שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    דואגים בממ"ד? המזון שיפחית את הסטרס

    הימים המתוחים שולחים אותנו לחפש נחמה באוכל, אבל החשודים המיידיים - שוקולד וסוכרים אחרים - לא בהכרח ישפרו את מצב רוחנו. במקום זאת, נסו תבשילים הכוללים דגנים מלאים, קטניות וירקות שורש המחזקים את הגוף ואת הנפש. על מה עוד כדאי להקפיד?

    השבועות האחרונים מזעזעים את אמות הסיפים אצל כל אחת ואחד מאיתנו. המרקם השברירי שנטווה ביד עדינה ומהוססת נתלש ומותיר אחריו כוויה עצובה ומדממת. מחשבות על העבר, ההווה וגם על העתיד מותירות יותר סימני שאלה מכפי שניתן להכיל.

     

    ובתוך כל זה עדיין צריך לקום בבוקר, לטפל בכל מה שדורש טיפול ו... כן, גם לאכול. הנטייה הראשונית, הדחף, צועקים: תאכלו הכל, תאכלו הרבה, כי אי אפשר לדעת מה יהיה מחר. אבל מאחר שהחיים בארץ האהובה, אם כי לעתים מכאיבה שלנו, שזורים ברמות לחץ משתנות, אין לנו אלא לתת למזון, שאמור לתמוך בנו, את הכבוד ואת תשומת הלב הראויה לו.

     

     

    עוברים לתזונה נכונה:

     

    לגרסתי, מזון מנחם, בניגוד לאסוציאציה המתבקשת, אינו זה שמסיח את דעתנו ומאלחש את עוצמת הרגש. מזון מנחם הוא כזה שיקלע בטעם, ברכיבים, במרקם ובכמות - כדי שנחוש מחוזקים, מסופקים, קשובים ועדיין ערניים מספיק כדי להתמודד עם האתגר שמונח אל פתחנו.

     

    מוטב שהאינדקס הגליקמי של המזון הזה יהיה נמוך, כדי שרמות הסוכר לא יעלו בפתאומיות, ירדו לאחר מכן ויותירו אותנו סחוטים ובעיקר רוצים עוד ועוד. הטעם? עדיפות ברורה למתקתק - ולא מתוק עז. הכמות? הקיבה של אדם ממוצע היא בגודל אגרוף, קחו זאת בחשבון.

     

    דגנים מלאים, קטניות וירקות שורש

    אז לאן נפנה כדי לקבל אוכל מזין, בריא, מספק ובעיקר תומך? דגנים מלאים, קטניות וירקות שורש יהיו המועדפים בבואנו לברור את חברינו למשימה.

     

    דגנים מלאים. בין הדגנים המלאים מומלצים בעיקר שיבולת שועל התומכת במערכת העצבים, והשעורה - או בשמה המשויף, גריסי פנינה. גריסי פנינה הם שעורה שהופחתו מעט ערכיה התזונתיים, אך עדיין עדיף לבחור בה על פני חיטה לבנה, למשל. הספיגה האיטית של הדגנים המלאים מעניקה תחושת שובע ממושכת יותר וגורמת לשחרור נוירוטרנסמיטרים במוח שעיקרם רוגע ומצב רוח טוב.

     

    קטניות. קטניות, המכילות חלבון ופחמימה, עלולות להיות מעט קשות לעיכול אך שווה לטפל בהן קודם לכן כדי להכניסן למזון הביתי מבלי לחשוש. יש בהן פחמימות בשם אוליגוסכרידים, אשר חיידקי המעי עמלים על פירוקן תוך ייצור של ציטוקינים - מונעי דלקת טבעיים ותומכים במערכת חיסון. השריה עם זרעי שומר, עם פיסת ג'ינג'ר או עם אצת קומבו טרם הבישול תפחית מאוד את רמות גז המתאן שעלול ליצור לחץ בטני שבו איננו מעוניינים.

     

    מאחר שכולנו עסוקים, כדאי פעם בשבוע להשרות ולהרתיח כמה סוגי דגנים מלאים וקטניות ולאפסן בכמויות מדודות, לשימוש מיידי.

     

    ירקות שורש. בחרו בעיקר בירקות הכתומים: גזר ובטטה מקושרים ברפואה הסינית לתחושת בית, ביטחון ורוגע. הם מחזקי טחול, הקשור ב"אחזקה" הכללית של איברי הגוף.

     

    נכון שהטמפרטורות מאיימות לאייד אותנו, אבל רובנו חיים עם מזגן כך שמרק מכל אלה אינו רעיון מופרך כל כך, למרות העונה. מלבד זאת, הוא בהחלט טעים גם פושר, כך שאין צורך לאכול אותו דווקא כשהוא רותח ומעלה אדים.

    שווה לטפל קודם בקטניות כדי ליהנות מהן במטבח הביתי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    שווה לטפל קודם בקטניות כדי ליהנות מהן במטבח הביתי(צילום: shutterstock)
     

    לשים לב לוויטמינים

    שימו לב לקשר בין סטרס ורמות הוויטמינים בגוף: מצב עקה מתמשך גורם לשחיקה של מאזן הוויטמינים B ו-C. ויטמיני B קשורים, באופן גס, לתפקוד מערכת העצבים ולרמות האנרגיה שלנו, וויטמין C קשור לתפקוד מערכת החיסון.

     

    אני ממעטת להמליץ על שימוש בתוספי תזונה. אני מאמינה בכוחו של האדם, בעזרת תזונה מותאמת ועבודת מודעות, להיטיב את חייו (כמובן בהסתייגויות וללא מצבי חוסר קליני). אדם שיודע שחייו לחוצים קצת יותר מגבולות הטעם הטוב, מוטב שייקח - ולו לתקופה - קומפלקס ויטמינים B ו-C.

     

    במזון ניתן למצוא ויטמיני B בשמרי בירה (לא מומלץ לסובלים מקנדידה), בדגנים מלאים ובפולן (מאופסן במקפיאים בחנויות). ויטמין C ניתן להשיג מפלפלים, קיווי ופירות הדר בעונתם, רצוי לימון.

     

    הדבר האחרון חשוב לא פחות: פעילות גופנית. בחרו בכל סוג שבא לכם, רק צאו מהבית לעשר דקות. לכו יחפים על שפת הים ואז תזכו גם בטיפול כמו-רפלקסולוגי בחינם. החול הרטוב יעבוד למענכם. כל מה שמניע את הדם, יוציא אתכם מארבעה קירות הבית ויגרום לכם לנשום אוויר נקי מלא הריאות - כשר ומומלץ.

     

    מרק לזמנים לחוצים

    החומרים:

    2 כוסות שעועית לבנה, מושרית ומבושלת

    2 כוסות שעורה/ גרעיני שיבולת שועל/ גריסי פנינה מבושלים

    2 בטטות

    1 תפוח אדמה

    4 שיני שום

    מלח

    כמון

    אבקת מרק

     

    אופן ההכנה:

    מכניסים לסיר את כל הרכיבים, מרתיחים במשך כ-40 דקות, מתבלים על פי הטעם ומרסקים בבלנדר מוט.

     

    הכותבת היא נטורופתית




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לאן נפנה כדי לקבל אוכל מזין, בריא, מספק ובעיקר תומך?
    צילום: shutterstock
    מומלצים