שתף קטע נבחר

רצח הנער: משהו מהיהדות שלנו מת

לא רק היהודים יצאו לגלות, גם היהדות. בתוך העולם שהשפיל אותנו בנינו סיפור אלטרנטיבי שבו אנו העליונים, והוא הגן על רוחנו והציל אותנו. אבל הגלות הסתיימה, וזה מחייב פרשנות מחודשת של היהדות ביחס לגויים. המשימה הציונית הגדולה בפתח המאה ה-21 היא להעלות את היהדות לארץ

אייל, גלעד ונפתלי נרצחו בגלל שהם היו יהודים. מוחמד אבו חדיר נרצח בגלל שהרוצחים שלו היו יהודים. היהדות של החשודים ברצח איננה מאפיין מקרי שלהם, אלא חלק ממה שהניע אותם למעשה הנתעב שלהם.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

פעמים רבות נטען שהיהדות שבנו מסתירה לנו את האנושיות של "האחר". מדוע? התשובה טמונה בסיפור שסיפרנו לעצמנו שוב ושוב בימי הגלות. "החבר", לדוגמה, גיבורו של ספר הכוזרי אומר שההבדל שבין יהודי לגוי דומה להבדל שבין האדם לבהמה. בחלק מכתבי הקבלה נכתב שהגויים מקורם בסיטרא אחרא. בספר התניא נכתב שמקור עולמם הפנימי של הגויים הוא מקליפת נוגה.

 

קראו עוד בערוץ יהדות:

 

ישנם קולות אחרים במסורת היהודית, אבל ענקים אלה שמניתי, הציבו תפיסות מעוגנות במטפיזיקה שלמה, המספרת שוב ושוב לשומעיה שהגויים נחותים מהיהודים. כך התפתחו לאורך הדורות שכבות על גבי שכבות של הסתרת האנושיות שבגויים.

 

משהו השתבש

זה לא אמור היה להיות כך. הפרק הראשון בתורה יצר מהפך במעמדו של האדם, כשהכריז שנברא בצלם אלוהים. במאה השנים האחרונות גילו

ארכיאולוגים שגם במצרים ובמסופוטמיה היו בני אדם - מלכים ובעלי שררה - שנאמר עליהם שהם בצלמו ובדמותו של האל.

 

החידוש של התנ"ך איננו בכך שיש בני אדם שדומים לאלים, אלא בכך שכל בני האדם דומים לאלוהים. האלוהות המצויה בכל אישה ואיש היא הבשורה הראשונה והמשמעותית ביותר של התנ"ך. בוגרי פרק א' בבראשית מצווים לראות בכל אדם את האנושי שבו, וממילא גם את האלוהי שבו.

 

אבל משהו השתבש. הפסוקים המפורשים התערפלו, והבשורה החיה היטשטשה. ה"חבר" של ספר הכוזרי טען שאת צלם האלוהים של האדם הראשון ירשו רק היהודים. לגויים, לטענתו, אין צלם אלוהים. בעולם המצרי רק המלכים היו בצלם אלוהים, באה התורה ועשתה לתפיסה הזו דמוקרטיזציה - כל בני האדם נבראו בצלם - ובא "החבר" והסתייג: לא כולם, רק היהודים.

 

מה השתבש? הגלות. לא רק היהודים יצאו לגלות, גם היהדות. אלף ותשע-מאות שנה חיו היהודים בסביבות הגויים, שמבחינה חוקית היו עליונים מהם. אל הנחיתות היהודית הצטרפו גם הרדיפות אחרי היהודים, וכל אלו התקבצו לכדי תחושת השפלה מתמשכת של היהדות.

 

לבחון מחדש את הסיפור שלנו

כותרת המשנה של ספר הכוזרי היא: "ספר תשובות לטענות נגד הדת המושפלת". "החבר" אומר לשומעיו ולקוראיו שאמנם היהודים נחותים מבחינה פוליטית, אך הם עליונים מבחינה מטפיזית כי רק להם יש צלם אלוהים; במציאות הנראית לעין היהודים מושפלים ונרדפים, אבל במציאות הנסתרת, הפנימית, הם גבוהים וקדושים הרבה יותר מרודפיהם.

 

הרמב"ם והוגים נוספים התנגדו לעמדות הללו, אבל התקשו להתחרות בגדולי הרוח שחזרו וסיפרו באוזני היהודים לאורך הדורות שעל אף שהם סובלים מנחיתות פוליטית, הם בעלי עליונות מטפיזית. בתוך העולם שהשפיל אותנו בנינו סיפור אלטרנטיבי, שבו אנו העליונים, והסיפור הזה, שבתוכו חיינו, הגן על רוחנו והציל אותנו.

 

אבל הגלות הסתיימה, ועמה השתנה המצב הפוליטי של היהודים ללא היכר. הפכנו מעם מושפל וחלש לעם משגשג וחזק. השינוי במצבם של היהודים מחייב פרשנות מחודשת של היהדות – בראש ובראשונה ביחס לגויים. כשהיינו נחותים פוליטית, פיתחנו תיאולוגיה של עליונות. אבל עכשיו, כשאנחנו חזקים, אנחנו צריכים לבחון מחדש את הסיפור שלנו.

 

יהודים בעלי כוח לא יכולים לדבר ולכתוב ולחשוב על גויים כפי שעשו זאת פעם, כשהיו חסרי כוח. הסיפור שהציל אותנו פעם, כשהיינו חלשים, עלול להשחית אותנו היום, כשאנחנו חזקים.

 

הרוצחים נשארו בגלות

כשנרצחו אייל, גלעד ונפתלי, התחושה הייתה שמשהו מאתנו מת. כשנרצח מוחמד, התחושה היא שמשהו מהיהדות שלנו מת. היהדות שבה גדלו

החשודים ברצח לא עלתה לארץ. החשודים ברצח הם יהודים ישראלים, אבל היהדות שלהם איננה ישראלית. המשימה הציונית הגדולה במאה העשרים הייתה להעלות את היהודים לארץ. המשימה הציונית הגדולה בפתח המאה העשרים-ואחת היא להעלות את היהדות לארץ.

 

עלינו לקלף מהיהדות את התיאולוגיה שיצרנו בימים שבהם היינו רדופים ומוכים בין הגויים. יהדות שמפנימה אל תוכה את המהפך הציוני, היא יהדות שמטפחת יהודים שרואים בכל אדם את האנושיות שבו - ואת האלוהים שבלבו.

 

הגיע הזמן לפירוש מחודש של הציונות, ציונות שמשיבה את היהדות לאנושיות שבה. ציונות שמאפשרת ליהדות להזכיר בקול גדול וללא מורא שכל בני אדם נבראו בצלמו של אלוהים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מוחמד אבו חדיר. נרצח בגלל שרוצחיו היו יהודים
צילום: רויטרס
ד"ר מיכה גודמן
מומלצים