שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מה הסיכון בטבעונות לחולי סוכרת - והפתרון

    כדי לשמור על ערכי סוכר תקינים בסוף הארוחה, מגדילים בדרך כלל חולי סוכרת את מנת הבשר על חשבון הפחמימות - אך מה יעשה מי שרוצה לעבור לתזונה טבעונית? דיאטנית קלינית מסבירה כיצד לשלב חלבונים בתפריט, ומתי המצב דורש שינוי גם בטיפול התרופתי הקבוע

    יותר ויותר אנשים מחליטים כיום להוריד מוצרים מן החי מהתפריט שלהם: בין שזו אופנה חולפת או מגמה שתישאר עמנו שנים רבות, בעת מעבר לתזונה טבעונית עלינו להיערך בצורה נכונה לשינויים בהרגלי האכילה - במיוחד אם אנו חולים בסוכרת.

     

    התזונה הטבעונית בבסיסה דלה בשומן רווי ועתירה בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרלים.ולכן, אם היא מורכבת נכון, היא עשויה להיטיב מאוד עם האדם הדוגל בה. מחקרים רבים כבר החלו להראות את ההטבה הבריאותית הכרוכה בתזונה צמחונית במדדים של משקל תקין וערכי כולסטרול ולחץ דם טובים יותר, בהשוואה לתזונה המשלבת מוצרים מהחי. 

     

    עם זאת, תזונה טבעונית שאיננה מאוזנת יכולה לגרום לחוסר בברזל, בסידן ובוויטמין D, וברוב המקרים גם לחוסר בוויטמין B12 ברמה המחייבת נטילת תוסף.

     

     

    הדרך לטבעונות :

     

    הבעיה: יותר מדי פחמימות

    ארוחה מאוזנת אצל אדם שאוכל בשר מורכבת מחלבון, פחמימה, שומן וירקות. למשל: מנת בשר או דג, תוספת כגון אורז או תפוחי אדמה, סלט עם שמן זית או ירקות. כשמדובר באדם סוכרתי, עליו לשמור על ערכי סוכר תקינים לאחר האוכל, לכן עליו להקפיד שלא להעמיס כמות גדולה של פחמימות בארוחה.

     

    אחת האסטרטגיות הנוחות לעשות כך היא להוסיף למנה הבשרית ולירקות ולצמצם את כמות הפחמימות - אך מה יעשה סוכרתי טבעוני שעיקר תזונתו נשענת על מזון פחמימתי ושומני?

     

    לעומת תזונה צמחונית, שבה ניתן להוסיף חלבון רזה מהחי (כגון גבינות וביצים) על חשבון הפחמימות, שילוב החלבון בתפריט טבעוני הנו מאתגר יותר.

     

    אמנם ישנן פחמימות העשירות יותר בחלבון, כגון קטניות וקינואה, אך הן עדיין נחשבות פחמימות. לכן, אכילת צלחת גדולה של קינואה יכולה במקרים מסוימים להעלות את ערכי הסוכר מעל לרצוי.

     

    כיום ניתן למצוא מוצרים כמו טופו וסייטן, המהווים חומרי גלם למוצרים חלופיים מן הצומח. שימוש במוצרים אלה יכול לגוון את הארוחות ולהוסיף חלבון לתזונה הטבעונית. טופו מכיל כ-2.5 גרם פחמימות ל-100 גרם מוצר (בהשוואה לפרוסת לחם המכילה כ-15 גרם פחמימות) וכ-14.6 גרם חלבון. סייטן, המופק מחלבון החיטה, מכיל כארבע גרם פחמימות וכ-30 גרם חלבון ל-100 גרם מוצר.

     

    כמובן שמומלץ לשלב ירקות בצורה נרחבת כדי להוסיף נפח לארוחה על חשבון הפחמימות, ולהוסיף שומן איכותי לתפריט כגון אגוזים, שקדים, טחינה ושמן זית. אף שמזונות אלו עתירי קלוריות, מחקרים מראים הטבה באיזון הסוכר ובמשקל באכילה מתונה שלהם.

     

    מה עושים כשאי אפשר להוסיף בשר במקום פחמימות? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מה עושים כשאי אפשר להוסיף בשר במקום פחמימות?(צילום: shutterstock)
     

    שינוי תזונה = שינוי טיפול?

    חשוב לזכור כי בכל מקרה על הסוכרתי לנטר את ערכי הסוכר שלו בצום ובמשך היום, כדי להתאים את הרכב הארוחה לערכי היעד המומלצים עבורו. במקרה של שינוי משמעותי בהרגלי האכילה, לעתים יידרש שינוי בטיפול התרופתי, לכן כדאי להימצא במעקב סדיר של רופא ודיאטנית המומחית בסוכרת ולבחון כיצד התזונה החדשה משפיעה על ערכי הסוכר בדם.

     

    לדוגמה, סוכרתי שהיה רגיל לאכול בארוחת הצהריים עוף, אורז וסלט וכיום אוכל סלט קינואה בלבד, ייתכן שהטיפול התרופתי שניתן לו לכיסוי הארוחה לא יתאים כעת והוא יצטרך תוספת טיפול או יחידות אינסולין נוספות.

     

    מצב הפוך יכול להיות אצל סוכרתי שהעלה משמעותית את כמות הירקות הנצרכת בארוחה על חשבון הפחמימות והבשר, וכעת יצטרך כמות קטנה יותר של אינסולין.

     

    המטרה תהיה תמיד להתאים את התוכנית הטיפולית להרגלי האכילה ולהימנע ככל הניתן מהיפוגליקמיה על רקע טיפול תרופתי במינון גבוה מהרצוי.

      

    חשוב להבין כי כל מי שבוחר בתזונה טבעונית, בהם גם סוכרתיים, יכולים לנהל אורח חיים טבעוני בריא - אם יבנו בצורה נכונה את התפריט וילוו זאת בבדיקות מעקב שגרתיות, בניטור סוכר רציף ובהתאמת תוכנית טיפול אישית.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת תזונה של האגודה הישראלית לסוכרת



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    להתאים את התוכנית הטיפולית להרגלי האכילה
    צילום: shutterstock
    מומלצים