שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רוכבים בתל אביב: 3 מסלולים למשפחה המדוושת
    מהנמל ליפו, מהנמל לשבע טחנות ומהנמל למקורות הירקון: 3 מסלולים קלילים בת"א וסביבתה שמתאימים במיוחד לקיץ

    הכשרת מסלולי האופניים בתל אביב וסביבתה בשנים האחרונות משדרגת את חוויית הרכיבה בעיר ופותחת אפשרויות רבות למי שרוצה להכיר את העיר וגם את סביבתה בדיווש שאינו קשה במיוחד ומתאים, ברובו, לכל המשפחה. בחרנו שלושה מסלולים קלילים שאת כולם נתחיל בנמל תל אביב, ממש במקום שבו שופץ לא מכבר בית המגדלור.

     

    עוד טיולי אופניים בערוץ התיירות:

     

    1. המסלול לאורך הים

    מסלול נעים שכדאי מאוד לעשות מוקדם בבוקר, בזריחה, או לקראת השקיעה. מאזור שפך הירקון "ננעלים" על הטיילת של תל־ אביב ומתחילים לדווש בה לכיוון יפו. באזור מתחם המלונות כדאי מאוד להיזהר מהחוצים את הכביש

     ואת מסלול הרכיבה, וכדאי גם לשים לב לתמרורים ולרמזורים המיוחדים שמיועדים לרוכבי האופניים: לאורכה של הטיילת יש נתיב לרוכבים, שלפעמים מתמזג עם הנתיב להולכי הרגל. הדיווש קל מאוד ונמשך עד לתוך סמטאות יפו העתיקה.

     

    אורך המסלול כעשרה קילומטרים (הלוך ושוב‭,(‬ אבל אם אתם רוצים ויש לכם כוח, אפשר להמשיך בטיילת החדשה מיפו, כמעט עד בת ים, וליהנות מהאוויר הצלול ומהים הפתוח והיפה. פשוט יום של כיף.

     

    בדרך יש כמה נקודות עצירה עם צל שבהן אפשר לעשות הפסקת אוכל ושתייה.

     

    לדווש לאורך הים. אחת מנק' התצפית במסלול בטיילת (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
    לדווש לאורך הים. אחת מנק' התצפית במסלול בטיילת(צילום: דני שדה)

     

    2. המסלול של הברווזים

    מסלול סיבובי שגם הוא מתחיל בנמל. לוקחים את הנתיב שבגדה הצפונית של הירקון, ורוכבים איתו מזרחה לאורך הנחל. בתחילת המסלול תוכלו לצפות, בשעות הבוקר המוקדמות, באימוני שיט. בהמשך תגיעו לאזור פינות החי שבפארק הירקון, אחר־כך לאגם הגדול, וקצת הלאה משם למתחם שבע טחנות.

     

    במתחם הזה היו בעבר אבני ריחיים שהופעלו על ידי זרם המים של הירקון וטחנו קמח. הוא נבנה בתקופה העותמנית ולאחר מכן נכבש על ידי הבריטים. לפני קצת מעל לעשור התגלו רוב חלקי המתחם, וכיום יש בו מפלים, סכרים, בריכות ועופות מים, ובעיקר ברווזים שתפסו חזקה על המקום.

     

    בשבע טחנות אפשר לעבור לגדה הדרומית ולחזור דרכה עד לנמל. אורך המסלול, הלוך ושוב, כעשרה קילומטרים. צריך להיזהר מאוד מהולכי הרגל, מעגלות התינוקות וגם מרוכבים מהירים שלא עוצרים לאף אחד.

     

    דשא ירוק, מטיילים ונחל. דיווש בפארק הירקון (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    דשא ירוק, מטיילים ונחל. דיווש בפארק הירקון(צילום: ירון ברנר)

     

    3. המסלול הארוך - מהנמל למקורות הירקון  

    זהו מסלול שמשלב רכיבה לאורך טיילת הירקון עם רכיבת שבילים שאינה מתאימה לאופניים עירוניים, אלא אם מתחשק לכם לש־ בור קצת עצמות, או לחזור ברגל בגלל תקר בגלגל.

     

    שוב אנחנו יוצאים מנמל תל אביב מזרחה, על הגדה הצפונית של הירקון, והפעם ממשיכים עד אזור קריית עתידים. ממש היכן שהשביל מסתיים יש "פתח" בין העצים שמכניס אתכם לשביל הארוך והמתפתל, שעובר לכל אורכו של הנחל עד מקורותיו.

     

    המסלול אינו קשה לרכיבה, אבל מומלץ לרוכבים מתקדמים. לאורך המסלול תיחשפו לצמחייה מגוונת, לסוגים שונים של בעלי חיים (אפילו נמיות ושועלים אפשר לראות מדי פעם‭,(‬ ולאתרים היסטוריים כמו הגשר הטורקי. תגיעו גם לאתר ירקונים, שנקרא על שמן של מספר משפחות מתיישבים מירושלים שהגיעו למקום בשנת ‭,1880‬ התיישבו סמוך לנחל וניסו לבנות את עתידן שם, אבל עזבו בעיקר בשל מחלות כעבור שנה.

     

    באזור נמצא גם בית הבטון הראשון שנבנה בישראל. בימים אלה עובר האתר הזה שיפוץ מקיף. בנוסף תוכלו עדיין לראות לאורך המסלול את תוצאות הנזקים של הסופה הקשה שהתרחשה בחורף האחרון וגרמה להצפה והרס רב לאורך הירקון.

     

    ישנם מקומות לאורך המסלול שבהם תפגשו נופשים טובלים במים, עושים פיקניקים וגם סתם תופסים שלווה בצל. כדאי לדעת שבמסלול הזה דוהרים רוכבים מתקדמים במהירות רבה, והם עשויים להגיע מכל פינה, לכן רצוי להיות תמיד במסלול ימין ולרכוב בזהירות.

     

    אורכו של המסלול משתנה בהתאם לזמן שיש לכם או לכוח של כל בני המשפחה. אתם לא חייבים לעשות את כולו עד מקורות הירקון, באזור פארק אפק, אבל אם כן, אורכו יהיה כ־50 ק"מ (הלוך ושוב‭.(‬ הוא יימשך בין שלוש שעות (ברכיבה בלי הפסקות כמעט) לבין כשש שעות (ברכיבה רגועה כולל הפסקות ומנוחות‭.(‬

     

    תוכלו לראות אותה בסוף המסלול. בריכת הנופרים במקורות הירקון (קרדיט: ערן גלאור) (קרדיט: ערן גלאור)
    תוכלו לראות אותה בסוף המסלול. בריכת הנופרים במקורות הירקון(קרדיט: ערן גלאור)

     

    ואל תשכחו את מה שאף פעם לא מיותר להזכיר שוב:

    1.‬ לא רוכבים בלי קסדה מותאמת אישית לרוכב.  

    ‭.2‬ להצטייד בהרבה מים.

    ‭.3‬ להשתדל לא לרכוב בשעות החום הכבד.

    ‭.4‬ להקפיד לשמור על כללי התנהגות תוך שמירה על מסלולים של הולכי הרגל.

     

    דיווש נעים!

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דני שדה
    תהנו מהבריזה. טיול אופניים בטיילת ת"א
    צילום: דני שדה
    מומלצים