שתף קטע נבחר

הסיגריות התייקרו - המעשנים עברו למותגים זולים

הממשלה ייקרה את הסיגריות ובמקום להיגמל, רבים מהמעשנים פשוט החליפו מותג: מי שעישן וינסטון ו-L&M עבר לנקסט, גלואז, פל מל ו-LD. משווק: "יש מעבר של 15% מהמעשנים למותגים זולים". פיליפ מוריס: "נתח השוק של הסיגריות הזולות עולה". המעשנים: "בסוף נעבור לעשן מִזרנים ווילונות"

הסיגריה הראשונה שעישנתם היתה מרלבורו לייט, הסיגריה האחרונה שעישנתם היתה נקסט. המסלול הזה מוכר לכם? במסלול כזה או אחר צועדים בימים אלה מעשנים רבים ברחבי הארץ. בלילה אחד לפני כשבועיים, הממשלה ייקרה במפתיע את כל מותגי הסיגריות וכיוון שהכיס הצטמק בשנים האחרונות והמשכורות קפאו על שמריהן – המעשנים בגדו ללא היסוס במותג האהוב עליהם ועברו הלאה למותג שמציע להם את אותה התמכרות ב-20 שקל.

 

 

למרות שכל המעשנים מהללים את טעמם של מותגי הפרימיום מרלבורו, פרלמנט וקאמל ומחבבים את מותגי הביניים ווינסטון ו-L&M, אם תשאלו סביבכם תיווכחו לדעת: לא מעט מחבריכם המעשנים עברו בלית ברירה לנקסט, LD וגולואז וגילו שהשד לא נורא כל כך.

 

מחיר מינימום לסיגריות? אעשן מזרונים ווילונות

יואב, בן 36 מירושלים ודפנה בת 30 מצפון הארץ, משרטטים את המסלול של המעשן הישראלי המצוי: "בצבא עישנתי נובלס. פאקט עלה אז 20 שקל. כן, אני זוכר זמנים בשנות ה-90 בהם נובלס עלו 2 שקלים לקופסא", הוא מספר.

 

"כמה שנים אחרי השחרור, עברתי ל-L&M כחול ועכשיו בגלל ההתייקרות עברתי לנקסט. למה? חפיסה עולה 19-20 שקל ובניגוד למרלבורו וקאמל שהן פרימיום, אין הבדל גדול בין L&M לנקסט, למעט המחיר. לא עברתי לגלגל טבק כי זה לא כיף וזה לא אפקטיבי, כמו לעשן מקטרת. אם נקסט יתייקר – אעבור שוב ומיד, כי תמיד ימצא מישהו בסין שייצר סיגריות יותר בזול. ואם משרד האוצר יחליט לקבוע מחיר מינימום לסיגריות - אעשן מזרנים ווילונות. אני לא מבין מדוע האוצר צריך להכריז מלחמה נגד האזרחים שלו, המס על סיגריות ובירה זה מס רגרסיבי שבא לפגוע באופן מכוון באזרח הפשוט".

 

זה לא אינטרס של החברה להוריד את מספר המעשנים?

 

"למה, כדי שנחיה יותר וקרנות הפנסיה יקרסו"? 

 

דפנה החלה לעשן מרלבורו לייט. "אני בת לאב שמעשן טיים ונכדה של מעשנת שתזכה לחיים ארוכים, שמעשנת אירופה", היא מספרת. "לפני כמה שנים כשמחירי הסיגריות עלו, עברתי ממרלבורו לייט לווינסטון ועכשיו אני מעשנת LD שעולה 19 שקל. היחידים סביבי שלא עברו למותג זול הם אלה שיש להם משכורת גבוהה מאוד".

 

יש מעבר של 15% למותגים זולים

האם יואב ודפנה מייצגים תופעה רחבה, לפחות בקרב בני 40-20

 

? כדי לקבל תמונת מצב, שאלנו חברים, חברים לעבודה, מעשנים עוברי אורח, בעלי פיצוציות, משווקי סיגריות, יבואנים ויצרנים: האם בעקבות עליית המחירים יש מעבר למותגים זולים?

 

דרורי לוי, ספק הסיגריות לרשת רמי לוי שיווק השקמה ואיש שחי את השטח, מאשר: "יש מעבר של 15% מהצרכנים למותגים זולים יותר. יש נסיגה ממרלבורו, קנט ופרלמנט שעולות היום 28 שקל לחפיסה וכן יש ירידה במכירות של סיגריות שנמכרו עד כה ב-20 שקל והתייקרו ל-24 שקל. יש עלייה במכירות סיגריות שעכשיו נמכרות ב-20 שקל כמו PAL MALL, LD ונקסט וקונים גם יותר טבק וניירות גלגול".

 

לעומת זאת, ברשת שיווק גדולה אמרו ל-ynet: "אין מעבר בין מותגים. סיגריה זה מוצר עם נאמנות מותגית". דרורי והמעשנים שראיינו טוענים אחרת: "זה פשוט לא נכון", טוען דרורי. "אנשים מאוד כעסו על עליית המחירים האחרונה. אם היו בחירות, ביבי היה מפסיד את כל הקולות של המעשנים. עובדה שנקסט הפכה לסיגריה הכי פופולרית אצלי, הכי נמכרת.

 

"יש נאמנות מותגים בדור הקודם, שעדיין נאמן לטיים, אבל הדור הזה שונה. זה נכון שסיגריה זה פוזה לכן עוברים למותגים ששומרים על הפוזה. לדוגמא, אנשים לא עברו בעקבות ההתייקרות ממרלבורו לטיים, למרות שטיים נמכרת ב-21 שקל ואני בעד דובק, כי זו חברה ישראלית עם 300 עובדים.

 

גם נובלס של דובק התייקרה מאוד. איזו סיגריה הכי זולה היום?

 

"נובלס התייקרה ב-4.5 שקל ונמכרת היום באותו מחיר של טיים. הכי זולות הן DL, הייוויי (HIGHWAY), פרסטיז' וגלאוז שנמכרות ב-17 שקל".

 

קונים יותר סיגריה חשמלית

לפי דרורי, מאז עליית המחירים חלה עלייה בביקוש לסיגריה החשמלית. "אנשים קונים סיגריה חשמלית במספרים מטורפים", הוא טוען. "מכרתי ביומיים קרוב ל-200 פריטים. יש דגם ב-185 שקל ויש ב-299 שקל, באישור של המשרד לאיכות הסביבה עם אחריות לשנה, אפשר לקנות את זה ברמי ללוי ובסופר פארם".

 

וכמה עולה המילוי?

 

"בטווח הארוך זה חיסכון: תמצית עם או בלי ניקוטין ב-30 שקלים מספיקה לשבוע וחצי".

 

פיליפ מוריס: "נתח השוק של הסיגריות הזולות עלה"

בגלובל, שמייבאת לארץ את סיגריות הפרימיום קאמל, ווג וקנט וגם את מותג הביניים ווינסטון וכן את LD הזול ו-PAL MALL שנמצאים בעלייה, טוענים: "עדיין מוקדם לראות מעברים קיצוניים מסיגריות יקרות לזולות. עברו בקושי 3 שבועות מאז עליית המחירים וקשה לראות שינוי במותג זה או אחר. רק בטווח של חודש חודשיים ניתן יהיה להסיק משהו כזה".

 

לעומת זאת בפיליפ מוריס, שמייצרים את נקסט, מרלבורו ו-L&M מודים: "זה נכון, הרבה אנשים עברו לנקסט ונתח השוק של הסיגריות הזולות עולה", כך אמרה ל-ynet איריס אפשטיין, מנהלת ענייני התאגיד בפיליפ מוריס בע"מ. "עוד אין לנו נתונים, אך מהשטח בהחלט רואים עלייה. זאת היתה עליית המיסוי הכי חדה בשנים האחרונות, מאוד פתאומית, שמשבשת את כל השוק ויש מעבר לסיגריות זולות כי הן מתייקרות פחות, בגלל מבנה המס. 76%-78% מהמחיר הולך למס".

 

אם יש זליגה למותגים זולים, שהמדינה מקבלת מהם פחות מס, בעצם אפשר לומר שהמדינה עשויה שלא להרוויח מהעלאת המס הזאת.

 

"נכון. בהתחשב שהעליות האלה נועדו להעלות את הכנסות המדינה באופן משמעותי, כיוון שיש מעבר למותגים זולים יותר – זה לא בהכרח יביא לתוצאה הזאת. מעלים את המס על הסיגריות כל כמה שנים, והפעם זו היתה עלייתה מחיר הכי גדולה אי פעם. ב-2010 הסיגריות התייקרו בממוצע ב-2 שקלים והפעם ב-4-3 שקלים לכן האדם המעשן שנכנס לפיצוציה ורואה שפתאום הסיגריה שלו כה התייקרה הוא מתחיל לחפש סיגריות זולות יותר, או מוברחות או טבק".

 

דובק: ייצאו עם מותג זול חדש

פיליפ מוריס השיקה את נקסט בארץ ב-2004 במחיר של 11 שקל בלבד. בחברה שמשווקת גם מותגים שנפגעו מההתייקרות, לא מדברים כרגע על שינוי אסטרטגיית תמחור ומיתוג ל-L&M ומרלבורו.

 

"עוד מוקדם מדי לומר", מסבירה אפשטיין. "אנחנו עוד מסתגלים למצב החדש, זה קרה רק לפני כשבועיים. אנחנו מתנתחים אותו ואוספים נתונים כדי להבין מה קורה".

 

בדובק, יצרנית הסיגריות הישראלית, שמייצרת בין היתר את טיים ונובלס, סירבו להגיב. גורמים בשוק טוענים שבדובק מתכוונים להשיק בקרוב תשובה לעליית המחירים: מותג סיגריה צעיר באיכות טובה, בשם רויאל, שיימכר ב-17.5 שקל לחפיסה.

 

מה אומרים בפיצוציות?

גם בפיצוציות חשים בתופעה, אם כי לא בכולן. בשתיים מתוך חמש פיצוציות אמרו שלא הבחינו בתופעת מעבר למותגים זולים. ההבדל בין הפיצוציות היה מיקומן: אלה מהפיצוציות שבעליהן לא הבחינו בתופעה, היו ממוקמות באזור מגורים שבע באופן יחסי, או באזור של משרדים.

בפיצוציות באזורים מבוססים או בסביבת מותגים לא שמו לב לתופעה ()
בפיצוציות באזורים מבוססים או בסביבת מותגים לא שמו לב לתופעה

 

 

באחת הפיצוציות בהן התופעה ניכרת אמרו ל-ynet: "מאז עליית המחירים, נקסט, ו-PAL MALL נמכרות הרבה יותר, ווינסטון ו-L&M ירדו. נובלס התייקרו קצת יותר מאחרים, מ-16.5 ל-21 שקל לחפיסה, לכן הן כבר לא אופציה טובה. LD ומוסטנג הם המותגים הכי זולים אצלי - 19 שקל לחפיסה. מרלבורו ופרלמנט הכי יקרים: 28 שקל לחפיסה, לעומת 24-25 לפני ההתייקרות".

 

בקרב המעשנים שתישאלנו, ההחלפה למותגים זולים ניכרת - דפנה ויואב לא לבד במעבר שלהם. אינה הפסיקה לעשן כשנכנסה להריון. כשחזרה מחופשת הלידה, במקום לחזור ל-L&M עברה ל-PALL MALL: "הן זולות ב-3.5 שקלים לחפיסה. L&M עולות היום 24 שקל במקום 20, בעוד שקופסת פל מל עולה 21 שקל במקום 17-16 שקל בעבר".

 

רועי, עבר ממרלבורו לייט לגולואז שעולה 20 שקל לחפיסה. הילה, מספרת שעברה ממרלבורו מנטה ל-L&M מנטה. ענת, עברה מווינסטון לייט להייווי. "ווינסטון עולה עכשיו 25 שקל במקום 21 והייוויי עולה 18.5 שקל במקום 16. ניסיתי ועברתי". קרן סיפרה: "ניסיתי לעבור מווינסטון שהתייקרו מ-21 שקל ל-24 שקל, לנקסט, אבל הן לא עשו לי טוב לכן המשכתי עם ווינסטון ואני מחכה לסיגריה אלקטרונית שהזמנתי".

 

הפגיעה גדולה יותר בבעלי הכנסה נמוכה ובמגזר הערבי

לפי נתוני הלמ"ס, עליית מחירי הסיגריות גרמה פגיעה גדולה יותר בקרב בעלי השכלה נמוכה או הכנסה נמוכה שמעשנים יותר, והיא גדולה יותר במגזר הערבי לעומת היהודי. משקל ההוצאה על עישון במדד המחירים לצרכן (מתוך 1,000) בקרב החמישון התחתון עמד ב-2011 על 18.54%, בחמישון האמצעי 11.25% ובחמישון העליון 4.09%.

 

מסקר שנערך במאי 2011, בקרב 9,000 משפחות עולה, כי שיעור המעשנים בקרב בעלי השכלה של 12-9 שנות לימוד כפול מאשר בקרב בעלי 16 שנות לימוד ומעלה - 26% לעומת 13%. אחוז המעשנים עומד על 30% בקרב בעלי השכלה של 9-12 שנות לימוד לעומת כמעט 60% בקרב אלו שלמדו 8 שנים או פחות.

 

בחלוקה של משקי הבית לפי קבוצות אוכלוסייה נמצא כי ההוצאה על עישון בקרב משקי בית ערבים ב-2009 היתה 187 שקל לחודש המהווים 1.8% מכלל ההוצאות של משק בית בקבוצה זו ואילו בקרב משקי בית של יהודים היתה 97 שקל לחודש המהווים 0.7% מכלל ההוצאות של משק הבית בקבוצה זו.

 

מחשבות על גמילה

בעקבות ההתייקרות, יש גם מעשנים שהחלו לחשוב על גמילה. דנה, 26, אמרה לנו: "עישנתי ווג מנטול ולאחר עליית המחירים גיליתי שחפיסה עולה 29 שקל, אחרי שבעבר עלתה לי מקסימום 26 שקל. אז התחלתי לקנות LM מנטול שעולה לי עכשיו 24 שקל, במקום 21.5 שקל עד לאחרונה. במילא ירד לי החשק לעשן לאחרונה וההתייקרות האחרונה עוד יותר משפיעה על הרצון שלי להפסיק לעשן".

  

לפי רמי רומנובסקי, מנהל הדרכה ברשת "אלן קאר", חודש אוגוסט נחשב חלש בעסקי הגמילה מעישון בעוד שהשנה, "לא היה לנו חודש כזה - עלייה של 200% במספר במספר הפניות והנרשמים. מעשנים מוציאים בין 500 לאלף שקל נטו בחודש על עישון. זה כמו הוראת קבע ולאור המצב במשק, ההתייקרות הזאת עוד יותר כואבת בכיס. אנחנו רואים פניות מאוכלוסיות שזה יותר נוגע להן: סטודנטים, חיילים".

 

אך מסתבר שהמכון ערך מבצע החודש - ניצל את עליית המחירים כדי למשוך יותר לקוחות לעבר האור שבקצה מנהרת הגמילה. מחיר הגמילה אגב, 2,370 שקל. "העלייה במספר הנרשמים קשורה גם לכך שיצאנו במבצע ספציפי שקשור לעליית המחירים", מודה רומנובסקי, "עד סוף אוגוסט אני מאפשר לאנשים להשתתף במפגש ולהתרשם לבד.

 

"אך אין ספק שלמעשנים נמאס, זה אפקט מצטבר – עליית המחירים היא עוד מסמר בארון של המעשנים, יחד עם המגבלה על עישון במקומות ציבוריים. כיום, פחות מ-20% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל מעשנת, ואם אתה מעשן אתה הופך למיעוט מנודה. קשה לך להכיר בת זוג: 70% מהרווקים והרווקות לא מעוניינים בבן זוג מעשן.

 

"בעיני מעבר למותג סיגריות זול זה לדחות את הקץ, כי כל מעשן רוצה להפסיק לעשן מתישהו, אבל זה כל הזמן נדחה. בין היתר, עליית מחירים גם גורמת לאנשים לומר,  'יאללה נמאס לי, זה ייתן לי מוטיבציה להפסיק'. עוד 20 שנה התופעה שנקראית תיכחד מעל פני האדמה".

  

כשייגמרו המעשנים, הם יעברו להתמכר למשהו אחר.

 

"אנחנו עורכים מפגשי חיזוק כדי לסייע לאנשים להיזהר מפיצויים כמו אכילת יתר. הסיבה היחידה שאנשים מעשנים היא כיוון שהם התחילו לעשן. זה מוצר שכל המטרה שלו לייצר תלות. עישון זו תופעה שטחית ואנשים מאוד מסבכים אותה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
פיצוציות: המעבר למותגים זולים מורגש באזורים מסוימים
נקסט. תחליף ל-L&M ובדרך לפופולריות שיא
צילום מסך
פל מל. מעשנים עוברים לחפיסות ב-20 שקל
צילום מסך
גלואז. עליית המיסוי החדה גרמה למעבר חד למותגים זולים
מרלובור התייקרו מ-2 ל-28 שקל
נובלס. התייקרו מאוד
מומלצים