שתף קטע נבחר

ילד אסור, ילד מותר: הלכות שלג בשבת

שבת מושלגת היא שמחה גדולה, אבל מתברר שגם סיבוך הלכתי לא קטן: מותר לפנות משלג צירי תנועה, אבל את המעיל יש לנער בעדינות ואסור לבנות בובות שלג. רוצים להשתתף בקרבות שלג? זה מותר, אך את הכדורים תכינו בערב שבת

השלג יירד או לא יירד? ייערם או לא ייערם? יהיו מלחמות כדורי שלג או לא יהיו? גם אם כל התשובות לשאלות הללו חיוביות, נראה שעבור מי ששומר תורה ומצוות, שבת בשלג היא לא דבר פשוט כלל וכלל. מתברר ששבת לבנה עשויה ליצור לא מעט בעיות הלכתיות, שהפוסקים דנו ודשו בהן.

 

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

הרב רא"ם הכהן פרסם בעבר בעלון "שבת בשבתו" קובץ הלכות לשבת מושלגת, שבו הוא סוקר את הדיונים במשנה, בגמרא ובפוסקים המאוחרים יותר. כבכל הליך פסיקה, הרב הכהן דן במקרים לפרטי פרטים ובלשון הלכתית - ולפיכך בחרנו להביא את עיקריהן בלבד. אז איך עושים שבת לבנה כהלכתה?

 

האם שלג הוא מוקצה?

ראשית, הרב הכהן מבקש לברר האם שלג נחשב ל"מוקצה" (חפץ שאסור לטלטלו שבת). לאחר שהוא מוכיח מן המשנה, הגמרא וה"שולחן ערוך" כי מי גשמים אינם "מוקצה", מנסה הרב לברר האם לשלג ולברד דין דומה. למרות שישנו מקור הלכתי שטוען כי שלג וברד שהופשרו עומדים בגדר איסור "נולד" (דבר שנוצר בשבת ולכן הוא "מוקצה"), נראה כי רוב הפוסקים חולקים על כך (ויש אף הטוענים שהאיסור הוא רק לאחר ההפשרה). הוכחה לכך מוצא הרב הכהן בפסיקת השולחן ערוך שמותר לשבור קרח החותם כד מים. מסקנה: שלג אינו "מוקצה".

 

בובת שלג. לא בשבת  (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
בובת שלג. לא בשבת (צילום: אביהו שפירא)
 

בובות משלג וכדורי שלג

הרב הכהן מצטט את הרמב"ם, שכתב כי "כל המקבץ חלק אל חלק ודבק הכל עד שיעשו גוף אחד, דומה לבניין". ואם כן, מתברר שאסור לעשות כדורי שלג ואסור לבנות בובת שלג בשבת (איסור "בונה"). הרב מציין כי מדובר באיסור של חכמים (לא מהתורה) שכן אין כאן בנייה שסופה להישאר.

 

ביחס לזריקת כדורי שלג שהוכנו בערב שבת אומר הרב כי לכאורה, אם הכנת כדורים אסורה משום "בונה", הרי שלהשליכם בשבת יהיה אסור משום מלאכת "סותר" (=שובר). אולם, לדברי הרב, בספר "שמירת שבת כהלכתה" נכתב כי אין איסור בכך, ושהדבר דומה למלאכות מותרות אחרות בשבת, כגון: שבירת חבית שהודבקה משברים באמצעות זפת, או ההיתר לפורר גבינה ותאנים מחוברות.

 

מעיל שירד עליו שלג

ישנם פוסקים שאסרו לנער את הבגדים הרטובים מאחר שראו בכך את ניקוים - מלאכה האסורה בשבת. הרב הכהן דן האם

לניעור השלג יש דין דומה ומן הפוסקים מגיע למסקנה כי שלג שלא נמס מותר לנער. הרב מעיר שיש להיזהר ולנער בעדינות - "כדי שרק השלג המוצק יפול, ולא המים שיצאו ממנו".

 

פינוי השלג 

כיון שהשלג אינו מוקצה, ברור שמותר לפנותו. הרב אף מעיר כי גם לו היה השלג מוקצה, הרי שכבר פסקו שמותר לפנות שברי זכוכית בשבת - כדי שלא יינזקו העוברים ושבים. יותר מכך: חובה על העיריות והמועצות לפנות את צירי התנועה בשבת מאחר שעלולים להיות מקרים של פיקוח נפש, וצריך שהדרך תהיה פנויה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלג בירושלים. יהיה או לא?
צילום: שלמה סרי
מומלצים