שתף קטע נבחר

מחקר: בחינוך הנפרד - הציונים נמוכים יותר

הציונים במתמטיקה, מדעים ואנגלית טובים יותר בחינוך הדתי המעורב, ורק במקצועות העברית - בחינוך הנפרד, כך עולה ממחקר שערכה "תנועת נאמני תורה ועבודה" ונחשפים כאן לראשונה. עוד עולה, כי בממ"דים האינטגרטיביים המעורבים היו הציונים גבוהים יותר מאשר בבתיה"ס התורניים הנפרדים

הישגי התלמידים בבתי הספר הדתיים היסודיים שבהם בנים ובנות לומדים יחד - גבוהים מההישגים במוסדות הנפרדים : מחקר שערכה תנועת "נאמני תורה ועבודה", ומתפרסם כאן לראשונה - מגלה כי הציונים במתמטיקה, מדעים ואנגלית טובים יותר בחינוך המעורב, ורק במקצועות העברית – בחינוך הנפרד. הנתונים מתפרסמים כעת, לרגל עונת הרישום לבתי הספר.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

החוקר אייל ברגר פילח את תוצאות בחינות המיצ"ב של משרד החינוך בכ-90% ממוסדות החינוך הממלכתי-דתי לשתי קבוצות עיקריות: האחת כוללת את בתי הספר שבהם לומדים רק בנים או רק בנות, ואת אלה ששני המינים לומדים בהם בכיתות נפרדות, ובשנייה – כאלה שכולם או מחציתם מעורבים. לרוב, תלמידי הקבוצה הראשונה באים בעיקר ממשפחות מבוססות, ובאחרת ישנם יותר ילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

הממצאים, המתבססים על נתונים משנות הלימודים תשע"ב ותשע"ג - מבקשים לשבור את הסטיגמה ולפיה החינוך המשותף לשני המינים, והאינטגרציה המוגברת, גובים מחיר בהישגים הלימודיים: הציון הממוצע של תלמידים מבתי ספר מעורבים במתמטיקה היה 556 (לפי חישוב הסולם הרב-שנתי של משרד החינוך), לעומת 548 בנפרדים. במוסדות הממלכתיים הלא-דתיים של דוברי העברית, הציון הממוצע גבוה עוד יותר – 562.

 

לבנים - ציונים גבוהים יותר

גם במדעים נרשמת מגמה דומה: 553 בחינוך הממלכתי, 532 בממלכתי-דתי המעורב - ו-527 בנפרד. במקצוע האנגלית הפערים גדולים עוד יותר: 552, 524 ו-510 (בהתאמה).

 

לשני המינים ציונים ממוצעים גבוהים יותר בכל המקצועות כאשר הלימודים מעורבים, ובהשוואה – אצל הבנים יותר מאשר אצל הבנות (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
לשני המינים ציונים ממוצעים גבוהים יותר בכל המקצועות כאשר הלימודים מעורבים, ובהשוואה – אצל הבנים יותר מאשר אצל הבנות(צילום: Shutterstock)

 

בעברית, לעומת זאת, ה"דירוג" שונה: ממוצע של 531 במוסדות הנפרדים, ו-525 במעורבים. ההסבר הרווח לכך הוא שבבתי הספר שבהם מתקיימת הפרדה, יש בדרך כלל תגבור שעות במקצועות התורניים, שבהם יש חשיבות לשימוש בשפה תקנית. ולמרות זאת, תלמידי הזרם הממלכתי הלא-דתי מובילים גם בעברית, עם ציון 538.

 

 

בדו"חות המיצ"ב הבית-ספריים אין חלוקה של התלמידים לפי מגדר, אך הנתונים מאפשרים לערוך בדיקה חלקית בעניין. תוצאותיה: לשני המינים ציונים ממוצעים גבוהים יותר בכל המקצועות כאשר הלימודים מעורבים, ובהשוואה – אצל הבנים יותר מאשר אצל הבנות.

 

"חייבים חשיבה מחודשת"

זאת ועוד: כאשר בוחנים את הישגי התלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה בלבד, הישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים

גבוהים מאלה של תלמידי המוסדות הנפרדים - בכל המקצועות: פער של 4 נקודות בעברית, 5 במתמטיקה, 10 במדעים ו-42 באנגלית. המסקנה, לכאורה: האינטגרציה לא פוגעת ב"חזקים".

 

עורך המחקר, אייל ברגר, מסביר את הממצאים: "הממ"דים המעורבים הם יותר אינטגרטיביים, וקולטים הרבה יותר תלמידים משכבות חלשות בהשוואה לבתי הספר הנפרדים. למרות זאת, הנתונים שמצאנו מראים שלתלמידים בממ"דים המעורבים חשוב יותר ללמוד מתמטיקה, אנגלית, מדעים ועברית, והם גם מגיעים להישגים גבוהים יותר במרבית המקצועות ביחס לתלמידים בחינוך ה'תורני' הנפרד".

 

מנכ"ל תנועת "נאמני תורה ועבודה", שמואל שטח, הוסיף: "נתוני מיצ"ב אלו מחייבים את הציבור הדתי לקיים חשיבה מחודשת, אשר תענה על השאלה כיצד ממ"דים רגילים מעורבים, הקולטים פי-שניים יותר תלמידים הבאים מרקע חברתי נמוך, מצליחים להגיע להישגים טובים יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: shutterstock
האינטגרציה לא פוגעת ב"חזקים"
צילום: shutterstock
שמואל שטח
מומלצים