שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הגורו בראיון: למה רואו פוד (אוכל נא) כל-כך בריא

    הוא לא מאמין ברופאים, מסביר מה גורם לסרטן ובאופן כללי חושב שאוכל נא תורם להעברת אנרגיה נקייה לגוף. אבל גם הגורו הגדול של הרואו פוד, דיוויד וולף, המגיע לישראל להרצאה אחת בלבד, מציע למי שרוצה לאכול אוכל מבושל - לא להימנע. מהם העקרונות של השיטה הכל כך פופולרית, ואיך תוכלו להרכיב לעצמכם תפריט אישי?

    לא לבשל, לא לטגן, לא לאדות וכמעט ולא לחמם. חסידי שיטת הרואו פוד - הטבעונאות (RAW FOOD ), מקפידים לאכול את האוכל שלהם נא. הם טוענים כי רק ככה המזון שומר על הערכים התזונתיים שלו. לשיטה שמשגשגת בעולם כבר משנות ה-60, יש מעריצים מושבעים כמו מדונה, דמי מור, דונה קארן וגם צופית גרנט ומיכל צפיר, מקפידות לאכול את האוכל שלהן נא. 

      

    קיראו עוד על הרואו פוד

     

    מחר (יום שישי, 22.3) לראשונה בישראל, תתקיים הרצאותו של דיוויד וולף, הנחשב לגורו הגדול של השיטה בארה"ב ובעולם. בהרצאות הרבות שלו הוא מקבל יחס השווה לזה של כוכב רוק, והמאזינים מקבלים אותו במחיאות כפיים סוערות ובהערצה לא מוסתרת. 

     

    וולף בן ה-43, המחזיק בדעות מפתיעות למדי הקשר בין אוכל נא, בריאות ואוכל שאינו נא, מכנה עצמו דיוויד "אבוקדו" וולף. הוא טוען שאבוקדו הוא אחד המזונות היותר מומלצים ובריאים ועצם העובדה שזה מופיע בשם שלו, יעזור לקשר בינו לבין בריאות איתנה.

     

    בראיון ל-ynet הוא אומר שלמרות שאוכל נא מספק את האנרגיה הגדולה ביותר, הוא לא ממליץ לאנשים להימנע ממזון מבושל לחלוטין. "יש אנשים שלא יכולים בלי אוכל מבושל, ולכן הם לא צריכים להימנע ממנו. באופן עקרוני אני לא בעד הימנעות מכל סוג", הוא מסביר.

     

    מתי התחילו לבשל את האוכל?

    לדברי החסידים הנלהבים שלו, לא רק שהרעיונות של השיטה הם לא חדשים אלא בדיוק להפך. "בני אדם התחילו לאכול מזון גולמי ולבשל רק אחרי ששלטנו באש", מסבירה שירלי בר, שפית ובעלת בית הספר "האקדמיה לרואו פוד ותזונה טבעית". לדבריה גם היפוקרטס, שנחשב לאבי הרפואה וטבע את האמרה "תן למזון להיות התרופה שלך", אכל בעיקר מזון טבעוני.

     

    לדבריה אוכל שלא מחומם מעל טמפרטורה של 48 מעלות צלסיוס, נשאר מלא בוויטמינים, מינרלים, מים, חמצן, אנזימים בניגוד רב לאוכל שבושל. "אוכל נא מאט באופן דרמטי את תהליך ההזדקנות של הגוף, מחזק את מערכת החיסון, משפר את מערכת העיכול וגם מספק כמויות עצומות של אנרגיה לגוף". 

     

    לעומת זאת, "כאשר מבשלים, מעבדים, אופים או מטגנים את האוכל נעלמים רוב המינרלים, הוויטמינים והאנזימים שבמזון הטרי", היא אומרת ומוסיפה כי "ברוב המאכלים כיום ניתן למצוא חומרים משמרים, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל ותוספים מלאכותיים שנועדו לשפר את מראה המוצר, אבל גופנו איננו מסוגל לספוג חומרים מזיקים אלו וזו הסיבה למחלות כרונות שגרמות לנו "להזדקן".

      

    השיטה שמרפאה מחלות

    שיטת האוכל הנא התבססה בארה"ב  בסוף שנות ה-60, כשמחקרים שערכו ויקטורס קולבינסקס ואן וויגמור, שני רופאים אמריקנים בבוסטון על השפעת התזונה הזו על מחלות חשוכות מרפא, הראו תוצאות מפתיעות.

     

    גם וולף שמע על תזונת אוכל נא אחרי שחיפש פתרון לבעיות העיכול מהן סבל. לפני 16 שנה הוא אימץ את כללי התזונה הללו והשאר - היסטוריה. אבל מאז הוא מסביר בכל ההרצאות שלו שהוא בז לרפואה המערבית, כמו גם לרפואת השיניים ומסביר שהוא פונה לעזרתן רק במקרי חירום, כמו בדיקות דם למשל.

        

     

    סוכר - גורם לסרטן

    בד בד עם סלידתו הבולטת מהרפואה המערבית הוא מחזיק בדעות מוצקות מאוד בנוגע למחלות ולגורמים להן. "על פי התאוריה הדאואיסטית שהתפתחה מהרפואה הסינית, סרטן הוא מצב קיצוני של יין שנגרם על ידי הימצאות סוכר בגוף.

     

    "כל המחקרים על הסרטן שאני מכיר טוענים כי סוגי סוכר שונים (גלוקוז, סוכרוז ופרוקטוז) "מאכילים" את הסרטן ולתאי הסרטן יש  פי 6 עד 13 רצפטורים לאינסולין מאשר בתאים בריאים", הוא מסביר.

     

    האם לא תמליץ על מזונות טבעיים שמכילים כמויות סוכר הגדולות? 

    "בהחלט. סוכר, גם כשהוא טבעי הוא מזיק, כמו הסוכר הנמצא בתוך הפירות. מהניסיון האישי שלי, אני יודע שסוכר טבעי "מאכיל" סוגים שונים של סרטן. היו לי חברים רבים שאכלו פירות בכמויות גדולות ונפטרו מסרטן. לכן אני מאמין שכדאי לאכול אותם במינון מאוד נמוך".

     

    אז האם יש צורך לשלב בין אוכל נא לבין סוגי מזון אחרים?

    "אוכל נא הוא מזון שמספק אנרגיה נקייה, צלולה לחיי היום יום. ככל שתאכלו אותו יותר, תהיה לכם יותר אנרגיה ותרגישו הרבה יותר טוב, תזדקנו יותר לאט והבריאות שלכם תהיה טובה יותר. זו כל התורה כולה, אין כל סיבה לשלב מזונת אחרים". 

     

    ומה לגבי אלכוהול?

    "אני באופן אישי לא שותה אלכוהול כי זה פוגע ביכולת השיפוט שלי, בעירנות שלי וגורם לי להאנג אובר בדרך כלל. היינות העתיקים  יותר שנעשו בצורה פחות מתועשת, היו עשירים ברזרבטול שהוא בעל תכונות מרפאות מאוד. יש יינות שגם היום מופקים בצורה טבעית, וזו באמת שאלה של טעם אישי".

     

    ממציא מזונות העל

    מושג מזונות העל, הסופר פודס, שגור היום כמעט בפי כולם. אבל לדברי מעריציו של וולף הוא היה זה שטבע את המושג.

    אוכמניות, גוג'י ברי, שיזנדרה, דומדמניות, קקאו, פטריות שאגה, פטריות ריישי, שורש בשם הו שו ווו, שרובם נחשבים למזונות העל הם חלק בלתי נפרד מהתפריט היומי שלו.

     

    "המזונות הללו מחזקים את המערכת החיסונית, מסייעים לניקוי הכבד, תורמים למניעת הזדקנות ומכילים כמות גדולה מאוד של אנטי אוקסידנטים ומינרלים", הוא מסביר.

     

    אחד הרעיונות שוולף מרבה להתייחס אליהם הוא הרס האנזימים על ידי הבישול. "המזונות הנאים דורשים רמה נמוכה מאוד של אנזימים כדי לעכל אותם", הוא טוען.

     

    אבל האם תהליך העיכול לא הורג אותם בכל מקרה?

    "ילד שאוכל אוכל מבושל, זקוק  לכמות של פי 30 אנזימים ברוק מאשר לילד שניזון מאוכל נא. ככל שאדם מתבגר היכולת הזו הולכת ונעלמת, כך שהאוכל הנא בעצם עוזר לאדם לשמור על רזרבת האנזימים הקיימים בגופו".

     

    איך נראה התפריט היומי האישי שלך? 

     "אני מציע כמה אופציות לתפריט הכולל תזונת אוכל נא, אבל כדי שהתפריט יהיה נגיש לרוב האנשים, כללתי גם אוכל מבושל. יש פה כמה אופציות ואפשר לבחור מתוכן.

     

    כל כך מזדהה עם התכונות הבריאותיות של הירק עד שצירף אותו לשמו (צילום: index open) (צילום: index open)
    כל כך מזדהה עם התכונות הבריאותיות של הירק עד שצירף אותו לשמו(צילום: index open)

    ארוחת בוקר:

    רבע ליטר של תה צמחים, אפשר לחיצה של לימון טרי, דבש נא או סירופ מייפל כדי להמתיק את האוכל.

     

    • שייק סמודי העשי ממים להוסיף 2 כפיות אוכמניות, פטל ותותים. להוסיף 2 כפות של זרעי המפ (בארץ יש רק שמן המפ שהוא מעולה ומומלץ)  או  2 כפות של אצה כחולה ירוקה.

     

    צהריים:

    סלט קטן מבוסס עלים ירוקים עם אבוקדו אחד. יחד עם מעט לימון, עלי בזיל טריים, ומיסו כרוטב לסלט.

     

    • מנה אחת של עמילן מבושל (רצוי אפוי) עם אבוקדו אחד.  יש להוסיף את המלח רק לאחר הבישול ולא לפני, מפני שהחום משנה אותו והופך אותו למזיק למערכת הדם והכליות.

     

    • מרק ירקות חמים.

     

    חטיפים:

    2 תפוזים

    • חופן גרעיני דלעת לא קלויים
    • סלט מעלים ירוקים מגוונים
    • שוקולד נא

     

    ארוחת ערב:

     סלט ענק המכיל 80% עלים ירוקים וירקות, 2 אבוקדו, כפית או 2 של טחינה גולמית, ורוטב מבוסס מיץ תפוזים לסלט. הוסיפו מעט זיתים אורגניים ואצת דולס לסלט.

     

    • 1 ליטר מיץ ירקות המכיל לפחות 60% עלים ירוקים, ו- 40% פירות.

      

    • ירקות מאודים כמו ברוקולי וכרובית

      

    • חומוס עם מגוון ירקות כמו סלרי, ברוקולי, כרוב, כרובית  ולחם מלא איכותי.

     

     מי שיאכל תפריט כזה יזכה לחיות עד 120?

    "אני לא יודע, אני רק יודע שאוכל נא פשוט יותר, טבעי יותר והרבה יותר בריא לאכול אותו. הנה למשל, ברנרדו לה פולו, שניזון רק מתזונה כזו, יחגוג את יום הולדתו ה-112 באוגוסט הקרוב. הסיכויים להגיע לגיל הזה הוא 1 ל- 2,000,000,000".

     

    אז מה שומר עליך בריא, האם זו רק התזונה?

    "לא רק, אלא גם האפשרות לעשות את מה שאני אוהב".





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    תותים ואוכמניות - המזונות הנפוצים בשיטת הרואו פוד
    צילום: shutterstock
    דיוויד וולף
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים