שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פחמימות בסוף: השינוי התזונתי שיעזור לחולי סוכרת
    מחקר חדש מצא כי סדר אכילה של פחמימות, חלבונים וירקות יכול להשפיע על רמות הגלוקוז והאינסולין בדם לאחר הארוחה בקרב הסובלים מעודף משקל. איך זה ישנה את אורח חייהם של החולים?

    שינוי קטן בתזונה, שינוי גדול באיזון הסוכרת: מחקר חדש ופורץ דרך, שבוצע על ידי חוקרים מבית הספר  לרפואה באוניברסיטת קורנל בניו יורק, מציג כי סדר האכילה של סוגי מזונות שונים הינו בעל השפעה על רמת הגלוקוז ורמת האינסולין שלאחר הארוחה אצל אנשים עם עודף משקל.

     

    המאמר התפרסם בכתב העת המדעי Diabetes Care, בו החוקרים מסבירים כי לממצאים יהיו השלכות תזונתיות עבור אנשים עם סוכרת ואנשים שנמצאים בסיכון לפתח סוכרת.

     

    קראו עוד על טיפול בסוכרת

    בלי דקירות: המצאה ישראלית פורצת דרך לחולי סוכרת

    בדקו עצמכם: האם אתם עתידים לפתח סוכרת?

     

    עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר וחולי סוכרת סוג 2, ישנה חשיבות גדולה באיזון רמות הגלוקוז לאחר הארוחות, בשל העובדה שעליות חדות ברמת הגלוקוז מגבירות את הסיכון לפתח סיבוכים שונים של מחלת הסוכרת, בהם התקשחות כלי הדם והתפתחות מחלות לב שעלולות להוביל למוות.

     

    המחקר בוצע בקרב חולים עם השמנת יתר וסוכרת מסוג 2 שטופלו בתרופה מסוג מטפורמין לאיזון רמות הסוכר בדם. הנבדקים אכלו את אותן ארוחות שכללו מנות זהות (חזה עוף, סלט חסה עם עגבניות, ברוקולי, לחם ומיץ תפוזים), אך בסדר שונה במשך שבוע. התוצאות הראו כי רמות הגלוקוז של הנבדקים הושפעו מסדר המנות בארוחה.

     

    במחקרים קודמים, נמצא כי אכילת ירקות או חלבונים לפני פחמימות עשויים להיות דרך יעילה להפחתת רמות הגלוקוז שלאחר הארוחה. מטרתו של מחקר זה, הינה לבדוק האם קשר זה תקף גם לגבי דיאטה מערבית טיפוסית, הכוללת ארוחות עשירות במגוון סוגים של ירקות, חלבונים, פחמימות ושומנים.

     

    לא חייבים להימנע מפחמימות לחלוטין (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא חייבים להימנע מפחמימות לחלוטין(צילום: shutterstock)

     

    אכלו פחמימות בסיום הארוחה

    ממצאי המחקר מציגים כי כאשר הירקות והחלבונים נאכלו כרבע שעה לפני הפחמימות, רמות הגלוקוז היו נמוכות ב-29%, 37% ו-17% בבדיקות שנערכו 30, 60 ו-120 דקות לאחר מכן, בהתאמה, בהשוואה לארוחה שבה נצרכו הפחמימות קודם לכן. ממצא נוסף, הינו ירידה משמעותית ברמות האינסולין כאשר המשתתפים אכלו חלבונים וירקות בתחילת הארוחה.

     

    כלומר, אכילת ירקות וחלבונים לפני פחמימות, משפיעה על רמות הסוכר ושומרת על רמה נמוכה של גלוקוז בדם בכ-30%! ממצא זה הוא משמעותי בהמלצות התזונתיות עבור סוכרתיים. חלק גדול מחולי הסוכרת נוהגים להימנע או להגביל פחמימות באופן גורף בעקבות הידיעה כי פחמימות מעלות את רמת הסוכר בדם.

     

    לפי מחקר זה, השיח סביב נושא הפחמימות צריך להתמקד בתזמון אכילתן ולא האם מותר לאכול אותן. ניתן להמליץ לסוכרתיים שכן לשלב פחמימות בארוחותיהם אך מבחינת התזמון לאכלם בסוף הארוחה וכמובן לשים לב לכמות.

     

    חשוב לזכור כי גם כאשר מחקר מראה תוצאה מסוימת, בפועל, עבור חלק מן האנשים, ניתן לראות גם תגובה שונה שכן כל גוף מגיב באופן שונה למצבים שונים וכמובן למאכלים שונים. נסו על עצמכם במשך מספר ימים את המלצת המחקר על מנת שתדעו האם ההשפעה זהה גם אצלכם.

     

    מדובר בחדשות מרחיקות לכת עבור חולים עם סוכרת מסוג 2, אשר באמצעות שינוי קטן באורח חייהם יוכלו להוביל לירידה ברמות הגלוקוז במהלך היום, ולהפחתת כמות האינסולין שעליהם ליטול. שינוי זה יכול לגרום להשפעה מיטיבה ומתמשכת על בריאות הסובלים מהשמנת יתר, בעלי סיכון לסוכרת וחולי סוכרת מסוג 2.

     

    צפו מה זו סוכרת?

     

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים