שתף קטע נבחר

פרשת הרב אלון: על אי האמון במערכת המשפט

הרב אלון וחסידיו אינם מקבלים את הכרעת הדין שניתנה השבוע. גם אנשי פורום תקנה לא מסתפקים במערכת המשפט הפורמלית. כשאין סמכות משפטית המקובלת על כולם, הפיצול והקרע אורבים בפתח. אז איך שומרים על אחדות אבל מביאים את הצדק לידי מימוש?

בשולי פרשת אלון, שדומה כי באה אל שיאה (ואולי סופה) המצמרר, נשאר נושא אחד פתוח. נושא שעלה על הפרק, אמנם באופן אחר, גם בפרשת קצב והוא: שאלת האמון בבתי המשפט.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

 

 

אינני נכנס לסוגיית התוקף ההלכתי של בתי המשפט האזרחיים של מדינת ישראל. אני מתייחס לאמון ביושרה שלהם, במקצועיות ובדיוק שלהם.

 

במקרה שלפנינו יש קונצנזוס משונה. גם חסידיו של הרב אלון, כולל הוא עצמו, אינם מקבלים את הכרעת הדין. וייאמר מיד, זאת כמובן זכותם ולשם כך יש ערכאות ערעור במדינת ישראל.

 

אלא שגם פורום "תקנה" ותומכיו אינם מסתפקים, מסיבות שאני חושב כי הן מוצדקות, במערכת המשפט הפורמלית. שהרי לשם כך, הוקם הפורום, שהוא למעשה גוף מקביל לה.

 

אמון טוטלי ברב

שאלת האמון במערכת המשפטית מביכה רבים וטובים. רבים מתומכי פורום "תקנה" מצדדים גם בגישה ממלכתית,

המקבלת את סמכותם של בתי המשפט בישראל. ויש להניח כי גם ההיפך הוא נכון.

 

אך המבוכה היא עמוקה יותר. שכן היא חושפת מצב של היעדר תקשורת מוחלט. כל צד מסתובב עם האמת המוחלטת שלו, מבלי שיש דרך מוסכמת לברר אותה.

לא לחינם כינה הרב יעקב אריאל את חסידי הרב אלון "שבתאים חדשים". שהרי רמת השכנוע שלהם ברב היא טוטלית, מוחלטת ובלתי ניתנת להפרכה. מה שלא יקרה, הם ימשיכו להאמין בו.

 

כשאין שום סמכות המקובלת על כולם, הפיצול והקרע אורב בפתח.

 

מערכת שיפוט בתוך מערכת שיפוט

בפרשת השבוע "שופטים" יש ביטוי לשתי המגמות הסותרות הללו. מצד אחד ציווי על הקמת מערכת משפט ארצית: "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ".

 

אבל בתוך המערכת הזו יש גם מערכת שיפוט עליונה: "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אלוהיך בּוֹ: וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם".

 

אחרת נהפוך ל"אגודות אגודות" ולא נוכל להסכים על דבר. התורה והעם יתפוררו לרסיסים.

 

רעיון האחדות השיפוטית הכרחי כדי לשמור על אחדות העם. אבל מה עם השאיפה הבלתי מתפשרת אחר האמת, אחר הצדק? כאן באה התורה וקובעת "צדק צדק תרדוף". החובה לממש את הצדק מוטלת על הפרט.

 

אחת הפרשנויות שניתנו לציווי הזה היא שעל האדם לבחור את בית הדין המתאים, הישר והמלומד ביותר מתוך כל אלה הקיימים. הדגש הוא על אי הסתפקות במערכת כמות שהיא, והשאיפה לממש את הצדק בצורה האידיאלית, המדויקת ביותר.

 

לרדוף אחר הצדק ולקבל את הסמכות

כל עוד פורום "תקנה" אומר שאיננו בא להחליף את מערכת המשפט אלא לשפר אותה, במקום שבו אנשים לא מתלוננים,

מסיבות מובנות, במשטרה. הוא בבחינת 'צדק צדק תרדוף'.

 

שאיפתם של רבים היא שהרב אלון, יקבל את מרות בית המשפט לא רק באופן מעשי, אלא מתוך כפיפות קומה ובקשת מחילה. כמובן שלצורך כך צריך להניח שבסתר ליבו הרב אלון מקבל את הכרעת הדין.

 

על האדם לרדוף אחר הצדק, אך לקבל את הסמכות המוסכמת בענווה ובכפיפות קומה. "שופטים ושטרים תתן לך" ביחד עם "צדק צדק תרדוף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
לא מקבל את הכרעת הדין. הרב מוטי אלון
צילום: אביהו שפירא
צילום: אילן מרסיאנו
חסידי הרב אלון הם "השבתאים החדשים". הרב יעקב אריאל
צילום: אילן מרסיאנו
מומלצים