שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כל היום מול המסך? העיניים שלכם בסכנה

    בשנים האחרונות אנחנו יושבים יותר ויותר מול מסכים והתוצאה - העיניים שלנו יבשות וכואבות. אבל זה רק חלק מהעניין. לאיזה נזקים נוספים המסכים גורמים לנו ואיזה טיפול יעזור?

    השעות מול מסך המחשב גובות מחיר יקר: סקר שנערך עבור חברת התרופות לפידות מדיקל במסגרת השקת סיסטיין אולטרה - תכשיר חדש לטיפול בעין יבשה, מעלה ממצאים מדאיגים הקשורים בבריאות העיניים של עובדי ענף ההיי טק הנמצאים שעות רבות מול המחשב.

     

    על פי הסקר 53% מהייטיקיסטים מרגישים סימפטומים של יובש בעיניים, כגון: טשטוש ראייה, גירוד בעיניים, יובש וגירוי. בנוסף, 20% מהמדווחים עובדים 11 שעות ביום ויותר, 76% מהמדווחים עובדים בין 6 ל-10 שעות ביום, כאשר ממוצע שעות העבודה של עובדים המרגישים יובש בעיניים הוא 9 שעות.

     

    עוד כתבות בערוץ בריאות העין

    העיניים אדומות? מהן הסיבות - ואיך תטפלו

    עין יבשה: האם התופעה מחמירה בנשים בגיל המעבר?

    גם לגברים: מסגרות אופנתיות למשקפיים

     

    למה זה קורה?

    הסיבה המרכזית ליובש בעיניים בסביבה משרדית נובעת בעקבות שימוש ממושך במסכים, העלול להוביל לתופעה שנקראת תסמונת הצפיה במחשב (Computer Vision Syndrome - CVS).

     

    מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי כ- 70% מהעובדים מול מסכים מרגישים יובש בעיניים. נתון זה מתייחס לכלל סוגי המסכים, וביניהם: מחשבים נייחים, לפטופים, טאבלטים, מסכי טלוויזיה, סמאטפונים ועוד. מבוגרים דיווחו כי הם נוטים להרגיש תסמיני יובש כמו צריבה וגירוי בשעות אחר הצהריים המאוחרות, בין 18:00-21:00, לאחר עבודה ממושכת במשרד.

     

    הרוב המוחלט של המשתתפים במחקר מבלים מול המסך מינימום 3 שעות ביום. עבודה ממושכת מול מסך גורמת לירידה בתדירות המצמוץ, ובכך להיעדר התחדשות הדמעות ופיזורן על גבי הקרנית.

     

    בנוסף תסמונת ה CVS בעקבות עבודה ממושכת מול מסכים עלולה להוביל לא רק לתחושות אי נוחות שנובעות מיובש בעיניים, אלא גם לתחושות נוספות כמו למשל כאבי גב, צוואר וכתפיים וכאבי ראש.

     

    אם בעבר, העבודה בסביבה המשרדית כללה פעולות יותר מגוונות שהתאפיינו בפעולות עיניים משתנות ותנוחות פיזיות אחרות כיום יום העבודה שלנו מתבצע כולו מול מחשב מרכזי אחד", הוא מסביר ומוסיף כי  "כתוצאה מכך נמצא העובד שעות רבות באותה תנוחה, באותו מרחק מיקוד, מבלי לשנות מבט.

     

    עקב כך אנו סובלים יותר ויותר מתסמינים שונים הקשורים לראייה כגון מאמץ, התעייפות מהירה, כובד בעיניים, עיניים מגורות או צורבות, טשטוש בראיה, קשיי מיקוד ועוד.

     

    איזה נזקים נגרמים לעיניים?

    ד"ר אירית הדר, רופאת עיניים בכירה ומנתחת אוקולופלסטיקאית, מסבירה כי המסכים גורמים לנו לנזקים משני סוגים עיקריים:

     

    1. נזקים לטווח קצר - הנגרמים מעבודה ממושכת במחשב, צפייה בטלוויזיה ושימוש מוגזם באייפון.

     

    הנזקים הם: עיניים אדומות, צריבה, יובש בעיניים, עייפות, כאבי ראש, טשטוש ראייה ועוד.

     

    2. נזקים לטווח ארוך: עלולה להיות החמרה בקוצר ראייה ראייה קיים שגורם גם הוא לטשטוש ראייה ולצורך בהחלפת משקפיים.

     

    האופטומריסט פאר אדלוביץ, אופטומטריסט מומחה B.Sc מטעם משרד הבריאות, מוסיף כי כיום ילדים מבלים שעות רבות מול המחשב ועלולים לסבול, ממש כמו מבוגרים, מ CVS תסמונת ראיית מחשב.

     

    "בגילאים אילו העיניים עדיין מתפתחות ולא התחזקו מספיק ובשנים האחרונות אני נוכח לגלות כי לא רק שמספר הילדים הזקוקים למשקפיים גדל אלא שהצורך במשקפיים מתחיל בגילאים צעירים מאוד ובעיקר כמות המיופיה (קוצר הראייה) גדלה. חשוב להעניק לילדים מודעות לגבי תדירות השימוש במחשבים כי חוסר המנוחה גורם למאמץ יתר ולבעיות מיקוד ראייה".

     

    הוא מסביר כי בדיקת העיניים למתלוננים על בעיות כאלה כוללת אבחון, ייעוץ ומתן פתרונות ממוקדים, על מנת להפחית בצורה משמעותית את הבעיות הרפואיות של המשתמשים במחשב ושל ילדים בפרט.

     

    "משקפים  המיועדים למחשב הם בעלי עדשות פילטר קלות עם צבע מיוחד המגביר ניגודיות וציפוי מונע סינוור ממסך המחשב. תחושת ההקלה מיידית: הלחץ פוחת, כמו גם המאמץ והעייפות ומאידך רמת הריכוז עולה".

     

    הטיפול המומלץ

    ד"ר הדר מוסיפה כי הטיפול המומלץ לתופעות הללו הוא:

     

    זילוף טיפות מסוג תחליפי דמעות, המטרה היא להוסיף לחות לעין מאחר כי כתוצאה מבהייה ממושכת, יש לנו נטייה למצמץ פחות וכך העיניים מתיבשות יותר. זו הסיבה העיקרית לאודם ולגירוי. בתחליפים ללא חומר משמר ניתן להשתמש בדרך כלל ללא הגבלה.

     

    לשטוף את העיניים במים.

     

    להפסיק את העבודה באופן יזום (אחת לשעה) - לקום מהכיסא, להמתקד במבט למקום רחוק, על מנת לתת לעיניים מנוחה ולאפשר מצמוץ נכון וחזרה של המיקוד.

     

    בנוסף, ד"ר הדר אומרת כי תמיד חשוב להקשיב לגוף. צריך לזכור שהעיניים שלנו מכילות שרירים שמאפשרים תנועת העיניים ומיקוד לקרוב ולרחוק. כמו שרירי אחרים בגוף, גם הם מתעייפים וזקוקים למנוחה.

      

    בנוסף, על מנת להקל על העובד בסביבה משרדית ניתן להתאים את סביבת העבודה ותנאי העבודה: התאמת בהירות המסך, שינוי צבע הרקע מלבן בוהק לאפור וצירוף מסנן אשר יפחית את רמת הסנוור ממסך המחשב; ניקוי האבק לעתים קרובות ממסכים דיגיטליים שיסייע להפחית את בוהק המסך; התאמת המסך בזווית ישרה אל מול הפנים ומעט מתחת לגובה עיניים.

     

    לא מומלץ להטות את מסך המחשב; התאמת המסך כך שיהיה מרחק מספיק בין עיני המשתמש והמסך; הפחתת כמות האור בסביבת המסך; הגדלת גודל הטקסט שהמשתמש צופה בו.

     

    כמו כן מומלץ להקפיד על מצמוץ תכוף יותר ועשיית הפסקות יזומות בשיטת ה- 20-20-20: כל 20 דקות יש לקחת הפסקה של 20 שניות ולהסתכל על משהו במרחק 20 מטרים ממך. אפשרות אחרת זה לסגור את העיניים ל-20 שניות כל חצי שעה. במקרים קשים קיימים גם משקפיים מיוחדים להגנה על העיניים מהתאורה החזקה של מסכי המחשב.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    כל היום מול המחשב? זה מסוכן לעיניים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים