שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    חוק המזון נכנס לתוקף. מה זה אומר?
    החוק לקידום התחרות בענף המזון נכנס לתוקף היום, למעט החובה לפרסם מחירי סניפים באינטרנט שתיכנס לתוקף במאי. מה זה החוק הזה, מהן נקודות התורפה שלו והאם תחושו שינוי בסופר?

    מה כוונת החוק?

    להוריד מחירים בסופר ולעודד תחרותיות בין קמעונאים וספקים, על-ידי יצירת ריחוק במידת האפשר בין קמעונאים לספקים גדולים, מתן מקום גדול ובולט יותר בסופר לספקים קטנים, התערבות בהתפשטות שלוחת רסן של רשתות גדולות ושקיפות מחירים לצרכן.

     

    מה זה ספק גדול?

    ספק גדול (הממונה על ההגבלים העסקיים פרסם רשימה של ספקים גדולים ויעדכן אותה מדי שנה) מוגדר כספק (יצרן, מפיץ או יבואן) שמכר ביותר ממיליארד שקל בשנה לקמעונאים. ספק גדול ידווח מדי שנה לממונה על מחזור המכירות שלו ולא יוכל להתערב במחיר לצרכן.

     

    איך ידאגו שספק גדול לא יוכל להתערב במחיר לצרכן?

    עד כה על פי חוק, ספקים גדולים לא יכלו לקבוע מחיר סופי לצרכן, אבל כעת ההגבלה חמורה יותר. כך למשל אם בעבר כשהעלו מחירים ושלחו לקמעונאים מחירונים חדשים, הספקים התייחסו במחירונים גם למחיר המומלץ לצרכן. כיום אסור להם לעשות זאת. בנוסף, אסור להם להתערב במחירים של ספקים אחרים. סייג: לבקשת הספקים תוקן החוק בכל שמותר יהיה להם "להתערב במחיר" כשמדובר בהוזלה לצרכן.

     

    ספק גם לא יוכל לתמחר חלק מהפריטים במחירי הפסד או לתת הנחות ולא יוכל להעביר תשלומים לקמעונאי.

     

    נקודות תורפה: כמה מבעלי החנויות הזולות יותר בשוק טענו שכל היחסים המסחריים בינם לבין הספקים הפכו לכאלה הדורשים ליווי משפטי צמוד ויקר. בנוסף, לטענתם הדבר יגביל אותם במתן הנחות לצרכנים.

     

    בנוסף, ההיתר המאוחר שניתן לספקים גדולים לקבוע מחיר בתנאי שמדובר בהוזלה לצרכן, עלול לפגוע ביצרנים קטנים. לפי רמי לוי ספק גדול שיזהה התחזקות של ספק קטן במוצר מסוים יוזיל את המוצר מאוד ויפגע בספק הקטן שלא יכול לתת הוזלה דומה.

     

    איך יקודמו מוצרים של ספקים קטנים?

    הקמעונאים יתבקשו להקצות עד 50% משטח המדף בחנות לספקים גדולים והשאר לקטנים.

     

    בנוסף, ספק לא יוכל להתערב בסידור מדפים ולהכתיב לכך תנאים. לפי הפרשנות, זה כולל גם איסור על הצבת מקררים ממותגים של ספקים בעלי עוצמה כלכלית. ניתן לחלק שלטי פרסום לקמעונאים, אבל הצבתם אמורה להיות יוזמה של הקמעונאי.

     

    נקודות תורפה: הצרכנים לעיתים קרובות מחפשים את המותגים החזקים, זו אחת הסיבות שהם נמצאים במקום בולט על גבי המדף.

     

    בנוסף הוחלט בתיקון מאוחר כי ספק גדול יוכל לסדר מוצרים ברשת שמחצית מכירותיה הן של ספקים קטנים. זאת אחרי שכבר פוטרו סדרנים

     

    כמו כן, לא ברור איך יחולק 50% מהסופר כלומר איך הדבר יבוא לידי ביטוי בכל מדף.

     

    מה נקבע לגבי מוצרי מותג פרטי?

    לממונה יש סמכות לתת לקמעונאי הוראות לעניין זה אם יש חשש לפגיעה בתחרות.

     

    נקודת תורפה: אין התייחסות אמיתית בחוק לכוח שצוברים הקמעונאים באמצעות מותגים פרטיים.

     

    מה זה קמעונאי גדול?

    קמעונאי גדול הוא זה שמחזור המכירות שלו לפחות בחנות אחת עלה על 100 אלף שקל. קמעונאי כזה ידווח לממונה אחת לשנה על מחזור המכירות שלו בכל חנות מחנויותיו

     

    איך ימתן החוק את כוחם של הקמעונאים הגדולים?

    הממונה יחשב לגבי קמעונאי גדול, את השיעור המתקבל מהיחס שבין הכנסות כל חנות שלו לעומת המחזור באזור התחרות בה החנות ממוקמת. הקמעונאי יקבל הודעה אם המחזור עולה על 30% או 50% ולא רק שיצטרך אישור מיוחד כדי לפתוח עוד חנות באזור, אלא גם שאם יש לו 3 חנויות גדולות לפחות באזור ביקוש והמחזור של אחת מהן עולה על 50%, הממונה יכול לדרוש ממנו למכור את אחת החנויות.

     

    בנוסף אסור יהיה לקמעונאי גדול למנוע מקמעונאי אחר לפתוח חנות במקום כלשהו.

     

    נקודות תורפה: קמעונאים כבר לא פותחים היום חנויות במיקומים סמוכים מדי לחנות קיימת, בשל שחיקה ברווחיות בענף וחשש לקניבליזציה. בנוסף הוראה על סגירת חנות קיימת זו פגיעה בחופש העיסוק והקמעונאי לא יוותר על פעולה משפטית בנושא.

     

    ברשות להגבלים עסקיים בטוחים שרשתות נוספות יפתחו סניפים בפריפריה, אבל לעיתים הסיבה שאין ריבוי סניפים בפריפריה היא כי אין שם מספיק תושבים.

     

    שקיפות מחירים. מה זה?

    המחירים יהיו גלויים לצרכנים בלי שיצטרכו לכתת רגליהם לסניף ולגלות שאין מבצעים שמתאימים להם. קמעונאי גדול יפרסם את המחירים בכל אחת מחנויותיו באינטרנט, בקובץ שמאפשר השוואת מחירים שוטפת והקמת אתרי השוואות מחירים. ראו פירוט כאן. פרק זה ייכנס לתוקף במאי.

     

    נקודות תורפה: שקיפות מחירים בכל סניף וסניף זו ברכה לצרכנים אבל יש בה גם מכשלה: כיוון שיש סניפים שבהם מחירים נמוכים מאוד וסניפים שבהם מחירים גבוהים והכל יהיה חשוף באינטרנט עכשיו, הקמעונאים בהדרגה יאחידו מחירים, מה שאומר שבאזורים מסוימים יהיו עליות מחירים. בנוסף, זה עשוי להיות מנוף לתיאום מחירים בלי שהם יצטרכו להתכנס יחד ולהחליט על כך.

     

    וגם: שימו לב שעיקר ההגבלות הן על הקמעונאים. הם יישאו בנטל הקמת האתרים הללו. ולראייה, יצרנים גדולים אמרו ל-ynet שהם לא חוששים מהחוק. הקמעונאים הגדולים – חוששים ממנו.

     

    סנקציות

    לפי סמכויות הרשות להגבלים עסקיים (למשל ניתן לקנוס במיליון שקל או לגורם בעל מחזור של 10 מיליון שקל ומעלה: 8% מהמחזור או עד 24 אלף שקל). בנוסף, 45 אלף שקל למפר את פרק השקיפות. פירוט כאן 

     

    מה לא נכנס לחוק?

    בין היתר מתן תמיכה ליצרנים קטנים, הוראות מיוחדות מפורטות לעניין הקצאת שטח מדף למותגים קטנים שאינם חוסים תחת המותג הפרטי ופירוק מונופולים.

     

    האם נראה שינוי בסופר?

    רוב השינויים הם מאחורי הקלעים. הביטוי שלהם יכול לבוא בסידור מדפים שונה וכמובן: במחירים חדשים. רוב השינויים לקראת החוק כבר נעשו ברשתות.

     

    האם המחירים ירדו או יעלו בעקבות החוק?

    רבים טוענים שיעלו אחרים טוענים: "אם ירדו זה לא בזכות החוק". לאחרונה היו כמה עליות מחירים, אך ספקים גדולים וקמעונאים כאחד אומרים שאין בכוונתם להעלות מחירים כרגע. ימים יגידו.


    פורסם לראשונה 14/01/2015 23:50

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: shutterstock
    קניות סופר סופרמרקט ירקות פירות תזונה דיאטה
    צילום: shutterstock
    מומלצים