צפו: "כמו תמונות של היקום כשהיה תינוק"

מדענים איתרו שבע גלקסיות קדומות שנוצרו זמן קצר יחסית לאחר היווצרות היקום. הגילוי עשוי לשפוך אור על האופן שבו נוצרו הכוכבים הראשונים. האסטרונומים מכנים זאת "תמונות של היקום כשהיה תינוק"

באמצעות טלסקופ החלל האבל הצליחו אסטרונומים לאתר שבע גלקסיות שלדבריהם נוצרו זמן קצר יחסית לאחר היווצרות היקום, לפני כ-13.7 מיליארד שנים. הם חשפו אותן אתמול (יום ד') ותיארו אותן כ"תמונות של היקום כשהיה תינוק".

צפו: כך נראה כדור הארץ בלילה

הביטו למעלה: המטאורים חוזרים

עוד חדשות בעולם :

מהפך: לא-לבנים יהיו רוב בארה"ב עד 2060

"המרגל הרוסי שהורעל למוות היה סוכן משולש"

"הגלקסיות האלה מייצגות את אבני הבניין של הגלקסיות הנוכחיות", הסביר ג'ון גרנספלד, מהאחראים על המדע בסוכנות החלל האמריקנית (נאס"א). ייתכן שאחת מהגלקסיות היא הקדומה שהתגלתה עד כה, מתקופה שבה היה היקום רק בן 380 מיליון שנה, שבריר מגילו הנוכחי.

באדום: גלקסיה אחת מוקדמת ואחת מאוחרת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
באדום: גלקסיה אחת מוקדמת ואחת מאוחרת(צילום: AFP)

מצבור גלקסיות  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מצבור גלקסיות (צילום: AFP)

ככל הנראה זו הגלקסיה המרוחקת ביותר.  MACS0647-JD שהתגלתה לאחרונה, כפי שנראתה 420 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ככל הנראה זו הגלקסיה המרוחקת ביותר. MACS0647-JD שהתגלתה לאחרונה, כפי שנראתה 420 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול(צילום: EPA)

צורת הספירלה והטבעת היא תוצאה מגלקסיה קטנה שפגעה בלב הגלקסיה הגדולה יותר לפני 330 מיליון שנה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צורת הספירלה והטבעת היא תוצאה מגלקסיה קטנה שפגעה בלב הגלקסיה הגדולה יותר לפני 330 מיליון שנה(צילום: AFP)

גלקסיית אנדרומדה (צילום: AP) (צילום: AP)
גלקסיית אנדרומדה(צילום: AP)

גלקסיות מרוחקות ביותר שנחשפו לראשונה. יידרש עוד מחקר באמצעות טלסקופ ג'יימס ווב שישוגר ב-2018 (צילום: AP) (צילום: AP)
גלקסיות מרוחקות ביותר שנחשפו לראשונה. יידרש עוד מחקר באמצעות טלסקופ ג'יימס ווב שישוגר ב-2018(צילום: AP)

גילוי גלקסיות משנותיו המוקדמות של היקום עשוי לסייע למדענים להבין מה אירע אחרי "עידן החושך" - תקופה שהתרחשה כ-200 מיליון שנים לאחר המפץ הגדול ובמהלכה ענני מימן שהתקררו והצטופפו בשל כוח המשיכה, החלו להתלקח והולידו את הדור הראשון של הכוכבים.

"זה היה רגע חשוב ביותר בהיסטוריה הקוסמית", אמר האסטרונום ריצ'רד אליס, ממכון קליפורניה לטכנולוגיה. מדענים לא יודעים בדיוק מתי "השחר הקוסמי" הזה התרחש ואם היה זה אירוע בודד ודרמטי שגרם לכל הגלקסיות ליצור כוכבים, או שמא היה זה תהליך הדרגתי יותר שנמשך מיליוני שנים.

גילו שבע הגלקסיות שמקורן בתקופה שבין 300 מיליון ל-600 מיליון שנים לאחר המפץ הגדול תומכת בתיאוריות שלפיהן השחר הקוסמי היה תהליך הדרגתי. כך הסביר ברנט רוברטסון מאוניברסיטת אריזונה.

החוקרים מתכננים להמשיך ולהעמיק במחקרם לאחר שיורשו של האבל, טלסקופ החלל ג'יימס ווב, ישוגר ב-2018. המחקר התפרסם ב- Astrophysical Journal Letters.

"אבני הבניין של הגלקסיות הנוכחיות"