שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    למה הליים בריא לנו הרבה יותר מהלימון

    הוא יעיל לטיפול בבעיות עיכול, עוזר לאזן את התיאבון ומסייע בירידה במשקל ויכול להיות תחליף מצוין למרכך שיער - כל הסיבות שיגרמו לכם לקפוץ לסופר הקרוב ולרכוש ליים

    הכירו את הליים או בשמו המדעי Citrus aurantifolia - הליים שייך למשפחת פירות ההדר ומוצאו מדרום מזרח אסיה, בעיקר הודו. שם, באקלים הטרופי, עץ הליים יכול להגיע לגובה של 5 מטר. בנוסף להודו, נפוץ הליים אף במרכז אמריקה (במקסיקו וברזיל), בפלורידה, טקסס, קליפורניה ובשנים האחרונות גם במחוזותינו. כמו בני משפחתו, ההדרים, הליים הינו פרי עונתי אך בניגוד להם עונתו מתחילה עם בוא הקיץ.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    הליים הוא בעל קליפה ירוקה ודקה, נטול גלעינים, לרוב גודלו כחצי לימון, הוא מכיל כמות גדולה יותר של מיץ מהלימון, ומאופיין בחמיצות מעודנת וארומה ייחודית שמקנות לו תכונות בריאותיות מגוונות. ניתן למצוא את הליים בשתי צורות: המיץ שנסחט מהפרי הבשל, ושמן אתרי המופק מקליפתו. מעבר לכך, בתעשיית צמחי המרפא נעשה שימוש גם בחלקי צמח נוספים לפרי והם השורשים והעלים.

     

    בריא לאכול

    סוכר חום יותר בריא? 7 מיתוסים על תזונה

    בריא במזון: למה טוב לאכול קטשופ ולשתות תה ירוק

    איך למנוע אנמיה באמצעות תזונה נכונה

     

    הליים יעיל לבעיות עצירות, טחורים, כיבים (אולקוס) בעיות מערכת הנשימה, שקדים מוגדלים, בעיות חניכיים, גאוט, בעיות במערכת השתן, עודף משקל ובעיות עור. 

     

    גם טעים וגם בריא - הליים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    גם טעים וגם בריא - הליים(צילום: shutterstock)

     

    קצת היסטוריה

    מקורו של הליים באזורים הטרופיים בעיקר בדרום מזרח אסיה. במאה העשירית הגיע הליים עם סוחרים ערביים מאסיה למצריים ומשם לארצות צפון אפריקה. המורים הביאו אותו לספרד במאה ה-13 ומשם נדד עם מסעות הצלב ברחבי אירופה. במאה ה-15 הגיע הליים לאמריקה על ידי, מי אם לא, קולומבוס. משם נדד לאיים הקריביים, לפלורידה ומאוחר יותר לקליפורניה. הביקוש לליים בקליפורניה גבר בזמן הבהלה לזהב בשל המוניטין שנודע לו במניעת מחלת הצפדינה.

     

    המחלה, שלמרבה השמחה כבר פסה מן העולם, היא מחלה הנגרמת מחוסר בויטמין C ומתבטאת בבעיות נשימה, שפתיים סדוקות וכיבים בפה ובלשון. בתחילת המאה ה-17 השתמשו בליים וגם בלימון כדי להעשיר את תזונת יורדי הים בוויטמין C. אנשי הספינות הבריטיות התבקשו לצרוך ליים ולימון באופן קבוע כששהו בים למעלה מעשרה ימים על מנת למנוע את מחלת הצפדינה.

     

    בתרבות המאיה השתמשו בו לחיזוק הרחם ולנטרול רעלים, ואילו בתפריט התאילנדי הוא כל-כך נפוץ עד שקשה לדמיין מאכלים תאילנדיים בלעדיו.

     

    שנים רבות משמש הליים להפקת שמן אתרי לטיפוח העור, שיפור זרימת הדם ושימושים בריאותיים נוספים שהפכו אותו לחומר מבוקש בתעשיית הקוסמטיקה, הבשמים והסבונים. גם תעשיית המזון למדה לנצל את הליים בעיקר למשקאות מוגזים ואלכוהוליים וכן לממתקים, מאפים ואפילו בשר ומוצרי בשר. בארצות הברית משקאות בטעם ליים הם השניים בפופולריות שלהם אחרי משקאות הקולה.

     

    ב-1996, במגיפת הכולרה במערב אפריקה, נעשה ניסוי שבו הוסיפו מיץ ליים לרוטב בוטנים שהשימוש בו כחלק מתבשיל אורז נפוץ בקרב האוכלוסיה הכפרית. בניסוי מצאו שהליים דיכא את התפתחות חיידק הוויבריו, הגורם למחלת הכולרה, וכך הרוטב שהכיל ליים שימש כהגנה מפני הידבקות במחלה.

     

    הליים בשימוש יומיומי

    מכירים את תרופות הסבתא העושות שימוש בלימון ודבש לטיפול בגרון כואב? מעתה, השתמשו בליים ולא בלימון. השימוש בליים לבעיות מערכת הנשימה ידוע כבר שנים.

     

    הליים משמש ברפואה העממית לניקוי והמרצת הכבד וכיס המרה על ידי הגברה משמעותית של אנזימי הכבד. הוא משפר את טעם המזון וזאת ללא הוספת קלוריות לארוחה. טעמו המרענן מצמצם את השימוש במלח ו/או סוכר לשיפור הטעם. מומלץ להוסיף אותו לסלטים, תבשילים ולחליטת הצמחים. נסו לסחוט אותו מעל מאכלים מוכרים לכם כגון מאפים, מאכלי ירקות וכל תבשיל אחר שברצונכם לשדרג.

     

    אז מה יש בו, בליים?

    כבן למשפחת פרי ההדר, הליים עשיר בוויטמין C כמו בן דודו המוכר לנו יותר - הלימון. כאמור, כבר במאה ה-17 השתמשו בו למניעת מחלות הנובעות מחסר בוויטמין C. בנוסף לתכולת ויטמין C מרשימה, מכיל פרי הליים גם כמות יפה של פקטין. הפקטין הוא סיב תזונתי מסיס

    במים המסייע להורדת כולסטרול ושומנים בדם, מסייע במניעת סוכרת, משפר תפקוד מערכת העיכול, מונע עצירות ועוזר לפינוי רעלים מהגוף. הליים אף מכיל כמות גבוהה של אשלגן ובכך משפר את תפקוד מערכת העצבים ותפקוד הלב. בנוסף, הוא מכיל לא רק כמויות יפות של ויטמין C ופקטין אלא גם נחושת, ברזל וסידן.

     

    עושר זה של רכיבים תזונתיים הופך את הליים למזון על בעל יתרונות בריאותיים רבים ומגוונים ובהם תמיכה בירידה במשקל, טיפול בבעיות מערכת העיכול, הנשימה וכלי דם ולב. לבעיות כלי דם ולב הוא מתאים במיוחד הודות לתכולת הנתרן הנמוכה שבו.

     

    מחקרים

    קיימים מחקרים רבים על כל חלקי הצמח - הליים מכיל כמות רבה של נוגדי חימצון ייחודיים ממשפחת הפלבנואידים. אחד מנוגדי חימצון ייחודיים אלו נקרא פלבונול גליקוזיד שמחקרים הוכיחו את יכולתו לעכב חלוקת תאים סרטניים ולעודד אפופטוזיס (מוות) של תאים סרטניים.

     

    במחקרים שבדקו את היכולת האנטי סרטנית של מיץ הליים נמצא שלמיץ יש יכולת לעכב התפתחות גידולים סרטניים בלימפה ובלבלב. מחקר נוסף מצא שמיץ שמופק מהליים יש יכולת לשפר את התגובה החיסונית. וגם, תמציות ליים נחקרות לגבי היכולת שלהם למגר יתושים וחרקי בית נוספים.

     

    ליים ובעיות עיכול

    הארומה של הליים מעוררת את העיכול וגורמת להפרשת רוק מרובה עוד בטרם בא הליים אל פינו. החומצה הציטרית שבליים מסייעת לפירוק המזון, ונוגדי החימצון שבו מסייעים לנטרול אורגניזמים שבמזון וכן לשיפור תנועתיות המעי. הוא מצוין לבחילות וצרבות וכל אלו הופכים את הליים לפרי בעל יכולת לשפר את העיכול ולעורר את התיאבון.

     

    ברפואת הצמחים משמשים שורשי הפרי לבעיות במערכת העיכול, בעיקר בשלשולים ובעיות בכיס המרה, הזרעים משמשים לטיפול בתולעי מעיים וקליפת העץ משמשת למניעת גזים.

     

    ליים ומערכת הנשימה

    הליים עשיר בוויטמין C ובנוגדי חימצון מה שהופך את מיץ הליים לתרופה טבעית מצויינת לטיפול בבעיות מערכת הנשימה. בתעשיית צמחי המרפא משמש הליים לטיפול בשפעת ולהורדת חום בעיקר על ידי שימוש בעלים ובשורשים.

     

    ליים, סוכרת ובעיות כלי דם ולב

    הפקטין, סיב תזונתי מסיס במים, המצוי בכמות יפה בליים מוריד את רמות סוכר. נוכחות הסיבים התזונתיים מפחיתה את הערך הגליקמי של הליים והופכת אותנו מזון אידיאלי לסוכרתיים.

     

    בנוסף מסייעים הסיבים ונוגדי החימצון גם לאיזון לחץ דם והורדת רמות כולסטרול על ידי הפחתת הדלקת בכלי הדם.

    בכך הם שומרים על כלי הדם ומונעים לחץ דם גבוה וטרשת עורקים.

     

    ליים ובעיות עור

    הליים יעיל לטיפול בבעיות עור החל מטיפול בפצעונים ועד אקנה. הן שתיית מיץ הליים והן השימוש החיצוני בשמן האתרי המופק מקליפות הליים משפר ומתחזק את העור הודות לתכולת נוגדי החימצון הרבה בו, יכולתו האנטיביוטית והאנטיספטית (מחטא).

     

    בשימוש חיצוני של השמן האתרי מסייע הליים לפינוי תאי עור מתים ולריפוי ומניעה של פריחות ונגעי עור אחרים. בשימוש פנימי, מיץ הליים מאזן את הפרשת השומן בעור ובכך מפחית אקנה ופצעונים על עור שומני ואף מעכב הופעת נמשים.

     

    ליים ובעיות שיער

    הליים משמש לטיפול בקשקשים - שפשוף עור הקרקפת במיץ ליים טרי והשהיה ל-15-20 דקות מפחיתה קשקשים. יותר מכך, שמן הליים מכיל חומרים טבעיים המזינים את השיער והופכים את הליים לקונדישנר מהטבע. השמן האתרי מכיל רכיבים פעילים ובהם ציטרל, לינאלול וברגאפטן המסייעים להפיכת השיער למשיי וחלק ללא סכנת שימוש בכימיקלים הנפוצים בשמפו ובקונדישנר התעשייתיים.

      

    ליים ועישון

    שימוש מעניין נוסף של הליים הוא לסיוע בתהליכי גמילה מעישון - במחקר שנעשה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה בתאילנד נבדקה השפעתו של הליים כאמצעי עזר להפסקת עישון בהשוואה למסטיק הניקוטין. במחקר השתתפו 100 איש מעל גיל 18. מחצית מהם קיבלו מסטיק ניקוטין ומחצית שניה מיץ ליים. במחקר נמדדו כמות ה-CO בנשיפה כמדד להפחתת עישון וכן מידת התשוקה לסיגריות.

     

    נמצא שמיץ הליים ומסטיק הניקוטין השפיעו במידה שווה על רמות ה-CO וכן רמות התשוקה לסיגריות היו דומות - כלומר, מיץ הליים יכול לשמש כאמצעי עזר בתהליך גמילה מסיגריות באותה מידת יעילות כמו מסטיק הניקוטין אך עם היתרונות הרבים הנוספים של המיץ.

     

    מונע בעיות שיער, נשימה ועוד - קחו עוד ליים (צילום: index open) (צילום: index open)
    מונע בעיות שיער, נשימה ועוד - קחו עוד ליים(צילום: index open)

     

    ליים ועודף משקל

    שימוש נפוץ נוסף בליים הוא להרזיה והורדת כמות השומן בגוף. מיץ ליים טרי מהול במים חמימים כל בוקר היא דרך נהדרת לשיפור העיכול וניקוי רעלים. מיץ ליים טרי הוא דל בקלוריות, מנקה רעלים, מרענן, מזרז חילוף חומרים ומאזן את התיאבון.

     

    אז האם הליים מרזה?

    אז זהו, שלא. בניגוד לדעה הרווחת מיץ הליים כמו בני משפחה אחרים ממשפחת פרי ההדר כגון הלימון והאשכולית אינם שורפים שומנים. כדי להגביר את קצב ניצול השומנים בגוף יש לעשות פעילות גופנית. יחד עם זאת אם תחליפו משקאות מתוקים ומוגזים במיץ ליים תורידו בסך הכל את הצריכה הקלורית היומית ובכך תסייעו לירידה במשקל.

     

    איך לבחור ליים?

    ביחרו את הליים כך שיהיה מוצק וכבד יחסית לגודלו, ללא סימני התחלת ריקבון או עובש. שימו לב שהקליפה מבריקה וצבעה ירוק עמוק ללא כתמים חומים. למרות שלליים יש נטיה לקבל צבע צהוב כשהוא מבשיל, הרי שטעמו משובח יותר כשהוא עדיין ירוק. 

     

    ניתן לשמור את הליים בטמפרטורת החדר עד כשבוע ובתנאי שלא יהיה חשוף לשמש. החשיפה לשמש תזרז את הבשלתו ותפגע בטעמו. ניתן לאחסן את הליים גם במקרר למשך כשבועיים, רצוי בתוך שקית. לאחר שבועיים הליים לא יתקלקל אך טעמו יהפוך פחות עשיר.

     

    לסיכום, הליים הוא פרי עשיר ברכיבים תזונתיים, תורם רבות לבריאות הגוף, טעים, מרענן ומשדרג כל ארוחה ומשקה. מומלץ לשלב אותו באופן קבוע בתפריט היומי.

     

    הכותבת היא נטורופתית יועצת לחוות תקוע




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    טוב לבריאות - הליים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים