שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    תשובה מפתיעה: למה 95% מהדיאטות לא עובדות

    אתם אולי משתוקקים לגוף רזה וחטוב, אבל הגוף יודע בדיוק מה המשקל הרצוי עבורו. לכן, ברוב המקרים, גם אם הורדתם מעבר למה שהייתם צריכים - תעלו את הכל חזרה, עם ריבית. 5 אמיתות על תעשיית הדיאטות שלא תשמעו מאף אחד

    בואו נודה על האמת - המרדף אחר הרזון לא ממש עושה אותנו רזים, אבל אין ספק שמותיר אותנו אומללים. מיליוני אנשים סובלים מאובססיות הדיאטות והרזון, מוצאים עצמם מלקקים את פצעי הדיאטות, שחלקם הגדול אינם ניתנים לריפוי.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    כי מעבר לכל חוקי האופנה, אנחנו יודעים שבגוף האדם קיימת מערכת בקרה המווסתת את צריכת המזון והוצאת האנרגיה. מערכת זו מפקחת על כמות האנרגיה הנצרכת ועל הרכבה.

     

    עוד כתבות על דיאטה והרזיה

    5 סיבות לעשות דיאטה בלי להישקל

    צפו: 10 טריקים ויזואליים שעוזרים לרזות

    מזון בריא לא משמין? 10 מיתוסים על דיאטה

      

    לפי תיאורית ה -SET POINT (נקודת שווי משקל)  לכל אדם יש משקל גוף האופייני לו, והוא בחלקו תכונה תורשתית, הנקבעת על ידי המוח. שינויים במשקל הגוף, מעל או מתחת לנקודת שיווי המשקל האישית, יעוררו את מערכת העצבים המרכזית להפעיל את התיאבון ואת המטבוליזם כדי להגן עליה.

     

    אפשר להתמודד עם נקודה זו על ידי פעילות גופנית נמרצת והפחתה קלורית נוקשה, אך כשהם מופסקים, חלה עליית משקל חזרה אל נקודת שיווי המשקל ולעתים חל כתוצאה מכך גם שיבוש של המנגנון. 

     

    כדי לנסות ולהיענות ללחץ החברתי ולתרבות הרזון, אנשים שמנים רבים מצויים באופן תמידי בתחושות של רעב אמיתי וחסך אנרגטי, היות והם מנסים באופן נואש לשמור על משקל גוף מתחת לנקודת ה-SET POINT.

     

    זו הסיבה שאנשים רבים המפחיתים ממשקלם מצויים בתת משקל ביולוגי. הם לכודים במערכת לחצים הפועלת עליהם משני כיוונים. מחד, קיימים עליהם לחצים חברתיים ובריאותיים לרזות, ומאידך קיימת עמידות ביולוגית של הגוף לשינויים במשקל. והם מוצאים עצמם באמצע.

     

    אני יודעת שקשה להאמין שאנחנו יכולים להיות בריאים ומאושרים גם במשקל שהוא מעל BMI - 25, אבל אני מפצירה בכם, נסו להתמקד בלאכול בריא בלחיות חיים פעילים. די בזה כדי להוביל אתכם למקומות בריאים. כי להמשיך לשנוא את הגוף שלכם, לרוץ מדיאטה לדיאטה ולברוח מהקילוגרמים ממילא לא עושה זאת בעבורנו.

     

    שהרי בשורה התחתונה, וזו עובדה ידועה -  95% מעושי הדיאטות - נ כ ש ל י ם. הנה כמה עובדות שעולם "תעשיית הדיאטות" לא רוצה שתדעו.

     

    1. משקל גוף אינו רלוונטי לבריאות ולתמותה (לא מדובר במקרים קיצוניים)

    משקל גוף מעל זה המומלץ בטבלאות משקל גובה או טבלאות ה BMI לא בהכרח מוביל לבריאות לקויה ולקיצור משך החיים שלנו.

     

    בערך 75% מהמחקרים שנעשו על הקשר בין השמנה ותמותה, ופורסמו מאז 1950 מצאו שמשקל הגוף אינו רלוונטי לבריאות ותמותה. (פרט לרזון קיצוני והשמנה קיצונית כמו BMI מעל 35) מתוך זה אפשר להקיש שאנשים בעודף משקל ממוצע אינם יכולים באופן אוטומטי, להיות מוגדרים כלא בריאים.

     

    בכתב-העת של ההתאחדות הרפואית האמריקנית שהתפרסם זה מכבר, נמצא שהשמנת יתר כגורם סיכון לתמותה, ירדה מהמקום השני לשביעי אחרי עישון, אלכוהול, זיהומים, הרעלות, תאונות דרכים וירי.

     

    עוד עלה מאותו מחקר, שייתכן וכמה קילוגרמים הנחשבים עודפים דווקא מקטינים את סיכוני התמותה. יתרה מזו, מחקרים רבים מצביעים על העובדה שלאכול בריא ולהיות בכושר גופני חשוב לעין ערוך מלהיות רזה.

      

    אם נהיה רזים - נהיה מאושרים יותר? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אם נהיה רזים - נהיה מאושרים יותר?(צילום: shutterstock)

     

    2. הורדת משקל איננה בהכרח מאריכה חיים

    הורדת משקל אינה בהכרח מסתיימת בחיים ארוכים ובריאים יותר. למעשה the national institute of health (בארצות הברית), דיווח שמרבית המחקרים האפידמיולוגים מצביעים על כך שהורדת משקל קשורה פעמים רבות בהעלאת התמותה.

     

    3. הורדת משקל לא בהכרח משפרת את הבריאות

    נאמר לנו שכדי שנוכל לשפר את רמות לחץ הדם, הסוכרת והשומנים עלינו להוריד ממשקלנו. העובדות מצביעות על כך שאפשר לשפר פרמטרים רפואיים אלה גם מבלי להוריד במשקל.

     

    גם ה"סימפטום המטבולי"( מצב בו תאי הגוף בעיקר אלה בשרירי השלד, הכבד ורקמות השומן אינם מגיבים באופן נורמאלי להורמון האינסולין – מצב העלול להוביל להפרעה במטבוליזם של השומן להעלות את רמתו בדם, לגרום לעלייה בלחץ הדם, וסכנה גדולה יותר להתפתחות סוכרת מסוג II. ) יכול להשתפר בדרך זו. כי החשוב מכל זה לאכול בריא ולעסוק באופן רציף בפעילות גופנית.

     

    4. דיאטות אינן עובדות

    לדיאטות כדרך להורדת משקל ושמירתו לאורך שנים יש הצלחה מועטה, הנעה בין 2-5% . מרביתנו כבר יודעים מניסיון אישי וממחקרים רבים שפעמים רבות הדיאטות אפילו משמינות אותנו. מה שנכון גם לגבי אוכלוסיית הילדים.

     

    5. דיאטות יכולות באופן עקיף לפגוע בבריאותנו

    אנשים הנמצאים במעגל המסחרר של הדיאטות גורמים לירידה ברמה המטבולית של עצמם. הגוף שלהם מתחיל לאחסן שומן באופן יעיל יותר. בכל פעם, כאשר אדם משיל ממשקלו ומעלה אותו מחדש, השומן מתחלק בגוף באופן מעט שונה.

     

    הוא יכול לנוע מהשמנת האגן (מה שנמצא כמקום בטוח יותר מבחינת מחלות לב וכלי דם וסיכון להתקפי לב) לאזור הבטן (מה שנמצא כמעלה שכיחות התקפי לב)

    כדי להמחיש את הסיכונים באופן בוטה יותר, מי שעושה דיאטות באופן תדיר, יהיו בסכנה גדולה לחלות במחלות לב, לחץ דם וסוכרת.

     

    מעגל היו - יו של ההרזיה וההשמנה לחילופין, עלול להוות גם סיכון לעלייה בהיארעות אוסטיאופורוזיס, סרטן כליה וסרטן השד. 

     

    וכמובן אסור לנו להתעלם מהעובדה הידועה, שדיאטות הן אחת מסיבות המפתח לפתוח הפרעות אכילה, שעלולות להסתיים גם במוות.

     

    הכותבת היא מומחית לטיפול בהשמנה והתנהגויות אכילה ומנהלת מרכז "שפת האכילה" . בעלת תואר שני בביוכימיה ותזונה בשלוב בית הספר לעבודה סוציאלית דוקטורנטית בחוג לפילוסופיה

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מי החליט שרזה זה בריא יותר?
    צילום: shutterstock
    מומלצים