תתפלאו: מה יותר בריא, חטיף בריאות או שוקולד?
חוקרים מהטכניון גילו כי "חטיפי הבריאות" מדורגים אצלנו במקום הרביעי בסולם המזונות הבריאים, מיד אחרי ירקות, סלט ופירות. אך האמת, מתברר, הפוכה לגמרי ולדברי החוקרים עדיף כבר שתאכלו שוקולד. מוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" עם הפרטים
מתלבטים בין "חטיף בריאות" לשוקולד? לכו על השוקולד, אומרים החוקרים אמה שקולניק ופרופ' איתן גרסטנר מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון.
במחקר שביצעו לאחרונה בדקו השניים את תפיסת הצרכנים בכל הקשור למוצרים שנכללים בקטגוריית חטיפי הבריאות. 215 סטודנטים ובני משפחותיהם (60% מהם אקדמאים) התבקשו לענות לשאלה "מהו מזון הבריאות האהוב עליך?"
שלושת המקומות הראשונים נקטפו על ידי ירקות, סלט ופירות; אך למקום הרביעי המכובד הגיעו "חטיפי בריאות", לפני קטניות, דגים, דגנים מלאים וכדומה.
הנשאלים הסבירו כי הם אוהבים את החטיפים הללו מפני שאינם משמינים; אולם אם בוחנים את הרכבם התזונתי של רבים מהחטיפים בקטגוריה מתברר כמובן כי הם עתירי שומן וסוכר, ולפעמים גם עתירי מלח.
"ההצהרות על גבי אריזות המוצרים - כמו 'אורגני', 'ללא גלוטן' או 'ללא סוכר' - מחזקות את תפיסת הבריאות בעיני הצרכנים", מסבירה שקולניק. "במציאות, כ־70% מ'חטיפי הבריאות' אינם בריאים, כפי שהתקבל מניתוח בעזרת חישוב היחס בין המרכיבים הבריאים (כמו חלבון וויטמינים) למרכיבים הלא בריאים (כמו סוכר ושומן)".
החוקרים מסבירים כי הטעות השיטתית הזו בתפיסת הצרכנים מכונה "אפקט ההילה הבריאותית" (Health Halo Effect): אנו משליכים מתכונה בריאה אחת במוצר (למשל, שהוא מכיל סיבים) לשאר מאפייניו ומייחסים לו תכונות חיוביות שהיינו רוצים שיהיו לו, למשל - שהוא בריא ולא משמין. זה כמובן גם גורם לנו לאכול יותר מהמוצר, כי אין נקיפות מצפון - הוא הרי בריא, או לפחות ככה גרמו לנו להאמין. הדבר נכון, יש לציין, גם לגבי מוצרי מזון אחרים, דוגמת יוגורטים, דגני בוקר ועוד.
"חטיפי הבריאות הומצאו לפני כ-30 שנה לטובת ספורטאים מקצועיים שעסקו במשך שעות רבות בפעילות גופנית מאומצת ויכלו ליהנות ממוצר מזון בעל צפיפות קלורית גבוהה", אומרת שקולניק. "כשהיצרניות ראו שזה נמכר מצוין, הן החליטו להרחיב את השוק והתחילו לשווק את חטיפי הבריאות כתחליף לחטיף שוקולד עבור כלל האוכלוסייה. עם השנים גם ההרכב של החטיפים האלה השתנה והתחילו להוסיף גם להם שוקולד וכו', כך שבעצם רובם הפכו לממתקים לכל דבר, במסווה של מזון בריאות. וזה עובד. בארה"ב לבדה צפויה ההכנסה מחטיפי בריאות בשנת 2016 לעמוד על 8 מיליארד דולר. זה מטורף. המשווקים בעצם 'חוטפים' חובבי שוקולד, ומציעים להם הנאה נטולת רגשי אשם, אבל בעייתית מאוד מבחינה תזונתית".
לדברי שקולניק, אפקט ההילה הבריאותית עשוי להסביר את קיומן של שתי המגמות הסותרות בשנים האחרונות - מגיפת ההשמנה המתרחבת למרות המודעות הגדלה לתזונה נבונה.
על רקע זה ממליצים החוקרים לקיים פיקוח קפדני יותר על הצהרות הבריאות שעל גבי אריזות מוצרי המזון, כנהוג בארה"ב, או להנהיג סימון ברור יותר של מרכיבי המזון על גבי האריזה, בשיטת הרמזור, כמקובל בבריטניה. ולנו הצרכנים הם קוראים להיות אחראיים יותר. ואם מתחשק משהו מתוק - לבחור בדבר האמיתי (ולאכול ממנו במידה, אלא מה). הוא כנראה מעובד פחות מהתחליף המתחזה שלו.