מחקר: השמנה - מחלה מדבקת. וגם הרזיה

מחקר חדש חושף כי במערכת העיכול של רזים ישנם חיידקים "מרזים" שניתן להדביק בהם שמנים, ובכך לשנות את הפרופיל המטבולי שלהם. החיידקים הם תוצאה של תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, שאולי תהיה המפתח לעצירה של מגפת ההשמנה העולמית שכולנו סובלים ממנה

מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר בעיתון המדעי הנחשב Science חושף עובדה שנשמעת כמעט בדיונית: הדבקה בחיידקים "מרזים" גורמת להרזיה, ואילו הדבקה בחיידקים "משמינים" - להשמנה. אם כן, האם ייתכן שמגפת ההשמנה העולמית נגרמת גם בשל מרכיב זיהומי?

התחלתם דיאטה ? קראו עוד:

מסתבר שחלק מהיכולת להיות רזים נגרמת בשל חיידקים "מרזים" במערכת העיכול, שהם תוצאה של תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בשומן רווי. או במילים אחרות: תזונה המבוססת בעיקר על מזון מהצומח וענייה במזון מהחי.

התזונה - משתנה הכרחי

במחקר המדובר הדביקו החוקרים עכברים בחיידקים ממערכת העיכול של בני אדם. חלק מהעכברים הודבקו בחיידקים ממערכת העיכול מאנשים שמנים וחלקם בחיידקים מאנשים רזים. כל העכברים היו בעלי מטען גנטי זהה, גודלו באותם תנאים, אכלו אותו אוכל ובאותן כמויות.

הממצאים היו מדהימים: העכברים שהודבקו בחיידקים של האנשים השמנים הציגו אנזימים ותהליכים מטבוליים של שמנים - ואכן השמינו, בעוד שהעכברים שקיבלו את החיידקים של האנשים הרזים הציגו פרופיל מטבולי המתאים לרזים - ונשארו רזים.

וזה עוד לא הכל. בשלב נוסף של הניסוי גילו החוקרים שהחיידקים ה"מרזים" של העכבר הרזה יכולים להדביק את העכבר השמן כאשר השניים שוכנים באותו כלוב. כתוצאה מההדבקה, המטבוליזם של העכבר השמן משתנה והופך דומה לזה של העכבר הרזה, כך שהוא מאבד מרקמת השומן שלו. והחוקרים מצאו עוד פרט מעניין - כדי שזה יקרה, חייב להתקיים תנאי אחד חיוני: העכברים חייבים להיות ניזונים מתזונה עשירה בסיבים תזונתיים (פירות וירקות) ודלה בשומן רווי.

כאשר החוקרים האכילו את העכברים בתזונה אחרת, דלה בסיבים תזונתיים ועשירה בשומן רווי, החיידקים ה"מרזים" לא הצליחו להדביק את מערכת העיכול של העכברים השמנים, והם נותרו שמנים.

תרופה למחלת ההשמנה

השמנת יתר הפכה בימינו למגפה עולמית, אך מה אם תורם לה גם גורם זיהומי? מה אם אחד הגורמים להשמנה הוא חיידקים שמכתיבים לגופנו אנזימים ותהליכים מטבוליים מסוימים?

אף על פי שהניסוי בוצע על עכברים, יש לזכור שהחיידקים נלקחו מבני אדם. בנוסף, מחקרים רבים בבני אדם כבר הוכיחו שתזונה עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בשומן רווי קשורה במשקל גוף נמוך יותר. המשמעות ברורה - התרופה למחלת ההשמנה היא פשוט תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בשומן רווי, כלומר המבוססת על מזון מהצומח ודלה במזון מן החי.

בסרטון שכאן ניתן לראות את ההבדלים המובהקים במשקל של נבדקים באמריקה כתלות בסוג התזונה:

סיבים מצילים את הבריאות

מעבר לירידה במשקל, בל נשכח כי לתזונה זו יתרונות בריאותיים רבים. קשה להדגיש מספיק את חשיבות הסיבים התזונתיים, כולל חלקם במניעת מחלות לב סוכרת וסרטן, ושמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול.

סקר משרד הבריאות שנערך בארץ בשנים 2004-2003 הראה כי רק 16% מהילדים ובני הנוער מקבלים את תכולת הסיבים התזונתיים המומלצת להם. נתונים אלה חמורים ביותר אך אינם צריכים להפתיע אף אחד, כשארוחת צהריים טיפוסית היא שניצל עם פתיתים, ארוחת הערב מורכבת מחביתה,קוטג', לחם לבן ושוקו, ורק כתוספת כמה חתיכות ירק בצד.

על פי המלצות התזונה בארצות הברית, על נשים לצרוך כ-25 גרם סיבים תזונתיים ביום וגברים 38 גרם. מזונות עשירים בסיבים הם ירקות ופירות (3-1 גרם סיבים לכל 100 גרם), דגנים מלאים כגון לחם מחיטה מלאה, אורז מלא וקוואקר, וכן קטניות כגון שעועית, חומוס ואדממה.

תזונה עתירת שומן רווי היא צרה גרועה לא פחות, שכן השומן הרווי הוא האחראי הישיר למחלות כלי דם ולהתקפי לב. בשר, מוצרי חלב, עוף וביצים אינם מכילים כלל סיבים תזונתיים, ולעומת זאת הם עשירים בשומן רווי ולא משאירים מקום או חשק למזונות בריאים.

כלומר, תזונה המבוססת על מזון מהצומח לא רק עוזרת לצמצום ההיקפים ולשמירה על מסת גוף נמוכה יותר, היא גם מגינה מפני מחלות לב, יתר לחץ דם, סרטן וסוכרת. כך קבע איגוד התזונה האמריקאי הנחשב (ADA) בנייר העמדה שפרסם לגבי צמחונות וטבעונות ב-2009, וכך מעידים גם מחקרים רבים אחרים שפורסמו מאז.

המחקר החדש מעניין במיוחד, שכן עולה ממנו שמעבר לסיבות הברורות לכך שאלו שמזונם מבוסס על הצומח רזים יותר, שהרי מדובר בתזונה עשירה תזונתית אך גם דלה יחסית בקלוריות, נראה כי קיים מנגנון נוסף ומסקרן שמשפיע על ההרזיה. מסתמן שהרזיה היא גם תהליך תלוי חיידקים, ואכילת מזון המבוסס על הצומח, כגון בתזונה טבעונית, מאפשרת לחיידקים המרזים להתיישב ולשגשג במערכת העיכול, בזכות היותה דלה בשומן ועתירה בסיבים תזונתיים.

• ד"ר גילה בן דוד היא רופאת נשים מומחית לפריון