שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המע"מ עלה ב-1% - באלו תחומים נרגיש את זה?

    מה קרה למחירים ברשתות השיווק בעקבות עליית המע"מ ל-17%? עד מתי רשתות האופנה יספגו את העלייה? אלו מחברות התקשורת ייקרו את החשבונית הבאה, מה קורה בעסקאות שנחתמו לפני העלייה ומה לגבי שכ"ד? כך או כך, צפו לתוספת של מאות ש' להוצאות החודשיות

    החל מאתמול בחצות: החשבונית בסופר התייקרה וחשבונות החשמל, המים, הטלפון, האינטרנט, הטלוויזיה והסלולר (תלוי באיזו חברה) יהיו אף הם מנופחים יותר  - הכל בעקבות החלטת הממשלה להעלות את מס ערך מוסף ב-1% מ-16% ל-17%, החלטה שנכנסה לתוקף בסופ"ש, בלילה שבין שישי לשבת (1 בספטמבר). עליית המע"מ תייקר את כל ההוצאות שלנו בכל תחומי החיים, החל מקניית דירה ורכב וכלה בחשבון במסעדה.

     

    • מע"מ מדורג? הוא יעזור רק לעשירים
    • הסיגריות התייקרו - המעשנים עברו למותגים זולים
    • "אנשים ימשיכו לשתות בירה והמינוס בבנק יגדל"
    • נלחמים באבטלה? ההכשרה המקצועית קוצצה ב-73%

     

     

    הגזירה הזאת מצטרפת לעליית מחירי הדלק הלילה לשיא של 8.25 שקלים לליטר (אחרי שאתמול התייקר ל-7.77 שקלים לליטר בגלל עדכון המע"מ) וכן לעליית המס על סיגריות ובירה ולאיומים בייקור מוצרי צריכה אחרי החגים, בהם מנופפות יצרניות ויבואניות.

     

    מי שרכש מוצרים או שירותים כבר בשבת, ודאי הבחין בעלייה במחירים במסעדות, ברשתות המזון ובחנויות. שימו לב שלפי החוק, העוסקים חייבים לעדכן את המע"מ ברגע שעודכן, אולם כיוון שהעדכון נפל על הלילה שבין שישי לשבת, ברשתות מזון מסוימות המחיר בקופה השתנה, אך המחירים על המדף עדיין נותרו כשהיו. החוק נותן לרשתות ארכה של שבוע לעדכן את המחירים על המדף.

    שופרסל. הקופות עודכנו מיידית, הכיתוב על גבי המדפים: תוך שבוע, לפי חוק ()
    שופרסל. הקופות עודכנו מיידית, הכיתוב על גבי המדפים: תוך שבוע, לפי חוק

     

    הגזרות יכניסו לקופת המדינה כ-5 מיליארד שקל, אך הן ישפיעו לרעה על הכיס שלנו. ההשפעה של עליית המע"מ מגיעה ל-0.86% מהמחיר של המוצר לפני

    המע"מ, והיא משתנה לפי התמחור בין מוצרים שונים: נעה מעשרות אגורות בודדות (שישיית קולה, למשל, תעלה 30.25 שקל במקום 30) ועד לעשרות שקלים (טלוויזיה שמחירה לצרכן 3,000 שקל, תעלה בעקבות עליית המע"מ 3,025 שקל). התמונה מתבהרת כשמביטים על סל ההוצאות המשפחתי השנתי הממוצע על מזון ותחבורה - במקום 2,685 שקל בחודש הוא יטפס ל-2,708 שקל בחודש. להוצאות אלה מתווספות כמובן הוצאות נוספות כמו ביגוד, תקשורת, ריהוט ועוד. אז אלו רשתות ונותני שירותים יעלו את המע"מ לצרכנים ואלו יספגו אותו בינתיים?

     

    רשתות השיווק, האופנה והחשמל

    רשתות המזון הודיעו שיעלו את המחירים בעקבות עליית המע"מ (למעט פירות וירקות עליהם לא חל מע"מ) אולם יש לכך כמה סייגים. ראשית, יש רשתות שהבטיחו כי לא יעלו מחירים עד שיקנו סחורה חדשה, למרות שהתחלופה בחנויות גבוהה והמדינה במילא תדרוש את המע"מ שלה גם על המלאי שנקנה לפני העלייה. שנית, כיוון שראש השנה בפתח, חג שמהווה שריקת זינוק למבצעים עמוקים, חלק מהמוצרים ברשתות יימכרו במחירי מבצע ולכאורה מחירם לא יעלה לעת עתה ואף ירד. בהמשך לכך, מרבית הרשתות אמרו לנו שבמילא מחירי כלל המבצעים יישארו כפי שהיו ולהיפך - המחירים בתחום המזון משתנים במהירות גבוהה כל כך שייתכן שלרכיב עליית המע"מ יש משמעות זניחה על המחיר הסופי לצרכן שמורכב פעמים רבות בעיקר מהיצע וביקוש.

     

    ברשתות הפארם המצב דומה: המחירים יעודכנו אך מחירי המבצע עשויים שלא להתעדכן, כדי לשמור על מחירים עגולים ועל אטרקטיביות לצרכנים. ברשתות מוצרי החשמל והאלקטרוניקה לא רק שיעדכנו מחירים בעקבות עליית המע"מ, אלא שמחירי המוצרים כבר עלו באוגוסט בעקבות עליית הדולר בכ-8% מאז תחילת השנה (למרות ששערו ירד לאחרונה). לטענת הרשתות "שליש מהרווח נשחק" בשל עלייה זו.

     

    ברוב רשתות האופנה, יתקשו לגלגל את המע"מ לצרכן כרגע, בגלל התמחור העגול יחסית של הפריטים. למשל, פריט שמתומחר ב-299.99 לא יתייקר ל-302.57 שקל פשוט כי זה לא מחיר שנהוג ברשתות האלה. לייקר פרטי למחיר עגול גבוה יותר, עשוי להיות צעד בעייתי במקרה הזה כמו גם במקרים אחרים. אם בין לילה הפריט יתייקר ל-350 שקל, יש פחות סיכוי שצרכנים יקנו אותו, באווירה השוררת היום בשוק האופנה להמונים. גם בחנויות הספרים ניצבים בפני דילמה דומה. ועם זאת, כיוון שלחנויות נכנסות בימים אלה קולקציות סתיו וחורף, ניתן יהיה לתמחרן מראש מחדש, כשעליית המע"מ נכנסת בשיקולי התמחור. 

     

    חברות התקשורת: החברות שייספגו ספיגה מלאה

    ומה לגבי חברות התקשורת? סלולר, אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה? הרי בקרוב, במקום 99 שקל בחודש לחבילה ללא הגבלה בסלולר, אנחנו עשויים לשלם 99.8 שקל בחודש, וזה יצטרף ל-252 שקל לחודש במקום 250 שקל לחברת כבלים. אלו מחברות הסלולר, הטלוויזיה, האינטרנט והטלפונייה יגלגלו את עליית המע"מ על הצרכנים ואלו יספגו אותה ולא יפילו אותה על לקוחותיהם?

     

    נראה שהרצון של חברות הסלולר החדשות גולן טלקום, רמי לוי תקשורת, HOT מובייל ו-012 מובייל, לשמור על המספרים "היפים" 99 ו-89 ו-88 שקל בחודש הביא אותן להחלטה להתאפק לספוג את עליית המע"מ ולא יגלגלוה לצרכן, כלומר הן ישלמו למדינה 17% מע"מ אך הצרכנים ישלמו 16% מע"מ כמו קודם. זה צעד שיווקי שעלול לעלות להן ביוקר. מחירי המכשירים אגב, יתייקרו סביר להניח בהתאם לעליית המע"מ, למעט מקרים מיוחדים.

     

     

    כל המפעילים הסלולריים הווירטואליים מסרו ל-ynet כי לעת עתה, הם מוותרים על העלאת המע"מ ללקוחותיהם. בהום סלולר מסרו כי החברה תספוג את עליית המע"מ ולא תגלגלו ללקוחותיה. גם מ-YouPhone נמסר: "אנחנו לא מתכוונים להעלות את המחירים בעקבות עליית המע"מ אלא לספוג את עליית המחירים". רמי לוי מסר ל-ynet: "לא נראה לי שאעלה את המע"מ לצרכן. לא כרגע בכל אופן".

     

    בזק: נספוג חלקית. HOT ו-yes: המע"מ יעלה לצרכנים

    בפרטנר מסרו כי יספגו את עליית המע"מ באופן חלקי: רק בתוכניות "ללא הגבלה" באורנג' ו-012 מובייל. גם בבזק יספגו את המע"מ באופן חלקי. בשירותי האינטרנט של החברה, בזק תספוג את המע"מ ללקוחות חדשים וכן ללקוחות ותיקים שישדרגו מסלול. לקוחות ותיקים ישלמו את סכום המע"מ החדש. בטלפונייה, במסלולים המפוקחים החברה תצמיד את המחירים למע"מ החדש, אולם במסלולים הכוללים בנק הדקות - בזק לא תייקר את המע"מ והוא יישאר כשהיה.

     

    מנכ"ל 018 איציק בן אליעזר אמר ל-ynet: "המגמה היא לספוג את העלייה בשירותים העיקריים שלנו. ללא ספק נספוג אותה באינטרנט, כבר הודענו לבזק שאנחנו סופגים את עליית המע"מ בבאנדל שיש לנו איתה. כמו כן, נספוג את העלייה בכל התשלומים הקבועים האחרים, כלומר, גם בשיחות לחו"ל באופן חלקי. ביעדים שנראה שאנחנו מפסידים עליהם כסף, לא נספוג את העלייה".

     

    ב-HOT יספגו את המע"מ רק בתחומים בהם החברה מעוניינת לכבוש נתח שוק: הסלולר (HOT מובייל) וספק אינטרנט (HOT net). בטלוויזיה - תהיה עליית מחירים לפי עדכון המע"מ. ב-yes ובבזק בינלאומי נפלה החלטה: שם מתכוונים לגלגל את העלייה לצרכן. "המע"מ יעלה בהתאם לחוק", נמסר מ-yes. גם בפלאפון עליית המע"מ תגולגל לצרכנים. מפלאפון נמסר "אנו פועלים בהתאם להנחיות המע"מ".

      

    מה לגבי עסקאות שנחתמו לפני 1 בספטמבר כקניית רכב ורהיטים?

    כיוון שהעלאת המע"מ לצרכנים נתונה ברצונן הטוב של חברות התקשורת, ניתן להסיק מכך שבחוזה התקשרות מסוג מנוי - המע"מ מתעדכן בתשלומים שאחרי 1 בספטמבר, אך מה לגבי עסקאות אחרות שנכרתו לפני 1 בספטמבר? לפי רשות המסים, מע"מ של 16% יחול רק על החלק ששולם לפני 1 בספטמבר כך שהמע"מ התקף הוא המע"מ בעת מועד התשלום. כך למשל בעסקת קניית ריהוט: קניתם ספה ומטבח לפני 1 בספטמבר, הספה סופקה לפני 1 בספטמבר - תשלמו עליה 16% מע"מ. המטבח סופק אחרי 1 בספטמבר תשלמו עליו 17% מע"מ. בין היתר מדובר בהתייקרות של תשלום דמי מנוי, שירותי עו"ד, ורו"ח.

     

    אם המוצר נקנה לפני עליית המע"מ, נמסר ונותרו תשלומים בלבד - אזי הם יחולו לפי המע"מ הקודם (לא כולל דמי מנוי כאמור). בדירה שנרכשה - התשלומים יחולו לפי המע"מ הקודם רק אם מומשה החזקה עליה (נרשמה בפנקס המקרקעין או שהמפתח נמסר לידיכם).

     

    בניגוד לכך, שכר דירה - ימשיך להיות משולם לפי החוזה המקורי - כלומר אין עלייה בתשלום החודשי בעקבות עליית המע"מ. זאת משום שמדובר בעסקה שהמחיר עליה סוכם מראש והיא אינה נחשבת עסקת מזומן.

     

    לעומת זאת, על שירותי רכישת רכב למשל, יש החלה של המע"מ בדיעבד גם על החלק הראשון של העסקה. המע"מ יחול בעת המסירה, כלומר אם המועד של מסירת הרכב נופל אחרי 1 בספטמבר אזי עליית המע"מ תחול על מלוא הסכום.  יחד עם זאת, חלק מיבואני הרכב הודיעו כי יספגו לעת עתה את עליית המע"מ.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מה לגבי עסקה שבוצעה לפני 1 בספטמבר?
    צילום: Shutterstock
    מומלצים