שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: shutterstock
    הדיאטנית בדקה: איזה קטשופ מהסופר הכי בריא?
    הוא אמנם נמכר כרוטב, אבל רבים מאיתנו, בעיקר ילדים, מצרפים אותו לכל ארוחה - ובכמויות גדולות. התוצאה: תוספת אדירה של נתרן מזיק לתפריט היומי. אז מה בכל זאת הכי בריא? הדיאטנית יעל דרור-סרוסי בדקה - וחזרה עם תוצאות

    קטשופ הוא אחד ממוצרי המזון הקיימים כמעט בכל מקרר. לא משנה אם אתם גדולים או קטנים, סביר להניח שיש כמה מאכלים שאתם חייבים להוסיף להם קטשופ - עוד לפני שאתם טועמים. הקטשופ, שנמכר כ"רוטב", לא אמור להוות את המנה עצמה אלא רק להוסיף טעם. עם זאת, בחלק מהמקרים יש המוסיפים כמויות גדולות מאוד שלו למנה, עד כדי "טביעתה" בתוכו. לכן חשוב לברר את הערכים התזונתיים ולהשוות בין המוצרים של החברות השונות.

     

    מה עוד הדיאטנית בדקה?

    איזה שוקו מהסופר הכי בריא?

    איזה בייגלה שטוח הכי בריא?

    השניצלים המוכנים בסופר - מה הכי בריא?  

     

    מה עלה בבדיקה?

    בין סוגי הקטשופ שנבדקו לא נמצאו הבדלים מובהקים ברוב הערכים התזונתיים, כמו קלוריות, חלבון, פחמימות, שומן ועוד. עם זאת נמצאו פערים גדולים מאוד בערכי הנתרן. לפי ההמלצות הבריאותיות, יש להפחית את צריכת הנתרן בתפריט היומי כיוון שהוא נחשב לאחד המינרלים שמעלים את הסיכון ליתר לחץ דם ומחלות לב. יש לציין כי הערכים המצויינים הינם ל-100 גרם מוצר.

     

    את המוצרים שנבדקו ניתן לחלק לשלוש קבוצות:

     

    1. ערכי נתרן גבוהים מאוד

    מעל 1000 מ"ג ל-100 גרם

     

    ערכי הנתרן במוצרים הללו גבוהים מאוד ולכן גם בעת שימוש בכמות קטנה - נקבל כמות גבוהה מאוד של נתרן כתוספת למנה. למשל, כף קטשופ (15 גרם) תכיל 150-170 מ"ג נתרן ומעלה. כמות זו גבוהה בהתחשב בכך שמדובר ברוטב ולא במנה עצמה, שעלולה להגיע לערכים גבוהים בהרבה.

     

    מיטב

    קלוריות: 96

     

    חלבון: 1.5

     

    פחמימות: 22

     

    שומן: 0.2

     

    נתרן: 1132

     

    היינץ (907 גרם)

     (צילום: יוני רייף) (צילום: יוני רייף)
    (צילום: יוני רייף)
     

     

    קלוריות: 120

     

    חלבון: 0

     

    פחמימות: 30

     

    שומן: 0

     

    נתרן: 1118 

     

    קטשופ מגה (907 גרם) 

     (צילום: אריה בר) (צילום: אריה בר)
    (צילום: אריה בר)
     

     

    קלוריות: 125

     

    חלבון: 1

     

    פחמימות: 30

     

    שומן: 0

     

    נתרן: 1000 

     

    2. ערכי נתרן גבוהים

    בין 700 מ"ג ל-1000 מ"ג

     

    ערכי הנתרן בקבוצה זו עדיין נחשבים גבוהים, אך לא עוברים את קו ה-1000 מ"ג ל-100 גרם. מדובר על כמות של 100 עד 141 מ"ג נתרן לכף. כמות זו, כאמור, גבוהה ואין לזלזל בה בהקשר לצריכת הנתרן היומית. לשם השוואה, כמות דומה נמצא בקופסאות שימורים של מלפפון חמוץ.

     

    היינץ (1 ק"ג)

     (צילום: יוני רייף) (צילום: יוני רייף)
    (צילום: יוני רייף)
     

     

    קלוריות: 125

     

    חלבון: 1

     

    פחמימות: 30

     

    שומן: 0

     

    נתרן: 941

     

    היינץ חריף ומתובל (890 גרם)

     (צילום: יוני רייף) (צילום: יוני רייף)
    (צילום: יוני רייף)

     

     

    קלוריות: 116

     

    חלבון: 1.1

     

    פחמימות: 28

     

    שומן: 0

     

    נתרן: 808

     

    המותג של רמי לוי

    קלוריות: 133

     

    חלבון: 1.7

     

    פחמימות: 31

     

    שומן: 0

     

    נתרן: 760

     

     

    קטשופ של אסם (חריף ורגיל)

     (צילום: סטודיו אסם) (צילום: סטודיו אסם)
    (צילום: סטודיו אסם)
     

     

    קלוריות: 115

     

    חלבון: 1.4

     

    פחמימות: 27.3

     

    שומן: 0

     

    נתרן: 740

     

    3. ערכי נתרן בינוניים

    פחות מ-700 מ"ג נתרן ל-100 גרם

     

    הקטשופ בקטגוריה זו מכיל כמות נתרן הנמוכה מ- 700 מ"ג ל- 100 גרם מוצר. כמות הנתרן בכף תהיה 92-100 מ"ג והינה 50%-70% פחות נתרן בהשוואה לסוגים הנמצאים בקבוצה הראשונה. כמות נתרן לכף אינה נחשבת לנמוכה מבחינה בריאותית, אך מבין המוצרים שנבדקו מדובר בערכים הנמוכים ביותר שנמצאו. מכאן שגם בעת שימוש בקטשופ מקבוצה זו יש לשים לב לכמות שצורכים.

     

    קטשופ שופרסל

     (צילום: דני לרנר) (צילום: דני לרנר)
    (צילום: דני לרנר)

     

    קלוריות: 130

     

    חלבון: 2.8

     

    פחמימות: 28.8

     

    שומן: 0.3

     

    נתרן: 617

     


    קטשופ - ערכים תזונתיים:

    קטשופ - ערכים תזונתיים (ל-100 גרם):
      היצרן קלוריות חלבון פחמימות שומן נתרן
    קטשופ אסם 115 1.4 27.3 0 740
    קטשופ חריף אסם 115 1.5 27.3 0 740
    קטשופ היינץ 1 ק"ג היינץ 125 1 30 0 941
    קטשופ היינץ 907 גרם היינץ 120 0 30 0 1118
    קטשופ היינץ חריף ומתובל 890 גרם היינץ 116 1.1 28 0 808
    קטשופ 907 גרם מגה 125 1 30 0 1000
    קטשופ 700 גרם מגה 110 1.9 25.6 0 670
    קטשופ שופרסל 130 2.8 28.8 0.3 617
    קטשופ המותג המותג/רמי לוי 133 1.7 31 0 760
    קטשופ מיט 96 1.5 22 0.2 1132

     

    קטשופ מגה 700 מ"ג

     (צילום: אריה בר) (צילום: אריה בר)
    (צילום: אריה בר)

     

    קלוריות: 110

     

    חלבון: 1.9

     

    פחמימות: 25.6

     

    שומן: 0

     

    נתרן: 670

     

    הקטשופ של מגה מכיל כמות נתרן יחסית נמוכה בהשוואה לשאר המוצרים בקטגוריה. הוא מכיל גם כמות נמוכה של קלוריות ל-100 גרם מוצר (110 קלוריות ל-100 גרם מוצר). ערך נמוך זה מתקבל בעקבות כמות נמוכה יחסית של פחמימות במוצר (נמוך ב-10%-15% בהשוואה לרוב מוצרי הקטשופ). מכיוון שחלק מהפחמימות בקטשופ הן סוכרים פשוטים, יש משמעות בעת בחירת המוצר הכי בריא לערך הנמוך יחסית של הפחמימות במוצר. 

     

    יעל דרור-סרוסי היא דיאטנית קלינית וספורט ומנהלת תחום התזונה הקלינית והספורט במרכז הרפואי "מדיקס"‬

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    קטשופ. פערים גדולים בערכי הנתרן
    צילום: shutterstock
    מומלצים