שתף קטע נבחר

נצבא זכתה במכרז על ת' מרכזית חדשה בת"א

החברה תשלם 320 מיליון שקל עבור נכסי המתחם בדרום ת"א, לאחר שנים של הקפאת הליכים. התחנה תשנה את ייעודה לדיור בר-השגה ומבני ציבור, עסקים ותרבות. מפלס האוטובוסים יעבור למתחם ארלוזורוב ולמחלף חולון

סוף לתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב: נכסי המתחם ימכרו לקבוצת נצבא, שבשליטת קובי מימון וחיים צוף, תמורת 320 מיליון שקל - כך קבע היום (ה') בית המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד. זאת לאחר שנים של הקפאת הליכים וקרבות משפטיים. על פי תוכנית המתאר של עיריית תל-אביב-יפו, התחנה המרכזית תשנה את יעודה לדיור בר-השגה ולמבני ציבור, עסקים ותרבות.

 

 

בחודש שעבר, במסגרת הליך כינוס הנכסים למתחם, הוגשו שתי הצעות לרכישת התחנה המרכזית במסגרת של התמחרות (מעין מכירה פומבית). שתי ההצעות הוגשו על ידי איתן שמיר, מבעלי תל אופן, תחנת הרדיו 91FM ולשעבר מבעלי בנק כרמל; ועל ידי חברת מפעלי תחנות, חברה-בת של חברת הנדל"ן נצבא מקבוצת יואל, שהייתה בעלת השליטה בתחנה המרכזית החדשה עד כניסתה להקפאת הליכים.

 

ואולם, בשלב מסוים החליט שופט בית המשפט המחוזי מרכז, בנימין ארנון, לקבוע מכרז נוסף בתמחור גבוה יותר של החל מ-200 מיליון שקל. בעקבות זאת הוגשו 3 הצעות חדשות - שוב על ידי חברת נצבא, והפעם גם על ידי חברת עמרם אברהם ועל ידי חברת הנדל"ן של עמוס לוזון. הבוקר התייצבו 3 המציעים בבית המשפט, אולם עמרם אברהם פרשה מההתמחרות במחיר של 260 מיליון שקל, והצעתו האחרונה של לוזון עמדה על 315 מיליון שקל.

 

לפני כשנה וחצי נמכרו כל הנכסים במתחם התחנה המרכזית החדשה לנצבא בכ-240 מיליון שקל, לאחר שב-2012 מונו שני נאמנים למתחם, רו"ח חיים קמיל ועליזה שרון. שנתיים לאחר מכן, ב-2014, הגישה נצבא הצעה לרכישת חלקה (כ-50%), אך זו נפסלה על ידי השופט ארנון, שקבע כי מדובר בהצעה לא ראויה משום שמשמעה הייתה מחיקת חובות רבים לנושים. אז צורף לתיק עו"ד יוסי בנקל ממשרד עוה"ד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות' כנאמן שלישי, והורה לו לבדוק מחדש את הסוגיות הכרוכות בעסקה, הליך שהוביל בסופו של דבר לסגירת המכרז הבוקר.

מתחם התחנה המרכזית החדשה בדרום ת"א. סוף לסאגה (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
מתחם התחנה המרכזית החדשה בדרום ת"א. סוף לסאגה(צילום: עופר עמרם)

 

שטח של 230 אלף מ"ר, 80 אלף איש מדי יום

התחנה המרכזית החדשה ממוקמת ברחוב לוינסקי בדרום העיר ופועלות בה חברות התחבורה הציבורית אגד, דן, מטרופולין, סופרבוס, קווים, אגד תעבורה, נתיב אקספרס ואפיקים. מדי יום עוברים בה כ-80 אלף איש, אולם לאורך העשורים האחרונים היא נחשבה לאחד מהכישלונות התכנוניים הגדולים במדינה. בין היתר, משום שהיא נחשבת לתחנת האוטובוסים המרכזית השנייה בגודלה בעולם‏, אולם עד היום חלקים רבים ממנה נותרו ללא שימוש, לצד שטחים בעלי זכויות בנייה לא ממומשות.

 

התחנה הוקמה על שטח של 44 אלף מ"ר, וכוללת 230 אלף מ"ר שטח בנוי בכמה מפלסים, הבנויים בצורה שמקשה לעתים על ההגעה לרציפי הנסיעה. מאחר שההתפתחות האורבנית של העיר ללא הפסקה הייתה לכיוון צפון, נקלעו בעלי העסקים במתחם לקשיים כלכליים והחלו להעביר ביקורת על מתכנניה.

 

ב-2013 אישרה עיריית תל-אביב את תוכנית המתאר "תל-אביב 5000", לפיה התחנה המרכזית תשנה את יעודה למבנה ציבור, עסקים ומגורים, ותפסיק למעשה לשמש כתחנת אוטובוסים. לפי תוכנית זו, פעילות התחבורה הציבורית תועבר לשתי תחנות מרכזיות חדשות שיוקמו במתחם ארלוזורוב (מסוף 2000) וסמוך למחלף חולון‏. כמו כן, השטחים שבהם טרם מומשו זכויות הבנייה יופנו לטובת מבנים למגורים המיועדים לדיור בר-השגה ולמבני ציבור ותרבות כמו תיאטרון.

 

לדברי עו"ד בנקל: "היום הוכיח השופט בנימין ארנון כי כאשר בית משפט עומד על דעתו ונותן את הגיבוי המתאים לבעלי תפקיד, ניתן למנוע תספורת לנושים הבלתי מובטחים ולקבל תמורה ראויה בגין אחד הנכסים המשמעותיים ביותר בתל-אביב. העובדה שבסופו של יום נקבע תג מחיר של 320 מיליון שקל לנכסי התחנה המרכזית החדשה, פירושו של דבר שכדי להחזיר השקעה בסדר גודל שכזה יהיה צורך לקדם את פינוי התחנה המרכזית מהאזור ופיתוחו בהתאם לתב"ע שבהליכי אישור, קרי הקצאת שטחים לדיור בר השגה, עסקים ותרבות באופן שבתוך שנים לא רבות הדרום המוזנח של העיר ישוקם ויהפוך למרכז העסקים והמגורים החדש של המטרופולין כולה".  

 

לדברי עו"ד צבי שוב, המייצג את בעלי החנויות במתחם התחנה שהתנגדו להצעה המקורית לרכישתה, "אנחנו שמחים שהתקבלה, בסופו של דבר, עמדתם המקורית של בעלי החנויות, לפיה לא היה מקום לאשר את הצעת המכר הראשונית בגובה 200 מיליון שקל. הסכום שנקבע בהתמחרות יאפשר לקופת הנאמנים לשלם את החוב המובטח, ומגדיל את הסיכוי גם של בעלי החוב הלא מובטחים, כמו בעלי החנויות, לקבל חלק גדול יותר מהחוב אליהם, ואנחנו מקווים שהכסף ילך למטרות הנכונות. הרכישה תהווה זריקת עידוד למתחם, שמעבר לזהות הבעלים, סבלה שנים מבעיות תכנוניות. חשוב שיהיה גורם שיקדם עכשיו את ענייני התחנה, עם הסדר נושים מסודר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל שחר
התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב
צילום: טל שחר
צילום: עמי ארליך
עו"ד יוסי בנקל
צילום: עמי ארליך
מומלצים