שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מדריך: 13 המזונות שגורמים לנפיחות וכאבי בטן
    אחת המבוכות הגדולות ביותר מתרחשות כאשר נפלטת נפיחה במקום ציבורי. אז למה זה קורה, ומה הם המזונות והמשקאות שגורמים להצטברות גזים? מדריך

    שחרור בלתי רצוני של נפיחה בפרהסיה הוא אירוע מביך. מרבית בני האדם פולטים גזים ממערכת העיכול 10 עד 25 פעמים ביממה. כמות הגז הנפלטת על ידי האדם נעה בין 500 מ"ל ל- 1.5 ליטר. הפליטות מעכירות את האווירה, וגם מביכות את הסובל מהן. הסיבה לכך פעמים רבות, היא דווקא המשקאות והמזונות אותם אנו צורכים.

     

    מרבית הגזים הנפלטים מפי הטבעת נגרמים בשל אוויר רגיל שחודר למערכת העיכול "בטעות", תוך כדי נשימה. פעולה זו, הנקראת "בליעת אוויר" (ארופאגיה) מתרחשת בשעת דיבור ואכילה או במצבי מתח, כשאנו שואפים אוויר רב.

     

    אבל לא רק: גזים נוצרים גם במקרים של עצירות כאשר גזים משתחררים מפירוק הצואה שנותרה במעיים, או בשל פעילות חיידקית כתגובה למשקאות ומזונות.

     

    רשימת המוצרים שעלולים לגרום לנפיחות היא ארוכה, אבל היא לא נכונה לכולם. כדי לבדוק מה גורם לבעיה אצלכם מומלץ ללכת בדרך של ניסוי וטעיה. נסו להוריד מהתפריט בכל פעם את אחד המזונות או המשקאות המופיעים ברשימה לתקופה של כשבועיים. אם אתם חשים בהפחתה של כמות הגזים, ייתכן שהמשקה הוא אכן הגורם לנפיחות.

     

    1. קטניות

    מאכלים שמקורם בקטניות מכילים כמויות גדולות יחסית של פחמימות מהסוג הקרוי "אוליגו-סוכרים", שהם שרשראות קצרות של מולקולות סוכר. מערכת העיכול שלנו אינה מסוגלת לפרק חומרים אלה בעצמה, ולכן הם מגיעים במצבם המקורי אל החיידקים השוכנים דרך קבע במערכת העיכול האנושית.

     

    חיידקים אלה מפרקים את האוליגו-סוכרים בתהליך של תסיסה, שחלק ממוצרי הלוואי שלו הם גזים - תערובת ובה (בממוצע) 50% חנקן מולקולרי, 40% פחמן דו-חמצני ועוד גזים שונים, ביניהם מימן מולקולרי ומתאן, וחשוב מכול – תרכובות ניחוחיות מהסוגים אינדולים וסקטולים, המעניקות לגז את ריחו האימתני.

     

    אם אתם סובלים מגזים כתוצאה מאכילת קטניות, השרו אותם במים קרים למשך 8 שעות לערך. לפני הבישול יש לרוקן את מי ההשרייה ולשטוף את הקטניות במים.

     

    לאכול קטניות בלי תופעות הלוואי: השיטות והטריקים

     

    2. לעיסת מסטיק

    כשלועסים מסטיק בולעים יותר אוויר, מה שמגביר את הסיכוי לנפיחות בבטן. מסטיקים ללא סוכר מחמירים את המצב כיוון שהם מכילים חומרים כמו סורביטול, הגורם לתסיסה של בקטריות במעיים ולנפיחות נוספת. החומרים האלו נמצאים גם במשקאות ללא סוכר.

     

    אכילה מהירה מדי עלולה לגרום לתחושת נפיחות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אכילה מהירה מדי עלולה לגרום לתחושת נפיחות(צילום: shutterstock)

     

    3. אכילה מהירה

    במהלך האכילה אנחנו בולעים אוויר בכמות דומה לאוכל. לכן בליעה של כמויות גדולות של אוכל בפרק זמן קצר, כלומר מהר, גורמת גם לבליעה של כמות גדולה של אוויר - ולגזים.  

     

    4. חלב

    חלב הוא אחד הגורמים העיקריים לנפיחות. הוא מכיל לקטוז, שרבים אינם יכולים לעכל באופן תקין. בנוסף הוא מכיל כמויות יפות של חלבון וסידן.

     

    החלב מצוי לא רק במשקה הנוזלי, אלא גם במעדנים, גבינות ומוצרים נוספים. כדאי לנסות ולעבור מצריכת חלב ומוצריו לצריכה של מוצרים על בסיס סויה, שעשויים לשפר דרמטית את תהליך העיכול. במקרה כזה חשוב להשלים את צריכת החלבון והסידן ממקורות אחרים.

     

    רגישים לחלב? 8 עצות שיעזרו לכם להתגבר

     

    5. קפאין

    הישראלים מתקשים לפתוח את הבוקר בלי נס, הפוך או שחור צה"לי. אבל הקפאין מצוי לא רק בסוגים שונים של קפה, אלא גם בשוקו, שוקולד ואפילו בתה. בשנים האחרונות גברה גם צריכת משקאות האנרגיה, המכילים כמויות עצומות של קפאין.

     

    אין עבודות מסודרות על השפעתו של הקפאין, אולם דיווחים בספרות הרפואית מעידים על כך שהוא עשוי לתרום להיווצרות גזים באמצעות תנועתיות יתר של המעיים (פריסטלטיקה). לכן מומלץ להפחית או להעלים לחלוטין את הקפאין מתפריט המשקאות (תוכלו להיעזר בקפה ללא קפאין), ולהיווכח בהבדלים הבולטים.

     

    חוקר מגלה: השעה הנכונה ביום לשתות קפה

     

    6. מיצי פירות

    ירקות ופירות הם סמל הבריאות, אך ישנם כאלו המכילים רכיבים שהם "מתכון בטוח" למתקפת גזים על הסובבים אתכם. מיץ בננה, למשל, מכיל כמות יפה מאוד של אשלגן, אך הוא ידוע גם כמי שמאט תנועתיות מעיים וגורם לעצירות (שהיא כשלעצמה מתכון בטוח לגזים).

     

    בנוסף, הפירות עשירים בכמויות גבוהות של הסוכר פרוקטוז, העלול ליצור בפירוקו גזים.

     

    טעים אבל עלול לגרום לגזים. מיץ פירות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    טעים אבל עלול לגרום לגזים. מיץ פירות(צילום: shutterstock)

     

    7. מרק ירקות

    החורף, כולנו מקווים, כבר כמעט כאן, ואין כמו מרק טוב כדי לחמם את הגוף והנשמה. אך כדאי לדעת שלא מעט ירקות ידועים כגורמים לגזים. על הקטניות השונות אתם כבר וודאי יודעים, אך גם ירקות ממשפחת המצליבים, דוגמת כרובית, ברוקולי וכרוב ניצנים, נוטים לייצר בפירוקם גזים.

     

    8. תוססים

    הגזים הרבים שבמשקאות התוססים הם אחד מהגורמים העיקריים להיווצרות גזים. חלקם אמנם נעלמים באמצעות גיהוק (המוכר לנו יותר כ"גרעפס"), אולם אחוז ניכר מגיע גם למעיים, מצטבר, וגורם לכאבי בטן ולהיווצרות גזים סרוחים. ההמלצה היא, כמובן, לעבור למים.

     

    סובלים מגזים? 16 עצות לבטן רגועה

     

    9. משקאות אנרגיה

    הזכרנו קודם את משקאות האנרגיה בזכות כמות הקפאין הגבוהה. אבל השילוב ה"מנצח" של הקפאין עם כמות גבוהה של סוכרים וגזים במשקה, הוא זה שמעורר את היווצרות הגזים העכורים, שיעלו בקרוב עשן סרוח סביבכם.

     

    10. בירה

    אין מקרר אמריקני שמכבד את עצמו שלא יימצא בו ארגז בירה. גם אנחנו הישראלים חובבים את המשקה הכמעט לאומי הזה, אך גם הוא מהווה מתכון מנצח להיווצרות גזים. זה מתחיל בכמות הסוכר הגבוהה, אליה מתווספים הגזים, השמרים והחיטה, שחלק מאיתנו אינם מעכלים היטב. התוצאה היא שילוב קטלני של היווצרות גזים ועצירות.

     

    בירה, יין אדום או וויסקי: מה לשתות כדי לא להשמין?

     

    11. יין

    היין הוא משקה אלכוהולי המיוצר באמצעות תסיסה של מיץ ענבים. התוצאה היא יצירה של  הרכבים סוכריים חומציים המעוררים את מערכת העיכול ויוצרים גזים.

     

    בתוך כך, חלק מאיתנו אלרגיים לסולפיטים, מרכיב שמרבית יצרני היין משתמשים בו לצורך שימור, לצד מרכיבים נוספים לעצירת התסיסה, וגם אלו עלולים ליצור גזים. אין פירוש הדבר שעליכם להתנזר כליל מאלכוהול, אך מומלץ לנסות ולהפחית את המינון.

     

    12. משקאות דיאטטיים

    אפשר להירגע, הכוונה היא לא לכל משקאות הדיאט, אלא רק לאלו המכילים סוכרים כמו מאניטול וסורביטול, המשמשים פעמים רבות תחליף לסוכר. אך מדובר בסוכרים זרים לגוף, התורמים להיווצרות גזים, שכן פירוקם מלווה בשחרור גז.

     

    נסו לבדוק האם הם מצויים במשקה הדיאטטי שלכם, ואם כן – עברו למשקה אחר. זכרו גם שמרבית המשקאות הדיאטטיים הם תוססים, מה שתורם גם כן לנפיחות.

     

    13. פרוביוטיקה

    ישנם אלה הנלחמים בחירוף נפש למען הפרוביוטיקה, וטוענים כי החיידקים הידידותיים ביוגורט ובמוצרים פרוביוטיים אחרים מחוללים פלאים.

     

    אבל האמת היא, שעולם המדע עדיין לא הצליח להוכיח מעל לכל ספק שהחיידקים הידידותיים האלה הם אכן בעלי תרומה משמעותית לגוף האדם.

     

    כך או כך, אלה המאמינים בכוחה של הפרוביוטיקה, סבורים שהגזים נובעים גם מאוכלוסיית חיידקים חסרה במעיים, וכי צריכה של מוצרים פרוביוטיים מחזירה למעיים את האיזון התקין של אוכלוסיית החיידקים. אלא ששינוי זה של אוכלוסיית החיידקים במעיים, עלולה לגרום בעצמה להיווצרות של גזים.

     

    14. סיבים תזונתיים

    לסיום הרשימה ישנו סעיף שעלול לעורר מחלוקת. אמנם תרומתם של הסיבים התזונתיים לבריאות ידועה כבר שנים רבות, אך חלק מאיתנו מגיב אליהם בצורה קשה וסובל מעצירויות, הגוררות גם הן יצירה של גזים.

     

    נסו להסיר מהתפריט היומי משקאות או מזונות המכילים סיבים תזונתיים למשך כשבועיים-שלושה. אם העצירות או הגזים חלפו, ייתכן מאוד שגם אתם רגישים אליהם.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    המזונות שעלולים לגרום לגזים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים