שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מה לשתות לצד הסופגניה - כדי להשמין פחות?

    מספיק לאכול סופגניה אחת פשוטה בכל יום בחנוכה כדי למצוא את עצמנו עם חצי קילו מיותר בסוף החג - וזה עוד לפני הלביבות ושאר מטוגנים. לא יכולים לוותר על הבצק המתוק הזה? קבלו טיפים לצמצום נזקים

    חג החנוכה מביא עמו שלל ניחוחות: שמחה, חופש, צחוק - וגם סופגניות. לאלה שלא מתרשמים למראה סופגניה חמה אין בעיה מיוחדת, אך עבור האחרים מדובר בפוטנציאל לעלייה במשקל.

     

     

    התחלתם דיאטה ? קראו עוד:

     

    בעיה 1: קלוריות

    סופגניה סטנדרטית במילוי ריבה פשוט מכילה כ-460 קלוריות. סופגניות עשירות יותר במילוי ריבת חלב, שוקולד וכן הלאה יכולות להביא את הסופגניה לערך של כ-800 קלוריות.

     

    אכילה של סופגניה רגילה אחת, בנוסף לתפריט הרגיל, בכל יום בחנוכה תסתכם בתוספת של כ-3,600 קלוריות, שהן קצת יותר מחצי קילו. מובן שאם מוסיפים לחגיגה לביבות מטוגנות, כ-240 קלוריות ליחידה, או משדרגים את הסופגניה הסטנדרטית - העלייה במשקל פחות או יותר מובטחת.

     

    הפתרונות:

    • סופגניה או לביבה אינן חובת אכילה בחג. מי שבכל זאת אינו מסוגל לוותר על סופגניות, עדיף שיבחר מראש יום אחד מימי החג שבו יתפנק בסופגנייה אחת בטעם אהוב, או שני חצאי סופגניות בשני ימים שונים. החלטה כזאת תבטיח הנאה ללא השמנה וללא רגשות אשם.

     

    • אכלו את הסופגניה לאחר הארוחה, כיוון שכך גדל הסיכוי שתסתפקו במחציתה. בארוחה עצמה מומלץ לאכול סלט ירקות ללא רוטב עתיר קלוריות, חלבון רזה כמו דג, ביצה, בשר, גבינות או טופו, ולוותר על תוספת פחמימה ועל אלכוהול.

     

    • לוו את אכילת הסופגנייה בשתיית תה ירוק. החומרים הפעילים שבו, EGCG, נמצאו כמסייעים בהפחתת ספיגת השומן מהמזון באמצעות מנגנונים שונים - עיכוב אנזימים המפרקים שומנים מהלבלב, הפרשה מוגברת של שומני המזון בצואה ודיכוי הפרשת הטריגליצרידים המופרשים לאחר האוכל.

     

    • דעו לשים את הגבול, ולא לומר "כבר הרסתי בסופגניה אחת, לכן אוכל עכשיו עוד חמש". החליטו באופן מודע ומראש על אכילה מבוקרת, כדי ליהנות מבלי לסבול מרגשות אשם.

     

    בעיה 2: ערך תזונתי

    סופגניה רגילה היא חסרת ערך תזונתי, נטולת ויטמינים ומינרלים וגם אינה משביעה, כיוון שקמח לבן משביע פחות מקמח מלא בשל הערך הגליקמי הגבוה שלו.

     

    הפתרונות:

    • סופגניה עם קמח מלא תשביע יותר מקמח לבן. בחרו בסופגניה אפויה במילוי ריבה, כך שתחסכו מעצמכם גם שומנים וסוכרים מיותרים. 

     

    סופגניה רגילה היא חסרת ערך תזונתי (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
    סופגניה רגילה היא חסרת ערך תזונתי(צילום: אבישג שאר-ישוב)

     

    בעיה 3: טיגון

    מזון מטוגן, כלומר חימום בשמן לאורך זמן בטמפרטורה גבוהה, אינו בריא. ב"נקודת העישון", הרגע שבו שומני הטריגליצרידים מתחילים להתפרק לחומר בשם אקרוליאין הגורם לעשן, נוצרים חלקיקי עשן במזון המאיצים את תהליך החמצון, כלומר יוצרים רדיקלים חופשיים שמזיקים לגוף האדם, פוגעים באיכות התזונתית של השמן ובאיכות הקולינרית שלו.

     

    נקודת העישון של שמן זית כתית מעולה מכבישה קרה היא 191 מעלות צלזיוס, שמן קנולה מזוכך - 204 מעלות צלזיוס, ושמן אבוקדו מכבישה קרה - 255 מעלות צלזיוס.

     

    הפתרונות:

    • בטיגון קל וקצר אין בעיה בשימוש בשמן קנולה, זית או אבוקדו. בטיגון עמוק או ממושך, כמו במקרה של סופגניה, יש להעדיף שמן אבוקדו או קנולה (אפשר לערבב ביניהם, להעלות כך את נקודת העישון ולהימנע מהטעם הדומיננטי של שמן האבוקדו).

     

    • החליפו את שמן הטיגון אחרי שני מחזורי טיגון לכל היותר. ככל שהשמן עובר יותר מחזורי טיגון הוא מזיק יותר בשל תהליכי החמצון.

     

    • עם תום הטיגון, מומלץ להניח את הסופגניות על נייר סופג לספיגת עודפי השמן.

      

    אז איזו סופגניה לבחור?

    לשוחרי הבריאות שחשקה נפשם בסופגניה מומלץ לבחור בסופגניה אפויה מקמח מלא ובמילוי ריבה. זו הסופגניה הרעה במיעוטה והעדיפה מההיבט הקלורי, ההיבט הבריאותי ומדד השובע.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית

      


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
     צילום: shutterstock
    החליפו את שמן הטיגון אחרי שני מחזורי טיגון לכל היותר
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים