שתף קטע נבחר

ללא הגבלה? חריגות גלישה יקרות בסלולרי

לקוחת YouPhone במסלול "ללא הגבלה" ב-79 שקל בחודש, קיבלה חשבונית של 753 שקל. גם בהום סלולר ופלאפון יש עדיין גבייה על חריגות גלישה במסלולים האלה. בסלקום לקוחה במסלול עסקי הגיעה לחשבון של 600 שקל. המסקנה: גם בעידן ללא הגבלה שימו לב לחריגות הגלישה

ב-2012 נפתח עידן חדש בסלולר: מסלולים "ללא הגבלה", אך הגלישה הסלולרית בהם, היתה ועודנה מוגבלת. במקרה הטוב, ההגבלה היא ל-3 ג'יגה, עם האטת גלישה אחרי חריגה מהנפח הנקוב. במקרה הפחות טוב, החברות מציעות מסלול עם נפח 1 ג'יגה והאטת גלישה בסיום החבילה. גולן טלקום ו-HOT מובייל הצהירו שלא יגבו כסף על חריגות בגלישה, אלא רק יאטו את המהירות ולמרות שנראה כאילו ימות המשיח הגיעו, עד מהרה הסתבר שהתשלומים על חריגות הגלישה בחברות האחרות - לא פסו מהעולם.

 

 

בחו"ל כמובן, הגלישה הסלולארית היא עדיין עניין מסוכן ביותר, בכל החברות, במיוחד אם לא נרשמים לחבילה מראש, למרות שיפור מסוים שחל באפשרויות בתחום הזה. אבל גם בארץ יש עדיין תשלומים מנופחים על חריגות גלישה, כולל בכמה מהחברות החדשות, למרות שהמסלולים שלהן מוצגים תחת הכותרת "ללא הגבלה".

 

הבעיה מתחילה כשחורגים מהחבילה ועוברים לגלישה במה שהחברות מכנות "תעריף מזדמן" שמחושב לפי מגה (ולא כתשלום כולל לחבילה) וגבוה בעשרות אחוזים לעומת תשלום לפי מגה במסלולים מיוחדים לממעטים בגלישה.

 

הודעות ה-SMS שמודיעות ללקוח על חריגה שעלולה לעלות לו ביוקר לא תמיד מגיעות בזמן - לפעמים מגיעות בזמן לא מספיק מוגדר לפני החריגה, כך שלא ברור כמה נפח גלישה באמת נותר לכם במסגרת החבילה ולעיתים - ההודעות מגיעות כבר אחרי שכבר חרגתם. במקום לחסום את הגלישה בתום החבילה וזהו - החברות משתמשות בזה כמנוף לגביית כספים מהלקוח.

 

החשבונית הקטלנית. YouPhone ()
החשבונית הקטלנית. YouPhone

 

החברות שגובות על חריגות גלישה גם במסלולים ללא הגבלה

אז איפה עדיין משלמים על חריגות גלישה דווקא במסלולים שמכונים "ללא הגבלה"? בהום סלולר, שם תשלמו 10 אג' על כל מגה חריגה מנפח של 1 ג'יגה במסלול "ללא הגבלה". גם בפלאפון, במסלולי Unlimited תשלמו על חריגות מנפח הגלישה - 25 שקל עבור כל 500 מגה נוספים ועד למקסימום 100 שקל.

 

בסלקום יש קנס על חריגה מגלישה במסלול "ללא הגבלה" שנקרא "הסגולה החמה 1". במקרה של חריגה מנפח של 1 ג'יגה, סלקום תחייב אתכם ב-19.90 שקל, "עבור כל נפח של 250MB ו/או חלק מזה", ככתוב בחוזה. כלומר, בהגיעכם ל-251MB, תשלמו פעמיים 19.90 = 39.8 שקל. יותר מכך, אם הגעתם לחריגה של למעלה מאלף דקות והסכום לתשלום עליה יגיע ל-129 שקל, סלקום תאט לכם את הגלישה לקצב של 128Kbps ותמשיך לגבות כסף על כל חריגה נוספת. במסלולים אחרים "ללא הגבלה", בסלקום - אין גבייה על חריגות גלישה, אלא האטת מהירות בלבד.

 

באורנג', 012 מובייל, גולן טלקום ו-HOT מובייל - אין גבייה על חריגות גלישה במסלולים ללא הגבלה.

 

YouPhone: חריגה של ג'יגה תעלה 150 שקל

גם ב-YouPhone יש גבייה במסלול ללא הגבלה, כפי שחווה על בשרו לקוח בשם עופר. "העברנו את הילדה ל-YouPhone למסלול ב-79 שקל לחודש ללא הגבלה (כיום, בעקבות מבצע, המחיר עומד על 39 שקל לחודש לחצי שנה מ.ק) עם 1 גיגה גלישה", סיפר ל-ynet. בחשבונית שקיבלנו, חשכו עיני: 753 שקל. מה הסיבה? אמרו לנו בשירות הלקוחות שחרגנו בגלישה ב-5 ג'יגה. הילדה מורידה שירים אולי בגלל זה החריגה, אבל לא היה לנו מושג שזה כל כך הרבה כסף ולא ידענו שהיא חרגה בכלל".

 

לעופר הסתבר ש-YouPhone בעצם גובים על כל חריגה מנפח של 1 ג'יגה - 15 אג' למגה. בחברה מאפשרים להגדיל את הנפח ל-3 ג'יגה, בתוספת של 10 שקלים לחודש. אמנם המחיר עדיין נמוך: 49 שקל לחודש (במקום 39 שקל) במסגרת המבצע הנוכחי של החברה ו-89 שקל בחודש אחרי חצי שנה. רק שהחברה נוקטת בשיטה מרגיזה: ב-3 ג'יגה אין גבייה על חריגה מהחבילה, רק האטת מהירות כעבור ניצול כל נפחה. מדוע אם כך, גובים כסף על חריגה מ-1 ג'יגה?

 

YouPhone: הצענו לה להגדיל ושלחנו התרעות

ב-YouPhone מסרו: "במקרה שלפנינו, הודיעה YouPhone ללקוחה באמצעות שתי התראות SMS, בעת ניצול של 75% מנפח הגלישה והתראה שנייה בעת ניצול 90% מנפח הגלישה הניתן לה במסגרת המסלול ללא הגבלה.

 

"בנוסף, בעת פנייתה למוקד שירות הטלפוני שלנו, הוסבר לה על חריגתה והוצע לה להגדיל את נפח הגלישה בתוספת תשלום. הלקוחה בחרה שלא לשנות את תנאי המסלול בניגוד להמלצתנו. למרות זאת, לפנים משורת הדין, החליטה החברה לזכותה באופן יחסי לשימוש.

 

"YouPhone מיידעת את הלקוח בעת חריגת גלישה בזמן אמת ומאפשרת לו להגדיל את נפח הגלישה בתוספת תשלום או להגדיר סכום מקסימלי לחיוב".

 

אם כך, אין ספק שלביתו של עופר היה אשם תורם בסיפור - היא גלשה מעל ומעבר לגבולות החבילה והתעלמה מהודעות ובקשות להגדיל אתה חבילה במחיר נמוך יותר. אולם ההגדרה "ללא הגבלה" גרמה לבלבול הזה, אחרת מראש הוריה היו מזהירים אותה להישמר מפני גלישה חריגה.

 

אחרי פניית ynet, ב-YouPhone הבטיחו להפחית מהסכום, כמחווה שירותית. עופר: "אכן התקשרו אלינו אמרו שייתנו לנו הנחה אחרי שאמרתי שאני עובר לחברה שאין בה תשלום על חריגות גלישה. הבטיחו פעמיים-שלוש, אך לא הגיע שום זיכוי לכרטיס האשראי. עברנו לסלקום".

 

סלקום - 171 דקות, 34 SMS ו-גלישה 307 מגה - 670 שקל

מה קורה אם יש לכם חבילת גלישה קטנת נפח - שלא במסלולים "ללא הגבלה"? מומלץ שתישמרו לנפשותיכם. לפי תלונה שהגיעה אלינו על סלקום, מסתבר שבחברה לא מאטים את הגלישה בחבילות הקטנות למרות שיש להם אפשרות מוכחת לעשות זאת. הם שולחים הודעת התרעה על חריגה - אולם רק בדיעבד.

 

עדי מספר על "חיוב של סכומים אסטרונומיים עבור שירותי גלישה עם חריגה מהנפח שהוגדר בתוכנית", לטענתו, אשתו, המנויה בחברת סלקום  במסלול עסקי, עם חבילת גלישה של 128 מגה "כמעט שלא גולשת. לאחרונה עדכנה את כל האפליקציות כשהטלפון היה מחובר לרשת אלחוטית (Wi-Fi) בחברה בה היא עובדת.

 

"לפתע היא קיבלה הודעה בדיעבד כי היא גולשת במחיר גבוה והסכום עומד על כ-600 שקל מחברת סלקום. היא כיבתה מייד את הגלישה הסלולרית, אך החשבון הגיע והם לא מוכנים לשמוע. קיבלנו תגובה כי 'אין להם אמצעים לחסום את הגלישה עם הגעה לנפח שהוגדר בתוכנית', מה שלנו נשמע תמוה. אני חושב שיש צורך לאפשר למשתמש להגדיר כי הוא מעוניין ששירותי הגלישה יחסמו עם הגעתו לנפח שהוגדר בתוכנית. בשורה התחתונה, 171 דקות, 34 SMS ו-גלישה 307 מגה עלו לנו 670 שקל.

 

מה זה אומר "הגעת ל-95% מהמכסה"?

מסלקום נמסר בתגובה: "מדובר במנויה עסקית שהשירות מולה מבוסס על הסכם מסחרי של המעביד שלה וקיבלה ישירות למכשירה האישי הודעות שמעדכנות על אחוז ניצול החבילה ועל מעבר לחיוב בתעריף מזדמן. הלקוחה פנתה לחברה להתאמת החבילה לצרכיה ובחרה להגדילה בהתאם לנפח השימושים שלה".

  

לפי סלקום, ללקוחות קיימים שנמצאים בתוכניות שכוללות עלות בגין חריגת גלישה, שולחת החברה ישירות למכשיר הלקוח שתי הודעות SMS: ההודעה הראשונה בעת ניצול של כ-75% מהמכסה וההודעה השניה בעת ניצול 95% מהמכסה על מנת להתריע על מעבר לתעריף מזדמן. אם כי לקוחות רבים יטענו ובצדק, שלא ברור מההודעות העמומות האלה, כמהעוד נותר ללקוח לגלוש.

 

מה משמעות 95%? קשה מאוד לדעת, תלוי בתכנים ובסוג הרשת. מדוע סלקום לא מודיעה על 100% ניצול החבילה? מדוע היא לא חוסמת את הגלישה כשמסתיימת החבילה? כי אם ניצלתם 95% מהחבילה תחושו שלא ניצלתם אותה עד תום ותתפתו לגלוש עוד קצת. ברגע שתחרגו תקבלו שוב הודעה, אך אז - מאוחר מדי. חרגתם - שילמתם.


פורסם לראשונה 22/01/2013 13:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
הגעתי ל-75% מהחבילה? מה זה אומר?
צילום: shutterstock
מומלצים