שתף קטע נבחר

לא רק שוקולד: "זעם אווירי" - תופעה עולמית

ארגון חברות התעופה הבינלאומי מזהיר מעלייה במקרי תקיפות דיילים. ב"אייר אסיה" הושלכו מים רותחים על דיילת, בארה"ב דיילת חטפה מגש בפרצוף, בסין פורסם מדריך לתייר, בתאילנד הורדה משפחה ממטוס ובקוריאה התפטרה הסמנכ"לית. "Air Rage" - זעם נוסעי מטוסים כלפי אנשי צוות - בנסיקה. הסיבה העיקרית: אלכוהול. דוגמאות, נתונים ודרכי טיפול מהעולם

"נשאר לנו עוף ובקר, אבל הנוסע רצה דג. הוא לא רצה את העוף או הבקר. הוא הטיח את המגש שלו בקיר מטבח המטוס והחל לדחוף אותי, זה היה מפחיד מאוד". העדות הלא נעימה הזו לא נגבתה מאף עובדת בחברת תעופה ישראלית, כי אם מכריסטין בלק, דיילת בחברת תעופה אמריקנית שכבר בשנת 2000 השתתפה בקמפיין נגד התופעה המכוערת המכונה "Air Rage", זעם אווירי המופנה כלפי דיילים בפרט ואנשי צוות המטוס בכלל.

 

צפו באסופת מקרי "Air Rage" מארצות הברית

 

15 שנים מאוחר יותר וחודשיים בלבד לפני טיסת השוקולד של ישראייר, דווח ברשת CNN בהרחבה על תופעת ה"Air Rage" המתרחבת בסין. שם, המקרים הגיעו לכדי מכות בין נוסעים לדיילים בזמן טיסה, ועוד לפני כן מהומות בין נוסעים לצוותי הקרקע. "נוסע שפך מים רותחים ונודלס על דייל, ואיים לפוצץ את המטוס", נאמר באחד המקרים שהתרחש בחברת Thai AirAsia. במקרה אחר נעקרו ממקומותיהן דלתות החירום על הקרקע, בזמן שמטוס של China Eastern כבר עשה את דרכו אל מסלול ההמראה.

 

צפו בתמונות מתקרית AirAsia, דצמבר 2014

 

מקרה הנודלס והמים הרותחים הגיע למנהלת התיירות הסינית, שעל פי הודעתה פעלה נגד הנוסעים הפרועים. על פי הנהלים בסין, לא נמסר כל פירוט מעבר לכך על הצעדים שננקטו נגדם. עם זאת, נמסר כי "גם סוכנות הנסיעות דרכה הגיעו הנוסעים נענשה". לאחרונה גם הפיצה ממשלת סין דף הנחיות מיוחד לנוסעים לחו"ל המחולק בשדות התעופה בסין. הנה הוא לפניכם:

הדף כולל מספר קווים מנחים עבור הנוסעים כיצד להתנהג לפני הטיסה ובזמן הטיסה, וכן ביעד אליו מגיעים. לצד ההנחיות נפתחו קורסים מיוחדים לאנשי צוות שמטרתם התמודדות עם התופעה המכוערת. את המדריך המלא ניתן למצוא כאן.

 

מקרה נוסף של אי-ציות להוראות הדיילים אירע רק בסוף השבוע האחרון, כאשר ילד בן שלוש סירב לחגור את חגורת הבטיחות בטיסת קתאי פסיפיק (חברת התעופה הטובה בעולם לשנת 2014) מתאילנד להונג קונג. הדיילים הפגינו אפס סובלנות כלפי הילד ובני משפחתו, אשר ניסו ללא הרף לשכנע את הצוות ש"אין צורך בחגורה" - ופשוט הורידו את המשפחה כולה מהטיסה. צפו בתיעוד המקרה כפי שפורסם בתקשורת באסיה בסוף השבוע:

 

הילד לא חגר - המשפחה הורדה ממטוס

 

כדי להבין עד כמה התופעה לא מקובלת וחריגה, מספיק להיזכר במקרה של סמנכ"לית קוריאן אייר, שנאלצה להתפטר בתחילת דצמבר האחרון. הת'ר צ'ו,

בתו של מנכ"ל החברה וסמנכ"לית בה, עיכבה מטוס של החברה על הקרקע במסגרת תקרית מביכה בה התלוננה כי הוגשו לה בוטנים בשקית ולא בצלחת. לאחר מהומה שפרצה במטוס היא החזירה אותו לשרוול (לאחר שכבר עמד להמריא) והורידה מהטיסה אנשי צוות.

 

הסיפור היכה גלים בכל העולם, לצ'ו לא נותרה ברירה, וכדי להראות את פניה היפות של החברה היא נאלצה להזיז ממנה את פניה שלה. הרשויות בדרום קוריאה איימו שיפתחו בחקירה פלילית נגד צ'ו, אך לא עשו זאת והסתפקו בעונש הכבד שהיא השיתה על עצמה. 

 

על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי IATA (יאט"א) חל גידול חמור בתקריות אלימות בטיסות. על פי דוחות החברה ב-2012 נרשמו ברחבי העולם 5,220 מקרים אלימים, ואילו ב-2013 כבר דובר על 8,217 מקרים של "Air Rage". ממוצע הגידול בתקריות אלימות באוויר, כך גם כן על פי יאט"א, עמד כבר מ-2009 על 29%. למען הסר ספק, תקרית השוקולד של ישראייר לחלוטין עונה על הגדרת התקריות האלימות, שכוללת תקיפה מילולית, פיזית, תופעות לוואי של נוסעים שיכורים וסתם התנהגות חצופה.

תקרית AirAsia. לא רחוקה מזו שאצלנו
תקרית AirAsia. לא רחוקה מזו שאצלנו

בבריטניה בלבד, על פי נתוני רשות התעופה האזרחית במדינה, נרשמו ב-2012 רק 47 מקרים של אלימות במטוסים, ב-2013 קרו 85 מקרים ואילו ב-2014 לא פחות מ-114 מקרים. עקב כך החלו במדינה לבדוק הגבלות על מכירת אלכוהול במטוסים. "לעגלות המשקאות והדיוטי פרי, עליהן נמכרים משקאות משכרים, תפקיד מכריע בהתנהגות הנוסעים", אמר בשבוע שעבר בכיר ברשות התעופה הבריטית והזכיר כי אי-ציות לצוות הטיסה או פגיעה במהלכה התקין הינן עבירות פליליות.

 

"אלכוהול - הבעיה המרכזית"

אלכוהול ונוסעים שיכורים, כך מסכימים גם הדיילים וצוותי האוויר שנדרשו לנושא בשנים האחרונות, הם הבעיה המרכזית במהלך טיסות. "אפשר לזהות נוסעים שיכורים עוד בטרם עלייתם למטוס", סיפרו אנשי צוות אוויר שפנו ל-ynet בעקבות תקרית השוקולד בישראייר. "ההתנהגות שלהם בלתי צפויה ואי אפשר לנחש איך תיגמר הטיסה. פעמים רבות לא רק שהנוסעים מגיעים שיכורים למטוס, הם גם עולים לטיסה עם בקבוקי וודקה ואלכוהול מסוגים נוספים, ושותים בקבוקים שלמים לאורך הטיסה", סיפר דייל של אחת מחברות התעופה הישראליות.

 

כזכור, בתחילתו של הסרטון המלא של טיסת ישראייר, נראים הנוסעים שהתפרעו דנים בענייני שתיית "צ'ייסרים", הלא הם שוטים של אלכוהול, אם כי אין בכך כדי לקבוע האם היו שיכורים בזמן האירוע או לא.

בבריטניה שוקלים הגבלת מכירת אלכוהול בטיסות (צילום: MCT) (צילום: MCT)
בבריטניה שוקלים הגבלת מכירת אלכוהול בטיסות(צילום: MCT)

בשבוע האחרון בעקבות טיסת ישראייר, סיפורי דיילים רבים המשיכו להצטבר במערכת ynet, חלקם הובאו כאן. הדיילת לשעבר ר' מוסיפה עוד כי "לצערי זה לא מראה נדיר בטיסות ואפילו די נפוץ שנוסע יגיב אל איש צוות באלימות מילולית ואף פיזית. הפסקתי לעבוד בחברה לפני כשנה אך באופן אישי חוויתי על בשרי חוויה של אלימות מילולית שהפחידה אותי וגרמה לי להרגיש חוסר בטחון במקום העבודה".

 

טיסת השוקולד - הסיקור המלא

ישראייר: "עוד לא נאמרה המילה האחרונה"
"כיצד ביהמ"ש מתייחס לנוסעים פרועים?"

מה העונש שראוי להטיל על הנוסעות?

מדוע הדייל לא מכר לה את השוקולד?

הנוסעת: "נהרס לי הטיול"

מדריכי הטיולים מזועזעים מהישראלים

סיפורים נוספים של דיילים ישראלים

 

א' מספרת כי בחודש ינואר 2014 עבדה על טיסה ממומביי לתל אביב. "40 דקות לפני הנחיתה נוסע שאל אם אנו עומדים לעבור עם עגלת הדיוטי פרי - עניתי לו כי עברנו כבר ובמידה והוא עוד מעוניין לרכוש מוצרים הוא יכול לעשות זאת במטבח האחורי. איני יודעת אם הוא לא שמע או לא הבין את אשר אמרתי לו אך לאחר כ-15 דקות הנוסע הופיע במטבח האחורי כאשר היינו בתהליכי התארגנות לנחיתה - בשלב בו המכירות הסתיימו.

 

"הנוסע שרצה לרכוש דאודורנט התחיל לצרוח עלי שאני שקרנית ושאמרתי לו שאנחנו כבר עוברות עם העגלה, וכאשר ניסיתי להסביר שזה לא מה שאמרתי ואולי הייתה אי הבנה הוא צרח עלי מול הנוסעים והצוות שאני שקרנית (הוא חזר על כך מספר רב של פעמים), עצלנית שלא רוצה לעבוד ואיים כי הוא מכיר אישים חשובים בחברה וימי בה ספורים ("חכי חכי את עוד תשמעי ממני").

הפרסרית (שגם אותה הוא "בירך") מכרה לו את הדאורדורנט. אחרי הנחיתה חיפשתי את שמו בגוגל (פחדתי שמדובר באיש המקושר למשפחת פשע) והתגלה כי אותו נוסע הוא זמר שפרץ בערך באותה תקופה. מראה הנוסעים המקללים, המאיימים ובמקרים אחדים גם נוקטים באלימות פיזית כלפי אנשי צוות נפוץ ביותר ומדיניות 'הנוסע תמיד צודק' - לא מוצדקת".

 

הדיילת מ' סיפרה ל-ynet בסוף השבוע סיפור נוסף, ובו הסיטואציה היתה תחילת בורדינג (עליית נוסעים למטוס). "נוסע בשנות ה-30 לחייו ניגש אלי ואל קולגה ודורש (דגש על הדרש) מיץ תפוזים. בגלל שבעגלת השתיה יש אלכוהול, נהלי החברה אוסרים עלינו לפתוח את העגלה על הקרקע. ניסיתי להסביר לו זאת והצעתי לו מים בינתיים, ואמרתי שמיד אחרי ההמראה בשמחה נגיש לו מיץ תפוזים. תגובתו היתה "לא עובר לי מים בגרון. אמרתי לך תביאי תפוזים". אחרי הניסיון הנוסף להסביר לו את הסיטואציה הוא החל בצעקות וקריאות שכללו "אתם, הישראלים, גועל נפש! הזבל! המיץ של הזבל!". תגובתי היתה 'אדוני, אם אתה רוצה כבוד, תן כבוד'. הוא הרים את האצבע שלו ודחף אותי איתה בזלזול ואמר לי 'את! את המיץ של הזבל! גועל נפש!'. פשוט הסתובבתי והלכתי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דיילת AirAsia לאחר התקרית המשפילה
מומלצים