שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    צילום: shutterstock
    המתמטיקה עושה לכם צרות? כך תנצחו אותה
    חייהם של סטודנטים במקצועות הריאליים אינם פשוטים: כדי לזכור מהי הנוסחה המתאימה לפתרון בעיה הנדסית סבוכה, יש צורך באינספור שעות של תרגול. אם תחלקו את הליך הלמידה לכמה שלבים, תצליחו להגיע לשליטה בחומר. מדריך הישרדות לסטודנט הריאלי (חלק ב')
    בטור הקודם הצגנו לכם כמה עקרונות כלליים ללמידה ריאלית. הפעם נתאר את ארבעת השלבים שצריך לעבור כדי להבין ולהצליח ליישם נושאים שונים במקצועות הריאליים. לכל שלב מאפיינים משלו, וחשוב להקפיד לא לפסוח על שום דבר כדי להגיע אל התוצאה הרצויה.

     

    לטורים נוספים של רן שמשוני

     

    הלמידה הריאלית מתחלקת לארבע שלבים: הבנה, לימוד, מיומנות וזיהוי:

     

    שלב ההבנה

    השלב הראשון הוא להבין מה המרצה אומר בהרצאה ומה המתרגל פותר בתרגול - כל מי שצבר ניסיון בלימודים ריאליים יודע שלא מדובר תמיד בעניין של מה בכך. אל תתנו לביישנות להנחות אתכם, היא לא תעבור בשבילכם את הבחינה.

     

    אם לא מבינים שואלים, ואם לא מקבלים תשובה, מבקשים מחבר מיד אחרי ההרצאה הסבר של מה שלא הובן. אל תחכו עם זה, אחר כך ממילא לא יהיה יותר זמן פנוי, וללא הבנה אי אפשר להתקדם ולהגיש את המטלות.

     

    שלב הלימוד

    השלב השני הוא להצליח לפתור תרגיל בנושא שנלמד בהרצאה לגמרי לבד, גם אם זה ייקח שלוש שעות ויצריך שימוש בכל רפרנס שנשיג ובכל הדוגמאות מהתרגול.

     

    חשוב לזכור שלשלב ההבנה יש אפקט של דעיכה - היא מתפוגגת באיטיות עם סיום ההרצאה ועד שמשלימים את שלב הלימוד. כלומר, אם היינו בהרצאה בחדו"א ביום ראשון בבוקר והבנו את מה שנאמר (כן, קרה נס), כדאי להכין את מטלת אותו השבוע כבר ביום ראשון בערב. אם נדחה זאת ליום רביעי יש סיכוי גדול שהדעיכה תתעצם, וכשנשב לעבוד נצטרך להתחיל הכל מחדש.

     

    שלב הלימוד הוא שלב מתסכל ומרובה אכזבות, אך חשוב לזכור שהן חלק ממנו ולא להישבר. מאמץ מרוכז ועמידה עיקשת מול התרגיל יעשו את הקסם, אין קיצורי דרך.

     

    שלב המיומנות

    בשלב הזה פותרים עוד 50 תרגילים מהסוג שפתרנו בשלב הלימוד. שלב זה קריטי לצבירת מיומנות גבוהה מספיק שתמנע חשיבה של חצי שעה ועוד שעה לפתרון של כל תרגיל, הרי אין לנו זמן לזה במבחן.

     

    עוד כתבות במדור לימודים :

     

    המטרה בשלב הזה היא להגיע למצב שבו נוכל להסתכל על תרגיל ולדעת מיד כיצד לפתור אותו. אז יישאר רק למלא שלושה עמודים של פיתוחים מתמטיים. החלק הראשון של השלב הזה ניתן להשלמה במהלך הסמסטר, וחלקו השני יושג בהתכוננות למבחן בתקופת הבחינות.

     

    שלב הזיהוי

    השלב האחרון הוא להצליח לזהות לאיזה נושא בחומר שייך התרגיל שאנו מבקשים לפתור במבחן, ולאתר את הנוסחה או המשפט המתאימים לו. יש מבחנים שלמים שמבוססים בדיוק על היכולת הזאת. במבחנים כאלה ניתוח נכון של שאלה בנוגע לכיווני מאמץ המופעל על קורה ומאפייניה למשל הוא כל הסיפור - אחר כך צריך פשוט להשתמש בנוסחה הנכונה. אצל רובנו שלב זה מושג במלואו רק בתקופת הבחינות, בזמן ההתכוננות האינטנסיבית לבחינה.

     

    לסיכום, למידה של נושאים ריאליים היא לא תהליך פשוט, והיא כוללת דרך ארוכה ורצופת חתחתים עד לשליטה בחומר. אבל כמו הרבה מאוד משימות גדולות ומורכבות, התמודדות מודעת תוך חלוקה לשלבים תוכל לעזור לכם להגיע אל סוף הדרך טיפה יותר רגועים ובטוחים. שיהיה בהצלחה!

     

    הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים

    פורסם לראשונה 09/09/2014 21:30

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים