שתף קטע נבחר

מותר להניח תפילין בשעות הערב?

שאלה:

האם מותר להניח תפילין בשעת הערב? (שלמה).

 

תשובה:

הציווי על מצוות תפילין נאמר לראשונה בתורה בספר שמות: "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ, כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה' מִמִּצְרָיִם... וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַחֻקָּה הַזֹּאת לְמוֹעֲדָהּ מִיָּמִים יָמִימָה" (שמות י"ג פסוק ט').

 

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

 

על המילים "מימים ימימה" דרשו חז"ל: "מימים ימימה" - ימים ולא לילות (תלמוד בבלי, מסכת עירובין דף צ"ו עמוד א).

כלומר, שזמן התפילין הוא רק ביום.

 

כך גם ניתן ללמוד ממקור אחר בתלמוד: על שאלת המשנה, "מאימתי קורין את שמע בשחרית?" - משיבים בגמרא מספר תשובות: "...תניא, רבי מאיר אומר: משיכיר בין זאב לכלב; רבי עקיבא אומר: בין חמור לערוד; ואחרים אומרים: משיראה את חברו רחוק ארבע אמות ויכירנו".

 

ולהלכה אמר רב הונא: "הלכה כאחרים". והסביר זאת האמורא אביי: "לתפילין – כאחרים". רש"י שם מסביר שהכוונה לזמן הנחת התפילין. כלומר, הזמן המוקדם של הנחת התפילין הוא בבוקר מוקדם.

 

רבנו יונה מסביר מדוע הנחת התפילין צריכה להיות בזמן המוגדר - "משיכיר את חברו", משום שבספר דברים נאמר על התפילין: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". מכאן, שזמן הנחת תפילין הוא מזמן המוקדם במקצת להנץ החמה, זמן שבו יוכל להכיר את חברו (שהוא מכיר אותו באופן חלקי) ממרחק של כשני מטרים.

 

"זמן הנחתן בבוקר", אבל יש המשך

עם זאת, ישנו מקור אחר בתלמוד (בבלי מסכת מנחות, דף ל"ו), משם משמע, שהיו חכמים שהיו עליהם תפילין גם בלילה. כך סובר שם האמורא רב אשי, שגם הלילה הוא זמן לתפילין. עם זאת, אין מורים כן הלכה למעשה, כדי שאדם לא יישן בתפילין – דבר העלול להביא לביזיון התפילין בזמן השינה.

 

להלכה, כך פוסק הרמב"ם: "מי שהניח תפילין קודם שתשקע החמה וחשכה עליו אפילו הן עליו כל הלילה, מותר, ואין

מורין דבר זה לרבים, אלא מלמדין את הכל שלא יניחו תפילין עליהן בלילה, אלא יחלצו אותן משתשקע החמה. וכל המניח תפילין לכתחילה אחר שתשקע החמה, עובר בלאו. שנאמר, ושמרת את החקה הזאת וגו' מימים ימימה" (בהלכות תפילין ומזוזה וספר תורה, פרק ד' הלכה י"א)).

 

כך גם פוסק השולחן ערוך: "זמן הנחתן בבוקר, משיראה את חברו הרגיל עמו קצת, ברחוק ד' אמות, ויכירנו" (אורח חיים, הלכות תפילין סימן ל' סעיף א').

 

שם גם יש התייחסות לשאלתך: "אסור להניח תפילין בלילה, שמא ישכחם ויישן בהם. אם הניחם קודם שתשקע החמה וחשכה עליו, אפילו הם עליו כל הלילה, מותר ואין מורין כן. אם לא חלץ תפילין מששקעה חמה מפני שלא היה לו מקום לשמרן, ונמצאו עליו כדי לשמרן, מותר. ומורין כן" (שם, סעיף ב). כלומר, ניתן להניח תפילין בערב עד השקיעה.

 

לסיכום:

זמן הנחת תפילין הוא ביום ולא בלילה (לדעת רוב הפוסקים, מהתורה זמן תפילין הוא גם בלילה, אלא שחכמים

אסרו זאת).

 

הזמן הראוי ביותר להניח תפילין הוא בהשכמה, בתפילת שחרית, לקרוא איתם קריאת שמע, ולהתפלל איתם תפילת שחרית.

 

מי שלא הספיק להניח תפילין בשחרית, יכול להתפלל תפילת מנחה עם התפילין.

 

מי שחושש לחכות עד מנחה, שמא ישכח - יכול להניח תפילין במהלך כל היום, וכדאי שיקרא איתם קריאת שמע.

 

מי שלא הספיק להניח תפילין עד השקיעה, יכול להניח כל זמן בין השמשות, עד לזמן צאת הכוכבים, ונחלקו הפוסקים אם מברך בזמן זה, או לא.

 

מי שלא הספיק להניח תפילין עד צאת הכוכבים - לא יניח.

 

לדעת המשנה ברורה, מי שהיו עליו תפילין בזמן שקיעת החמה, אינו חייב לחלוץ אותם, אם אין אחרים רואים

אותו. אולם אם חלץ אפילו לזמן מועט, לא יוכל להניחם שנית, עד למחרת.

 

אם הניח תפילין לפני השקיעה, ולאחר צאת הכוכבים אין לו מקום שמור להניחן, מותר לו להמשיך ולהניחן עד שימצא להם מקום ראוי, ולכל המאוחר, עד שילך לישון. כל טוב (משיב: הרב יהודה ישרים).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ישראל ברדוגו
לא בלילה
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים