שתף קטע נבחר

משבר ישיבה: תלמידים קורסים תחת הגמרא

"משבר" (במלעיל) הוא תופעה מוכרת בעולם הישיבות. גם דוד טאובר חווה אותה - ועשה על זה סרט בהשפעת "טריינספוטינג" ו"מועדון קרב". בתפקיד הבאנג - ספרי הקודש, והלוקיישן: בישיבה של הרב זלמן מלמד

"בישיבה, אם לא אוכלים או ישנים - לומדים", זו האקסיומה שמציב דוד טאובר בפני צופי הסרט שלו מיד בתחילתו. אבל מה קורה אם אחד הבחורים אינו מסוגל ללמוד? בסרט הגמר של טאובר, "זר לא יבין זאת", שהוקרן אתמול (ד') כחלק מסרטי הבוגרים של בית הספר לקולנוע "מעלה" - נפרסת חוויית הישיבה דרך עיניו של בחור צעיר החווה "מַשבר" (במלעיל), תופעה מוכרת בעולם הישיבות, המתוארת כניתוק רגשי ואי-יכולת ללמוד.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים - בפייסבוק של ynet, וכל מה שיהודי - כאן

 

 

טאובר (תכף בן 30), נשוי ואב לילד, חוזר בסרט אל חדר נעוריו בישיבת בית אל. שם, ולא בכוונה תחילה, צולמו רוב הסצנות בסרט. "בדיוק כמו שדמיינתי אותם", הוא אומר. "לכאורה, מדובר בנושא 'לא תקני' לסרט ישיבה. אף אחד לא מת, לא חוזר בשאלה ולא מתאהב בחברותא שלו. הסרט עוסק בחוויה פנימית שאופיינית לישיבה, ועם זאת, ניתוק הוא חוויה אוניברסלית".

 

כמו שביזות צה"לית, רק עם מימד רוחני

"ה'משבר' קורה בדרך כלל בשנה הראשונה בישיבה, אבל זה יכול להתרחש בנקודות זמן שונות במהלך הלימודים", מסביר טאובר. "ברמה הפרקטית, זו ממש נכות - אי אפשר ללמוד, ובישיבה לומדים כל הזמן. כולם לומדים שעות, ואתה לא מסוגל לקרוא שורה בספר. בסופו של דבר אתה מצליח לקלוט מתוך ערפל הבידוד, שאתה לא לבד: הבחור הכי מוכשר שיושב שתי שורות מאחוריך, נמצא בדיוק באותו מצב. בחורי ישיבות מכירים את התופעה, כולם מדברים על 'משבר'.

 

"זה די מקביל לקטע של השביזות הצה"לית, רק עם מימד רוחני. אנחנו, כיהודים, מאמינים שהיום מתחיל מהלילה, נקודת המוצא היא תמיד במקום של קושי. הסרט נועד, בין היתר, לאפשר גם לאחרים להבין את זה.

 

"אני זוכר את עצמי בא לר"מ ("מורה שיעור" בישיבה) בתקופת ה'משבר' שלי, ואומר לו: 'אני צריך שתצעק עלי, כי אני לא מצליח לקום בזמן לתפילה בבוקר'. קיוויתי שאם הוא יפגין חוסר סובלנות למצב שלי, זה יעזור לי לצאת ממנו. אבל הוא רק צחק עלי, ואמר 'יהיה בסדר, רק תמשיך לרצות", מספר טאובר. 

 

"מועדון קרב" סטייל הרב קוק

הסרטים "מועדון קרב" ו"טריינספוטינג" היוו, לדברי טאובר, השראה לסרטו. חוויית הטשטוש המתמיד בין מציאות לחיזיון, מופיעה גם אצלו. ספרי הקודש שמתוכם צולל גיבור הסרט אל הזיותיו, מחליפים את המכות של "מועדון קרב" או את הבאנג של "טריינספוטינג", ומייצרים "טריפ" מסוג אחר, הזיה של ריחוף בעולמם של אביי ורבא. גם העיניים האדומות שם.

 

בחור ישיבה הולך לאיבוד דרך מסכת. "זר לא יבין" (צילום: בי"הס לקולנוע "מעלה") (צילום: בי
בחור ישיבה הולך לאיבוד דרך מסכת. "זר לא יבין"(צילום: בי"הס לקולנוע "מעלה")

 

"אלה סרטים שבאמת אין להם שום קשר לעולם הישיבה", מסביר טאובר. "אבל השפה שלהם נראתה לי הכי מתאימה לסרט שלי. אני משתמש בשפה הזו ככלי שאפשר ליצור ממנו מה שרוצים. לא ניסיתי סמים, אבל ב'טריינספורטיג' חוויתי חוויה מאוד טוטאלית. גם חוויית הישיבה הרגישה לי אותו הדבר בדיוק - בחור ישיבה נמצא בריחוק מהעולם האמיתי, מתחיל לדבר בשפה אחרת, חי ביקום מקביל, ונוצר פער מאוד גדול בינו ובין מי שלא שם".

 

הסרט מתחיל במובאה מתוך ספרו של הרב קוק על החוויה של לומד תורה, המתארת את ה"משבר", כפי שמגדירים אותו טאובר וחבריו. "הרב קוק, מדבר על תהליך הכניסה לעולם של יראת שמים, והצורה שבה הוא מאפיין את הדרך הזאת היא מאוד לא מבטיחה, מופיעים בה משפטים דוגמת: 'יראת אלוקים על האדם מביאה אותו לשעמום ולבטלנות'. הוא מתאר שם אדם שהולך לאיבוד, ובעצם אומר שכשאדם מתחיל להתחזק, התוצאה הראשונית היא שהוא דווקא נחלש".

 

הצפייה בסרט, וגם שמו הקובע: "זר לא יבין זאת", מעלים תהייה עד כמה יהיה מובן לצופים שלא פגשו ישיבה מקרוב. מיץ הפטל הדלוח, תפריט החטיפים, הפתקים על הקיר, הסנדלים והגרביים, וגם סצנת מסיבת הפורים - כולם מלאים בניואנסים מתוך עולם הישיבות, הזר לכל מי שלא חווה אותו מכלי ראשון.

 

אך אם היה לטאובר חשש שהסרט לא ידבר לקהלים רחבים, הוא התפוגג מהר מאוד: "הסוגיה הזו כבר עלתה בסרט הקצר הראשון שעשיתי, שעסק באותם עולמות תוכן, וגיליתי שאנשים מתחברים מכל מקום. גם בסין יבינו את זה, עם כתוביות כמובן".

 

"מילא ישיבה ליברלית, אבל זו בית אל"

לאחר חיפושים רבים אחר ישיבה שראשיה יאפשרו לערוך בה את הצילומים, הגיע טאובר אל ישיבת בית אל, שבה למד בעצמו. "ברמה ההפקתית, חשבתי שיהיה יותר זול לצלם בירושלים. פניתי להרבה ישיבות, וראשיהן לא ידעו איך לנפנף את הבחור עם הרעיון המוזר של להפוך ישיבה ללוקישיין לצילומים. ראש הישיבה שלי, הרב זלמן מלמד, אמר: 'רוצה לדבר? תבוא לדבר'. אז באתי עם התסריט, והוא אהב אותו. היו לו אמנם הסתייגויות מסוימות, אבל דיברנו עליהם. היו לנו הרבה דיונים על הסרט".

 

עבור דוד לייזרוביץ', המגלם את גיבור הסרט, יוני, הצילום בתוך שגרת הלימוד האינטנסיבית של הישיבה, עורר אי נעימות: "היה לי קשה, כעסתי, לא התחברתי, האף שלי היה אדום כי הייתי חולה מת. היה לי קשה לצלם בישיבה אמיתית, כשהניצבים הם לא ניצבים, אלא בחורים שיושבים ולומדים תוך כדי צילום הסצנות. מילא ישיבה ליברלית - אבל זו בית אל".

 

הקושי לצלם בתוך לוקיישן חי ופועם לא הסתכם באי נוחות מול הבחורים הלומדים. לייזרוביץ מספר כי בנוסף, נשות צוות לא יכלו לקחת חלק בצילומים, וגם כי אנשי הצוות שהיו דתיים בעברם, התבקשו לחבוש כיפות,

"וזה היה קשה, כי לחלקם יש אנטי". 

 

"מצד שני, היו לנו שיחות מעניינות עם החבר'ה, שבאמת חיים בעולם משלהם. אפילו לדמיין אותם עוברים וקוראים את התסריט שטאובר תלה עבורם על לוח המודעות - זה מרתק. היום, אני רואה את זה כסוג של סגירת מעגל, קצת כמו יוני, אני יכול קצת להתחבר למה שהחבר'ה האלה מחפשים שם, איזה שקט, איזו אמת", אומר לייזרוביץ.

 

מבחינתו של טאובר, אין בסרט כדי להציג את עולם הישיבות באור שלילי. "גם לפני הראיון הזה, התקשרתי אל הרב מלמד, ושאלתי אם זה בסדר שאזכיר אותו ואת הישיבה - התשובה הייתה לגמרי חיובית. בסך הכול חיפשתי להעביר בסרט הזה חוויה של ללכת לאיבוד, שהרי כמו שדוקטור סוס אומר: 'כשהולכים לאיבוד מוצאים דברים חדשים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלון אהרון
"אמרתי לר"מ: אני צריך שתצעק עלי, כי אני לא מצליח לקום בזמן לתפילה בבוקר", דוד טאובר
צילום: אלון אהרון
צילום: בי"הס לקולנוע "מעלה"
"לחלק מהצוות היה אנטי". לייזרוביץ'
צילום: בי"הס לקולנוע "מעלה"
מומלצים