שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בלי סוכר: הממתיקים הטבעיים והבריאים
    אנחנו מנסים להימנע מלצרוך סוכר מעובד, אבל לא תמיד מצליחים בגלל שהוא נמצא כמעט בכל מזון שאנחנו צורכים. מה קורה לסוכר בגוף שלנו ואילו ממתיקים בריאים יעניקו לכם את הטעם המתוק בלי הנזק של הסוכר?

    האם אנחנו צורכים יותר מדי סוכר? בכ-80% מהמזונות הקיימים בשוק התזונה המודרני אפשר למצוא סוכר, ולמרות מה שידוע עליו, הוא מזיק הרבה יותר מאשר העלייה במשקל.

     

    הסוכר המזוקק ותחליפי הסוכר קשורים לשפע של מחלות גופניות ונפשיות, וידוע כי סוכר מעובד ממכר. מחקר שנערך לאחרונה אף הראה כי בחלק מהמקרים סוכר ממכר פי 8 יותר מאשר קוקאין.

     

    כשאנו קונים מצרכי מזון, לפעמים אנחנו בודקים את תכולת הסוכר במזון שבחרנו. זו משימה לא פשוטה בגלל שחברות המזון "מחביאות" את המילה 'סוכר' באמצעות יותר מ-100 שמות שונים, והתוצאה היא שאנו צורכים כמויות אדירות של סוכר.

     

    צפו בממתיקים הבריאים שקיימים:

      

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    המסלול שעובר הסוכר לאיברי הגוף

    סוכר הוא פחמימה פשוטה המורכבת מפרוקטוז וגלוקוז. סוכרים פשוטים אלה יוצרים סוכרוז שהוא הסוכר. בתהליך העיבוד והזיקוק, מוציאים מן הסוכר שמקורו מן הטבע, את כל כוחות החיים, הוויטמינים, המינרלים, האנזימים והסיבים. כל שנותר בחומר זה הוא פחמימות ריקות.

     

    גוף האדם אינו יכול לנצל עמילנים בצורה מזוקקת. בשל העובדה שלהתפתחותו התקינה יש צורך בוויטמינים, במינרלים ובחלבונים כפי שהם מגיעים בצמח השלם. כך שעודף סוכר, בסופו של דבר, משפיע על כל האיברים בגוף.

     

    כשאנו צורכים סוכר (עמילן) מזוקק באופן פתאומי, הגוף נכנס להלם. בתגובה, הגוף מנקז ומדיח מינרלים ווויטמינים הכרחיים כמו נתרן (מלח), אשלגן ומגנזיום (מירקות), וסידן (מהעצמות).

     

    יחד עם אלו משתחררות בגופנו חומצות בניסיון להחזיר את איזון החומצה הבסיסית של הדם למצבו הנורמלי. מצב זה מחמיר כאשר אנו צורכים סוכר על בסיס יומי, שאז רמת החומציות בדם עולה ברציפות.

     

    האנרגיה הזמינה אך ה"מהירה" שהסוכר מספק לגוף לא מתעכלת, ועוברת ישירות למעי התחתון ומשם אל זרם הדם. המהירות שבה סוכרוז נכנס לזרם הדם עושה יותר נזק מתועלת כי בעקבות זה עוד ועוד מינרלים נדרשים כדי לאזן את החומציות בדם והם נלקחים מהמאגרים הטבעיים שלהם.

      

    בתחילה, הסוכר מאוחסן בכבד. אך מכיון שהקיבולת שלו מוגבלת, הוא מתרחב וניזוק מצריכת יתר של פרוקטוז (שנמצא במשקאות הקלים ובהמון מזונות מעובדים). כאשר הוא מגיע לקיבולת המירבית שלו, הגליקוגן העודף מוחזר אל הדם בצורה של חומצות שומן.

     

    חומצות שומן אלו מאוחסנות באזורים כמו הבטן, הישבן והירכיים. כשחומצות השומן מתחילות לנוע אל עבר איברים פנימיים, כגון לב וכליות, תיפקודם של איברים אלו נפגע ולבסוף הרקמות שלהם מתחילות להתנוון ולהפוך לשומן.

     

    כך גם מתחילים תהליכים של חוסר איזון הורמונלי, מחלות לב, שבץ, סוכרת, אלצהיימר וסרטן. כל הגוף מושפע מתיפקודם הירוד של האיברים הפנימיים: לחץ הדם, מערכת העצבים הפאראסימפתטית ואיברים הנשלטים על ידה, מערכת הלימפה והאיכות של הכדוריות האדומות מתחילה להשתנות, שפע מוגזם של תאי לבנים מתרחש, ויצירת הרקמה מואטת.

      

    לרסן את התשוקה לסוכר

    ישנה חשיבות עצומה לגמילה מסוכר למבוגרים ולילדים. זהו תהליך מודע של הימנעות מצריכת סוכר לזמן קצוב (בין 3 ל-10 ימים).

     

    תהליך זה מאזן את התשוקות והחשקים החזקים של הגוף, ולאחר מספר ימים של הימנעות מסוכרים מכל סוג, רף המתיקות בגוף ישתנה ופירות יוכלו לספק את התשוקה למתוק ובכך לצאת ממעגל האימה של הסוכר בחיינו.

     

    תהליך הגמילה מסוכר מאזן את משקל הגוף ואת רמות הסוכר בדם, מוריד את רמת הדלקתיות ואת רמת החומציות בגוף.

     

    לילדים, הגמילה מהסוכר הינה קריטית לשיפור התפתחות תאי המוח, לקשב וריכוז, לאנרגיה מאוזנת ולאיזון משקל הגוף.

     

    ממתיקים בריאים

    החדשות הטובות הן כי קיימים ממתיקים טבעיים ובריאים. ממתיקים טובים אלה עונים על הצורך בטעם המתוק, הם מזונות מלאים וחלקם מעובדים במידה מזערית.

     

    למרות שאלו ממתיקים עם ערכים תזונתיים, עדיין יש להגביל את הצריכה היומית שלהם, לפי הוראות הארגון העולמי לבריאות, לעד 6 כפיות ליום, כ-5% מסך הקלוריות היומיות (2000 קלוריות).

     

    סוכר קוקוס

    מופק מהנוזל של תפרחת עץ הקוקוס. לסוכר הקוקוס יש ערך גליקמי נמוך (מתפרק לאט בדם), טעמו קרמלי, והוא מכיל מינרלים (אשלגן, מגנזיום, ברזל, ברום, אבץ, גופרית, נחושת), ויטמין C ווויטמינים ממשפחת ה-B. סוכר הקוקוס הוא בעל PH בסיסי ולכן לא יוצר חומציות בדם.

     

    דבש אורגני שלא חומם

    הדבש הוא אחת מהתרופות העתיקות ביותר בטבע. הדבש מתוק פי אחד וחצי מסוכר רגיל, חשוב לא לחמם את הדבש על מנת לשמור על מערך האנזימים העשיר שיש לו. הוא בעל תכונות אנטיבקטריאליות, ומכיל מינרלים רבים כמו אבץ, סידן, אשלגן, סלניום וגם ויטמינים C, B3, B5.

     

    דבש. אחת התרופות העתיקות בטבע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    דבש. אחת התרופות העתיקות בטבע(צילום: shutterstock)

     

    מולסה

    את המולסה, המכונה גם דבשה, מכינים בתהליך של זיקוק קני סוכר וסוכר סלק. במהלך העיבוד מוציאים את גבישי הסוכר ונשארת תערובת כהה ומתקתקה. במולסה יש שפע של מינרלים כמו ברזל, סידן ומגנזיום. ככל שהמולסה כהה יותר כך היא איכותית יותר.

     

    מייפל 

    זהו שרף המופק מעץ המייפל. הוא עשיר במינרלים רבים כמו מגנזיום, סידן, ברזל ואשלגן ומוצע בשלוש דרגות ריכוז (A, B, C). בדרגת A, צבעו בהיר ביותר ובכל דרגה צבעו וריכוזו מתחזקים.

     

    סטיביה

    זה צמח שאינו מכיל קלוריות והוא מתוק פי 450-200 מסוכר רגיל, כך שמעט ממנו מספיק להמתקה. הסטיביה מאזן את הסוכר בדם ומונע עששת ומחלות חניכיים. הוא גם אנטי דלקתי, אנטי בקטריאלי ואנטי פטרייתי. מומלץ לחולי סוכרת.

     

    סילאן

    זהו דבש תמרים, המופק על ידי בישול התמרים וסחיטתם. מרקמו נוזלי, בדומה לזה של דבש דבורים, אך טעמו עדין ומתון יותר. הוא עשיר בסידן, ברזל, מגנזיום, בוויטמין A , B ,C ועשיר בסיבים תזונתיים. הסילאן בעל ערך גליקמי נמוך.

     

    אגבה

    למרות שהאגבה נמכר כממתיק בריא, אין זה הדבר. סירופ האגבה מופק מצמח הקקטוס אגבה הכחול שבמקסיקו. זהו סירופ המכיל 90% פרוקטוז. עד לאחרונה קקטוס האגבה הכחול שימש רק עבור זיקוק טקילה. בשנים האחרונות מגדלי האגבה מצאו דרך לעבד את הצמח ולהמיר אותו לסירופ.

     

    היות ששיש מחסור בזן של האגבה הכחול, אין לדעת בוודאות שסירופ האגבה אכן מופק מצמח האגבה הכחול ולא ממגוון צמחים רעילים אחרים של אגבה. מסיבות אלו עדיף להימנע מסירופ האגבה עד שנדע בוודאות את המקור הצמחי ואת סוג העיבוד שלו.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    האם אנחנו צורכים יותר מדי סוכר
    צילום: shutterstock
    צילום: זוהר רון
    אומינה קדמי
    צילום: זוהר רון
    מומלצים