שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "'נשות השוקולד' יכולות להישלח לעד חמש שנות מאסר"
    "יש לקוות שרשויות האכיפה ישלחו מסר ברור. הציבור כבר יודע שהיום כולם מצלמים הכל. אם הוא ידע שהתנהגות אלימה באוויר תסתיים לבטח בהעמדה לדין - ייתכן ונוכל לראות גם שינוי בהתנהלות באוויר". עורכי דין המתמחים בתעופה בטור מיוחד בעקבות פרשת ישראייר שפורסמה לראשונה ב-ynet

    האירוע שהתרחש שלשום בטיסת ישראייר לוורנה חמור לא רק מבחינה ציבורית-חברתית אלא אף חמור מאוד מבחינה תעופתית-בטיחותית. בהתעלם מהתחושה הנוראה שאופפת אותנו עת אנו צופים בהתנהגות שאנו מכירים מהכביש בישראל ומהתור לסופר - חשוב להדגיש כי הסיטואציה שהתרחשה בכלי טיס המצוי בגובה רב עלולה הייתה להביא, בסופו של דבר, לאירוע בטיחות חמור שנפגעים בצידו.

     

    ההתפרעות בישראייר    (מתוך פייסבוק)

    ההתפרעות בישראייר    (מתוך פייסבוק)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    על מנת שסיטואציות מסוכנות אלו יימנעו, מחילות הוראות דיני הטיס והתעופה חובות ציות והתנהגות נאותה על כל אדם בכלי הטיס ואוסרות באופן מפורש הפרעה לאיש צוות במילוי תפקידו או התפרעות בכלי הטיס.

     

    אלימות באוויר - הסיקור המלא

     

    ראשית, החוק קובע כי כל אדם בכלי טיס חייב לציית להוראת הקברניט או איש צוות מטעמו, שניתנה לשם הבטחת בטיחות כלי הטיס, נוסעיו, אנשי הצוות או המטען שבו וביטחונם. זאת, לשם שמירה על הסדר הטוב בכלי הטיס או על המשמעת בו.

     

    בחוק הטיס אף נקבעה סנקציה פלילית בגין אי עמידה בחובת התנהגות נאותה ואי הציות לקברניט הטיסה כאשר העונש בגין כך יכול להגיע לעד שנת מאסר ובמקרה בו יקבע כי אותו אדם התנהג באופן העלול לסכן את ביטחונו של כלי הטיס - העונש יכול להגיע גם עד חמש שנות מאסר.

     

    "בארה"ב מתייחסים לכך כמקרה חבלה"

    לצערנו, האירוע דנן איננו חריג מבחינת התרחשותו, אך ייחודי בעיקר במישור הראייתי - בכך שתועד במלואו, דבר אשר עשוי להקל על הוכחת טענות צוות האוויר.

    מתוך הסרטון. "במדינות אחרות האכיפה נוקשה ומיידית"
    מתוך הסרטון. "במדינות אחרות האכיפה נוקשה ומיידית"

    בשיחות רבות שערכנו עם קברניטים ואנשי צוות אוויר, ביניהם רבים מחברי איגוד הטייסים, אנו שומעים לא אחת אודות נוסעים שמתנהגים בגסות לאנשי צוות, מקללים, מסרבים לשבת במקום שנקבע להם בכרטיס הטיסה, רבים עם נוסעים אחרים וחלקם אף מעשן במטוס.

     

    בישראל, אירועים אלו זוכים בדרך כלל להתייחסות מינורית מצד גורמי האכיפה ומעטים מהם זוכים לכותרות, עת ממתינים נציגי המשטרה בשרוול היציאה למטוס, או כאשר הטייס נאלץ להנחית את המטוס טרם הגיע אל יעדו או מסרב להוציא את הטיסה בזמן.

     

    ראוי לציין כי באם מדובר בטיסה לחו"ל, המפר עלול אף להיות צפוי לסנקציות פליליות בנקודת היעד, במידה והצוות יבקש את התערבות רשות האכיפה המקומית ואלו ימתינו לנוסע כבר עם נחיתת המטוס בחו״ל.

     

    עוד יש לציין כי במדינות אלו, כמו למשל ארה"ב, האכיפה הינה נוקשה ומיידית והסנקציה תלויה במידה רבה בפרשנות של גורמי האכיפה המקומיים לאירוע, כאשר במקרים חריגים הרשויות המקומיות יכולות אף לפרש את האירוע כאירוע של חבלה אווירית, בהתאם לאמנת טוקיו.

     

    לדעתנו, בחוק הישראלי אין בעיה. אם כבר, הבעיה היא בהיעדר אכיפה. המחוקק התייחס בחומרה להתנהגות שאינה נאותה בכלי הטיס, אולם הרשויות כושלות עד כה באכיפה.

     

    פעמים רבות הרשויות נמנעות מנקיטת צעדים לאור החשש מהקושי להוכיח את התנהגות הנוסעים.

    במקרה הזה, בו הכל תועד, יש לקוות שרשויות האכיפה יעשו מעשה וישלחו מסר ברור. הציבור כבר יודע שהיום כולם מצלמים הכל. אם הוא ידע שהתנהגות אלימה באוויר תסתיים לבטח בהעמדה לדין - ייתכן ונוכל לראות גם שינוי בהתנהלות באוויר.

     

    הכותבים הינם שותפים במשרד מ.פירון ושות' ומתמחים בדיני תעופה. עו"ד גנט משמש כיועץ המשפטי של איגוד הטייסים הישראלי; עו"ד אלבז, שימש כיועץ המשפטי של למנהל התעופה האזרחי

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים