שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "הדינוזאור הטוב": הנפילה של פיקסאר
    אולפן האנימציה המוצלח פיקסאר ניפק ב"הדינוזאור הטוב" סרט מבולבל, בעל חזרות מיותרות, שבלונות עלילתיות, דמויות מעצבנות, טון לא אחיד ותפיסה סגנונית מוזרה. לא מפתיע שתהליכי ההפקה הלכו והסתבכו בדרך אל המסך

    כמו בבדיחה המפורסמת על הגמל שהוא בעצם סוס שתכננה ועדה, כך מתייצב "הדינוזאור הטוב" ("The Good Dinosaur") בפני הצופים. הועדה, במקרה זה, היא חבורת המוחות של בכירי פיקסאר, ובראשה ג'ון לאסיטר. קבוצת המומחים שתפקיד לבחון, צעד אחר צעד, כל אחד משלבי הפיתוח של התסריט וההפקה עד הסרט המוגמר.

     

    עוד ביקורות במדור הקולנוע של ynet:

     

    הטריילר של "הדינוזאור הטוב"

    הטריילר של "הדינוזאור הטוב"

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    זו לא הפעם הראשונה שבה תהליכי ההפקה של פיקסאר מביאים לשינויים מהותיים כמו החלפת הבמאי, כתיבה מחדש של התסריט, או ליטוש משמעותי של האנימציה - רק שהפעם התהליך היה טראומטי במיוחד. האולפן, הידוע בליטוש המושלם של תסריטיו, הוציא סרט מבולבל, בעל חזרות מיותרות, שבלונות עלילתיות, דמויות מעצבנות, טון לא אחיד ותפיסה סגנונית מוזרה. אם נניח בצד את נקודת השפל של "מכוניות 2" (2011) - סרט שכל תכליתו הייתה למכור עוד צעצועים - הרי ש"הדינוזאור הטוב" הוא הסרט החלש ביותר בתולדות האולפן. 

     

    העבודה החלה לפני שש שנים, ומועד היציאה המקורי היה לפני כמעט שנתיים וחצי. הבימאי המקורי (בוב פטרסון, שביים ב- 2009 את הסרט המוצלח "למעלה") פוטר והוחלף בפיטר סון (הבמאי של סרט האנימציה הקצר והלא מדהים "Partly Cloudy" מ-2009). התסריט עבר שינוי מקיף, וצוות השחקנים שכבר לוהק הוחלף. יש להעריך את פיסקאר על הנכונות לכוונן את הסרט במחיר כספי לא מבוטל, אך התוצאה נותרה "אפויה למחצה".

     

    נקודת המוצא היא עולם אלטרנטיבי שבו המטאור שפגע בכדור הארץ לפני 65 מליון שנים, ואשר השמיד בהיסטוריה המוכרת את הדינוזאורים, פספס. הדינוזאורים בצורתם המפותחת יכולים לדבר, ומקיימים פעילויות אנושיות מוכרות - בראש ובראשונה עבודה חקלאית (חרישה, זריעה, השקיית שדה). האנטומיה הדינוזאורית לא השתנתה באופן משמעותי אבל עיצוב שלה, בעיקר של משפחת האפטוזאורוסים ממנה מגיע גיבור הסרט, נראה מופשט כמו של קמע של קבוצת ספורט.

     

    כל זה מוזר למדי, מכיוון שאין כל סימנים לחברה שאליה קשורים גיבורי הסרט, ויותר מכך כל יכולת פיזית מתקבלת על הדעת להשתמש בחלקי גופם כדי לבנות את המבנים המשמשים אותם למגורים או לאחסון התבואה. נופי הטבע המוצגים בסרט הם הישג טכנולוגי ואסתטי יוצא דופן. יצירה מחדש של הטבע באנימציית מחשב הקרובה, יותר מאי פעם, למראה פוטו-ריאליסטי מושלם. על רקע שלמות זו בולט העיצוב הקריקטורי של היצורים המאכלסים עולם זה, פער המקנה חוסר אמינות לאפקטים הרגשיים הרבים אליהם חותרת העלילה.

     

    יתכן והחלטה יוצאת דופן זו נובעת מטראומת העבר של אולפני דיסני שכשלו ב"דינוזאור" (2000) בניסיונם ליצור דינוזאורים וסביבה טבעית שעוצבו שניהם באופן ריאליסטי (במגבלות הטכנולוגיה דאז). כך או אחרת ההימור של פיקסאר על מיזוג שתי תפיסות עיצוביות שונות כשל. כשחוסר התאמה זה חובר לשיוך הלא אמין של היצורים לעיסוקם כחקלאים, "הדינוזאור הטוב" יוצר תחושה של הדבקה שרירותית ולא של עולם בעל היגיון ייחודי אך שלם העומד בפני עצמו.

     

    אחרי התחכום והמקוריות של "הקול בראש" סרט שקהל היעד הטבעי שלו הוא מבוגרים, "הדינוזאור הטוב" הוא סרט ילדים המציע הנאה ועניין מוגבלים להוריהם. עלילה עוסקת באפטוזאורוס בשם ארלו (ריימונד אוצ'ואה), האח הצעיר, הפחות מוכשר והחששן באופיו ביחס לאחיו ואחותו. מטרתו בחיים מוגדרת כעשיית מעשה שיזכה אותו בכבוד של הטבעת הסימן של כף רגלו על מבנה אכסון התבואה המשפחתי.

     

     

    כשאביו של ארלו (ג'פרי רייט) מנסה לטפח את האומץ החסר בבנו מתרחשת תאונה. האב נסחף על ידי זרם נהר שוצף וטובע. ארלו, שנסחף יחד עם אביו נותר בחיים אך כעת, עם פחדיו, חששותיו וייסורי המצפון, הוא צריך למצוא את הדרך חזרה הביתה ולהשלים את תהליך התבגרותו (בדומה ל"במבי" או "מלך האריות"). במסע חובר אליו ילד אנוש המקבל את הכינוי ספוט. בעוד הדינוזאורים התפתחו ליצורים בעלי שפה ואטריבוטים אנושיים, בני האדם, בנוסח המוכר מ"כוכב הקופים" (המקורי) נותרו חיות פרימיטיביות למדי.

     

    אין זו הפעם הראשונה שבה סרט עוסק בקשר בין יצור גדול מימדים וילד, אך הטוויסט הוא שבן האדם משמש כסוג של חיית שעשועים נבונה שאיתה הגיבור הדינוזאור צריך ללמוד להסתדר. התהליך כמובן אינו פשוט. בין אם מדובר בקרבה שנוצרת בהדרגה בין השניים, ובין אם בסיטואציות של מפגש עם יצורים אחרים אותם מזמן המבנה של סרט מסע, בין אם מדובר בחבורה פטרודקטילים שמנסים לזלול את ספוט, משפחה של טירנוזאורים - אב (סם אליוט), בנו נאש (איי.ג'יי באקלי) ובתו רמזי (אנה פקווין), או סטירקוזאורוס מוזר עם חבורת חיות וציפורים התלויות על קרניו.

     

    לכל צופה, מבוגר וצעיר כאחד, יהיה ברור לאן הסרט נע מבחינה עלילתית, והדבר לא היה הופך אותו בהכרח לפגום אלמלא הדרך דלת הדמיון שבה זה נעשה (נדמה כי כל חמש דקות יש עוד סצנה בה ארלו נופל לתוך מים). רק המפגש עם הסטירקוזאורוס בולט כסצנה של מוזרות חיננית ומקורית שלה הסרט זקוק כמו אוויר לנשימה. באופן מוזר זהו הבמאי פיטר סון המעניק לדמות זו את קולה, ומצער מאוד שמנקודה מיוחסת זו הוא לא עיצב את הסרט כולו ברוח דומה.

     

    "הדינוזאור הטוב" (ארצות הברית) - במאי: פיטר סון, שחקנים ראשיים: ג'פרי רייט, פרנסס מקדורמנד, ריימונד אוצ'ואה, סם אליוט, אנה פקווין. אורך הסרט: 100 דקות. 

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    7 לילות
    מומלצים