שתף קטע נבחר

גשר מאיים לפרוש מפרס התיאטרון

בתיאטרון גשר טוענים שפרס התיאטרון הפך לפלטפורמה שיווקית שאינה משקפת את איכויות העשייה האמנותית: "לא מעניין אותנו לקחת חלק באירוע שלא נותן ביטוי להפקות שלנו"

תיאטרון גשר מאיים לפרוש מפרס התיאטרון. במכתב שנשלח לפני ימים ספורים להנהלת הפרס נכתב כי אם לא יחולו שינויים מהותיים בתקנון, תיאטרון גשר לא ימשיך לקחת בו חלק.

 

"במשך שנים נערכים דיונים סביב התקנון של פרסים שאמורים להיות מקצועיים ולכבד את היוצרים והשחקנים בתיאטרון הישראלי", אומרת מנכ"לית התיאטרון, לנה קריינדלין, "במשך שנים אנחנו מוזמנים לפגישות והתייעצויות ומגבשים הצעות שאף אחת מהן לא מתקבלת. במשך שנים אנחנו משתיקים תחושות שעולות שוב ושוב כשבחירות האקדמיה לא נותנות ביטוי ובטח לא משקפות את דעת המבקרים והקהל בארץ ובחו"ל להפקות שלנו".

 

יונה ונער. עיבוד ליצירה של מאיר שלו שזכה לפרס עיצוב התאורה בלבד (צילום: גדי דגון) (צילום: גדי דגון)
יונה ונער. עיבוד ליצירה של מאיר שלו שזכה לפרס עיצוב התאורה בלבד(צילום: גדי דגון)

 

קריינדלין מתכוונת ככל הנראה לכך שלשתי הצגות הדגל של התיאטרון בשנתיים האחרונות העניקה האקדמיה שני פרסים בתחום עיצוב התאורה בלבד. "לא כל הצגה של גשר היא יצירת מופת, אבל הפער בין תשומת הלב שמקבלות הצגות כמו 'יונה ונער' או 'שש דמויות מחפשות מחבר', ליחס המבטל מצד האקדמיה, הוא בלתי נסבל", היא אומרת. "כנראה שהם לא חושבים שאנחנו ראויים להיות בו, וזו הסיבה שכתבנו שאם לא יתקבלו ההצעות שהצענו מספר פעמים בחמש השנים האחרונות מאז מוניתי כמנכ"לית התיאטרון, לא ניקח חלק בפרס".

 

קריינדלין מדגישה כי הדברים אינם נאמרים מתוך עלבון, אלא לאחר מחשבה מעמיקה. "טקס חלוקת פרסי התיאטרון לא מרגיש כבר שנים כמו אירוע שחוגג את העשייה התיאטרונית בישראל, אלא כמו אירוע שיווקי נטו ולכן לא מעניין אותנו לקחת בזה חלק. מבחינתנו פרס התיאטרון לא אמור להיות פרס ההכנסות. כנראה שהמושגים שלנו שונים. אם יקום בישראל פרס חלופי עם ועדה מקצועית בלתי תלויה שפועלת מתוך רצון להשפיע על התפתחות התיאטרון בארץ עם פסטיבל תיאטרון שייערך סביבו, נשמח להצטרף".

 

שש דמויות מחפשות מחבר. זכה בפרס עיצוב התאורה בלבד (צילום: גדי דגון) (צילום: גדי דגון)
שש דמויות מחפשות מחבר. זכה בפרס עיצוב התאורה בלבד(צילום: גדי דגון)

 

עו"ד אלי זהר, שמשמש כיושב ראש הנהלת התיאטרון וחתום גם הוא על המכתב שנשלח לעמותת הפרס, אמר בתגובה: "במשך שנים הטפנו לשינוי אמות המידה ובכלל זה מינוי לקטורים מקצועיים ובלתי תלויים במקום אנשים מהברנז'ה. בקשותינו נדחו חדשות לבקרים. השנה הגענו למסקנה מוחלטת שכל עוד כלום לא ישתנה, אין טעם להישאר במשחק החברתי הזה. אין לנו כוונה לעשות מעצמנו צחוק".

 

מנהל פרס התיאטרון: "קשה להתנהל תחת איומים"

תיאטרון "גשר" יצטרף עם פרישתו לתיאטרון הלאומי, "הבימה", שוויתר על חלקו בפרס כבר לפני שנה מסיבות שונות. בשנים האחרונות גם בתיאטראות נוספים עלו לא פעם קולות אופוזיציוניים לאירוע, שאמור להיות החג השנתי של התיאטרון הישראלי. "זה נכון שיש בעיות בתקנון הפרס ושבכל שנה יש מישהו שיוצא לא מרוצה אבל עם זאת, אני חושב שיש ערך מוסף לאירוע שכזה ולכן אני מתנדנד", אומר משה נאור, מנהלו האמנותי של תיאטרון חיפה, "יש ניסיון למצוא את הנתיב הנכון של הפרס. אנשים באים לישיבות, מקדישים לזה מזמנם, מתווכחים ועובדים על זה. קולנו נשמע ואני חושב שבמקום לפרוש מה שצריך לעשות זה לעמוד על עמדותינו ולחפש חלופות".

 

דני וייס, מנכ"ל תיאטרון החאן, אומר היום: "בלי לדעת מה השינויים שתיאטרון גשר רוצה, רוב הסיכויים שאני בעדם. בלי שינויים אין למעשה טעם בקיומו של הפרס".

 

מנהל פרס התיאטרון, איתמר גורביץ', אמר בתגובה: "תקנון הפרס נדון בשנה שעברה במספר רב של ישיבות בהן השתתפו כל מנהלי התיאטראות. העדכונים והתיקונים שנעשו לקחו בחשבון את ההערות והבקשות שהופנו לוועדת הפרס. מטבע הדברים לא ניתן לרצות במאת האחוזים את כולם ויש להדגיש כי את החלטת הוועדה אישרו כלל המשתתפים. קשה לנהל ולהתנהל תחת איומים חוזרים ונשנים כל פעם מצדו של תיאטרון אחר שאינו מרוצה. זהו פרס שמיועד לקדם את כלל העשייה התיאטרונית ולכן אנו מזמינים את הנהלת תיאטרון גשר להציג את עמדותיה ובקשותיה בישיבה הבאה שתדון שוב בתקנון".

 

מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, נעם סמל, אמר בתגובה: "אני מצר על כך שיש מנהלי תיאטראות שלא רוצים לקחת חלק באירוע. אני חושב שפרס התיאטרון חשוב לכולם. בתיאטרון הקאמרי פתוחים להצעות לשינוי, ובישיבה הקרובה של ועדת הפרס נשמח לשמוע את הבקשות של הנהלת תיאטרון גשר ולהגיב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קריינדלין. יחס מבטל מצד האקדמיה
צילום: גיל הדני
לאתר ההטבות
מומלצים