שתף קטע נבחר

גם אני שארלי - על מלחיות, ארנקים ונעליים

תושב מיאמי מבקש לנכס את הביטוי "Je suis Charlie" כדי להדפיסו על שלל מוצרים. והוא לא לבד: מאות בקשות "לגזירת קופון" על האמרה הנפוצה הוגשו ברחבי העולם. ממציא הביטוי: "פוגע שרוצים לעשות מזה כסף"

תושב אזור מיאמי מבקש להרוויח כמה פרוטות מהביטוי "Je suis Charlie" – אני שארלי – שהפך לסמל המחאה והקריאה הרשמית בעד חופש ביטוי לאחר פיגוע הטרור במשרדי המגזין הסאטירי "שארלי הבדו" בפריז לפני כשבועיים. מגיש הבקשה, בעליה של חברה בפלורידה, טוען בבקשתו לרשום את הביטוי תחת שמו כי הוא רוצה להשתמש בו על גבי בגדים, נעליים, תיקים וכלי אוכל.

 

עוד חדשות בעולם :

 

על פי בקשה רשמית שהוגשה לפני כשבוע במשרד הפטנטים והסמלים המסחריים בארצות הברית, חברה בשם ".The Latin American Trading Group Inc" ביקשה לרשום את הביטוי המפורסם בתור סמלה המסחרי. בבקשה נטען כי "לשום אדם אחר אין את הזכות להשתמש בביטוי זה לאמצעים מסחריים".

הביטוי הפך לסימן היכר בהפגנות ברחבי העולם (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הביטוי הפך לסימן היכר בהפגנות ברחבי העולם(צילום: AFP)

הלוגו המפורסם. בקרוב על תחתיות לספלים? ()
הלוגו המפורסם. בקרוב על תחתיות לספלים?
 

מנהלה של החברה, ג'ו מארק גרשון, הוא שהגיש את הבקשה ושילם עבורה 975 דולר אצל רשם הפטנטים. טרם נתקבלה ממנו תגובה רשמית בנושא באמצעי התקשורת. בבקשה נכתב כי החברה עתידה להשתמש בביטוי ולהדפיסו על בגדים, נעליים, קערות, מלחיות, אריזות אוכל, תחתיות לספלים, ארנקים ומזוודות.

 

מדובר בבקשה ראשונה מסוג זה שהוגשה בארצות הברית, אך מאות בקשות דומות לבעלות על הביטוי "אני שארלי" כבר הוגשו ברחבי העולם. רשות הפטנטים הצרפתית כבר סירבה ל-124 בקשות דומות שהוגשו במדינה על ידי חברות צרפתיות, מהן שתיים שביקשו להדפיס את הביטוי על גבי כלי נשק. מעצב בגדים אוסטרלי ואיש עסקים בלגי אף רצו להשתמש בביטוי על גבי בקבוקי בירה ותכשיטי חג המולד.

 

הביטוי השגור הגיח לראשונה בציוץ בטוויטר של האמן הצרפתי ז'ואקים רונסה. הביטוי תפס במהירות תאוצה והפך לקריאת התמיכה בחופש הביטוי בהפגנות שונות ברחבי העולם, והופיע גם בשירים ובפוסטרים שונים.

 

"בכנות, אני מאוד פגוע מכך שאנשים מנסים לעשות כסף מהביטוי הזה", אמר רונסה בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית. "זה במיוחד פוגע בי מכיוון שזה מסיר את המשמעות האמיתית שמאחורי הביטוי".

 

עו"ד דיוויד פרידלנד מפלורידה, המתמחה בתחום הסימנים מסחריים, אמר כי לדעתו הבקשה האמריקנית לא תאושר שכן מחזיקים בסימנים מסחריים חייבים להוכיח שהם העומדים מאחורי הביטויים שברצונם לרשום לשמם. הוא הוסיף כי פעמים רבות אנשים מבזבזים מאות דולרים בניסיונותיהם לרשום לשמם ביטויים פופולריים מכיוון שאינם מבינים את החוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מכף היד לתיק אוכל?
צילום: EPA
מומלצים