שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    שבת למשפחות שמחפשות מכנה משותף

    בעוד שבת חברון פונה לאוכלוסייה שמדברת בשפת הקודש, ומתרגשת מהנוכחות במערת המכפלה - השבת הישראלית פונה לאוכלוסייה רחבה, ומדגישה את הצורך להיות ביחד. החיבור בין חלקיה של החברה הישראלית כבר אינו מובן מאליו - לכן יש להתמקד במאחד ובמגבש, ולא בשונה ובמפריד

    השבת הקרובה תהווה מוקד לשתי התארגנויות, המיועדות לקהלי יעד שונים. כמדי שנה, בשבת של פרשת חיי שרה יערכו אנשי חברון כינוס גדול המציין את קניית מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו לשם קבורתה של שרה. מטרתו של הכינוס להעצים את הקשר לעיר האבות, לפקוד את מערת המכפלה ולהתפלל ליד "ישני חברון", הם האבות המתעוררים להתפלל למען בניהם, לפי חז"ל.

     

    << הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >> 

     

      

    במקביל, באותה שבת, תתקיים "השבת הישראלית", מיזם המאורגן על ידי רבני בית הלל, שמטרתו ליצור חיבור וגשר בין משפחות דתיות ובין משפחות חילוניות. לא מדובר בהתארגנות שמטרתה להחזיר בתשובה, אלא בפעולה המבקשת ליצור שבת אחים גם יחד.

     

    להתווכח באווירה משפחתית

    לא רק שומרי מצוות אדוקים נאמנים לשבת, כי אם גם יהודים שהתרחקו לגמרי מההלכה. רבים מבתי ישראל עורכים סעודת שבת,

    וכולם מודעים לכוחו של שולחן שבת שסביבו יושבים בני המשפחה הסועדים יחד, ומשוחחים לעומק זה עם זה, מספרים בדיחות או משחקים עם הילדים.

     

    לאחרונה נוצרה הזדמנות מיוחדת לאחד בין הפלגים השונים בחברה הישראלית. נכון שישנן אמונות שונות וקיים מגוון של דעות אולם אסור שמחיצות יפרידו בינינו. באמצעות השבת הישראלית, ביקשנו לעורר את השיח בין האורחים למארחים על שולחן שבת אחד. זו הזדמנות להקשיב, לשוחח ואף להתווכח באווירה חמה ומשפחתית, וברוך ה' הצלחנו להוציא את התכנית לפועל ולהגשים חלום.

     

    הצורך להיות ביחד

    הואיל והזדמנו שני המיזמים הללו לשבת אחת, יש מקום להבחין ביניהם. כל התארגנות שמניפה דגל ערכי היא מבורכת: אנשי חברון מעוניינים להעלות לתודעה ציבורית את חברון ואנחנו ביקשנו לנצל את השבת כדי לאחד ולגבש.

     

    כדי להשפיע על ציבור גדול צריך לפשפש ולחפש שפה משותפת. שיעור ההצבעה לרשויות המקומיות מעיד שהציבור מגלה אדישות לפוליטיקה ובמיוחד לפוליטיקה הישנה. הציבור צמא לקולות חברתיים הבוקעים מלמטה ולמצוא מכנה משותף עם שאר חלקיו.

     

    מכאן שאין סתירה בין שבת חברון לשבת הישראלית. ההבדל הוא ששבת חברון פונה בדרך כלל לאוכלוסייה שמדברת בשפת הקודש ומתרגשת מהנוכחות בעיר חברון ומביקור במערת המכפלה, לעומתה השבת הישראלית פונה לאוכלוסייה רחבה, ומדגישה את הצורך להיות ביחד.

     

    למצוא את המכנה המשותף

    על אף חשיבות שני המיזמים, דומני,שאנו נמצאים במהלכה של תקופה, שהחיבור בין חלקיה של החברה הישראלית

     הוא לא מובן מאליו ויש להתמקד בשיטה זו של צירוף וקישור גם באירועים נוספים.

     

    אם נצליח למצוא את המכנה המשותף, הרי שלא רק שפה ישראלית נדבר, אלא נוכל לדון במקורות התנ"כיים, להתווכח עליהם ושבתות חברון או שבתות העיר העתיקה בירושלים לא תעלנה רק על שולחנות פוליטיים אלא תעוררנה ויכוח ששורשיו מצויים עמוק במקורותינו.

     

    בשבת הנוכחית נקדיש את השיח למהותה של השבת, נדון בחשיבותה וסבורני שתחילתו של תהליך זה יביא לדיון ערכי בעל אופי מסורתי אף בתחומים נוספים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ההפקה "עלמא מדיה"
    שבת אחים גם יחד. שבת ישראלית
    צילום: ההפקה "עלמא מדיה"
    החיבור בין חלקיה של החברה הישראלית הוא לא מובן מאליו. הרב מאיר נהוראי
    מומלצים