שתף קטע נבחר

"רואה החשבון": חיבור מוזר בין באטמן לאיש הגשם

דמות ראשית מופרכת, גישה רצינית מדי וקווי עלילה מיותרים הופכים את "רואה החשבון" בכיכובו של בן אפלק לסרט מלא כשלים. הגאון המתמטי האוטיסט שישב בכלא ועכשיו נלחם בארגוני הפשע, מדרדר את ז'אנר גיבורי העל לשפל חדש

פעם, בימים הטובים, היו לקולנוע ז'אנרים עם גיבורים אקטיביים ודומיננטיים, ולז'אנרים קראו בשמות כמו "מערבונים", "סרטי אקשן", ו"מד"ב". היום, כך נדמה, יש רק ז'אנר אחד ויחיד: גיבורי-על. כמעט כל סרט משקף את הלוגיקה, המבנה הנרטיבי, והדפוסים הסגנוניים השאובים מז'אנר-על זה.  

 

פעם הייתה מפלצת שקראו לה דרקולה, ועכשיו יש "דרקולה: ההתחלה" (2014) מעין גיבור-על שיציל את בני ממלכתו מהטורקים. פעם הייתה חבורת אקדוחנים שנקראה "שבעת המופלאים", והיום יש חבורה שתלבושות העור האחידות בסגנונן, ההטרוגניות האתנית שלה, ותחומי ההתמחות הייחודים של כל אנשיה נשענים על מודל חבורות גיבורי-העל.

 

והנה מגיע "רואה החשבון" ("The Accountant") ומבהיר עד לאיזו רמת אבסורד מגמה זו יכולה להגיע. אפשר, כמובן, לתאר את העלילה שבמרכזה נמצא רואה חשבון בעל "סט כישורים מאוד מיוחד", אבל הדרך הפשוטה יותר היא לחשוב על גיבור הסרט כחיבור של שתי דמויות שכבר פגשנו. בצד האחד ד"ר מייקל ברי - הגאון עם תסמונת האספרגר מ"מכונת הכסף" ששונותו המנטאלית אפשרה לו להמר נגד המגמה של שוק המשכנתאות האמריקאי. ובצד השני? באטמן. כמובן. ומי אם לא בן אפלק בתפקיד הראשי.

 

ביקורות נוספות בערוץ הקולנוע :

 

סרט האקשן המוזר הזה הוא למעשה המשך ישיר של רוב עשייתו הקולנועית של אפלק בשנים האחרונות. אחרי "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", הופעת האורח שהייתה לבאטפלק ב"יחידת המתאבדים", הופעתו הצפויה ב"ליגת הצדק" (2017) וסרט הבאטמן העתידי שאפלק כותב בימים אלו את תסריטו וצפוי אף לביימו. לומר שאפלק נמצא היום חזק בעסקי הבאטמן יהיה אנדרסטייטמנט רציני.

 

הקשר לבאטמן אינו מתמצה בנוכחות הגוף בתצורת מקרר שאפלק פיתח עבור גיבור-העל. במקום טראומת רצח ההורים של ברוס וויין, כאן מדובר בילד בשם כריסטיאן וולף שמאובחן כאוטיסט. בפני הוריו ניצבת האפשרות להשאיר אותו במוסד שיגונן עליו מפני הגירויים החושיים המציפים אותו. אך האב, בהיותו איש צבא קשוח (רוברט סי. טרווילר) מחליט לפעול בדרך הפוכה – להכניס את הילד לסביבה גדושה גירויים כדי שילמד להתמודד.

 

כשמוסיפים לכך את הכישרון המתמטי יוצא הדופן, יכולת הריכוז העילאית, ובל נשכח את ההכשרה האלימה באמנויות לחימה תחת חסותו של מדריך אסייתי המכה, בפקודת האב, את כריסטיאן ואת אחיו – והנה קיבלנו גיבור-על בהתהוות. בימים הוא מאזן את ספרי החשבונות, ובלילות קורע לגזרים את האנשים הרעים שבחברתם הוא מתחכך. האוטיסט הזה לא יסתפק בספירה בשבריר שניה של גפרורים שנפלו על הרצפה בנוסח ריימונד (דסטין הופמן) מ"איש הגשם" (1988).

 

אז נראה שהגיבור שלנו עובד כרואה חשבון עבור כמה מהאנשים המסוכנים בעולם -  ארגוני פשע וסוחרי סמים. ובכל זאת, משום מה הוא אמור להיות סוג של גיבור טוב. בתחילת הסרט הוא מסייע לזוג מבוגר לבצע קיזוז מס על "חדר עבודה" שבו האישה מכינה מחרוזות כעורות. הקונספט של הגיבור כטוב-רע לא לגמרי ברור בתסריט של ביל דובוק (אחד מתסריטאי "השופט" מ-2014). אבל זה בסדר, יש עוד הרבה דברים שאינם ברורים.

 

בקו העלילתי המרכזי, כריסטיאן נקרא להפעיל את כוחות העל החשבונאיים שלו בבדיקת הספרים של תאגיד טכנולוגיה ורובוטיקה שבראשו עומד גאון טכנולוגי בשם למאר בלאקברן (ג'ון לית'גו). יש חשד שעשרות מיליונים נגנבו מהחברה, ובעודה עומדת לפני הנפקה בבורסה הרי שאת מקור הבעיה צריך לאתר.

 

במשימה מסייעת דיינה (אנה קנדריק) רואת החשבון החמודה של החברה, שכמובן תהווה פוטנציאל להבקעת חומת הריחוק של ה"אוטיסט ברמת תפקוד גבוהה" שלנו. היא תזכה להגיע ל"מערת העטלף" של הגיבור שהיא למעשה קראוון מפואר עם מגירות מתפקעות מחבילות כסף, ציורים מקוריים של ג'קסון פולוק ורנואר על הקיר, וחוברת Action Comics 1, חוברת הבכורה של סופרמן שרק היא לבדה שווה מעל 3 מליון דולר.

 

 

חשיפת סודות התאגיד נקשרת לסדרה של מעשים אלימים שמבוצעים ע"י שכיר חרב בשם בארקס (גון ברנת'ל). וכשהעניינים מתחילים לזוז (זה סרט של כמעט 130 דק' עם סבלנות לא מבוטלת בחלקו הראשון), ברור שפרטיו האישיים הכמוסים של כריסטיאן עלולים להיחשף, וחייה של דיינה יהיו בסכנה.

 

לתוך הקו העלילתי בהווה נשזרת סדרת פלשבקים החושפים כמה מהתחנות בחייו של כריסטיאן עד שהגיע לעיסוקו זה. מלבד ההכשרה המפוקפקת שהפכה אותו למכונת קטל אוטיסטית-חשבונאית, יש גם תקופת שהות בבית כלא ובה יש לו מנטור. ואיך כבר יכול להיראות המנטור של רואה-חשבון-על שכזה? רואה חשבון יהודי וזקן (כמובן) בשם פרנסיס סילברברג (ג'פרי טמבור) שחושף בפניו את כל סודות החשבונאות של ארגוני הפשע ומסמן אותו כיורשו. תכל'ס, אלמלא טון הבימוי הרציני של גאווין או'קונור ("לוחם", "לג'יין יש אקדח"), ואולי גם עם הטון הרציני, אפשר היה לחשוב שמדובר בפרודיה.

 

ואם כל זה לא מספיק, יש קו עלילתי שלם שבו ריימונד קינג (ג'יי.קיי סימונס), ראש אגף החקירות לפשעים פיננסים במשרד האוצר האמריקאי, מגייס באמצעי סחיטה אנליסטית צעירה בשם מריבת' מדינה (סינת'יה אדאי-רובינסון) כדי שתגלה את זהותו של כריסטיאן. מבלי לגלות את תוצאה החקירה אומר כי זהו קו עלילתי שניתן היה להסיר בשלמותו מבלי שהיה נגרע דבר. אגב, סימונס אמור לגלם ב"ליגת הצדק" את דמותו של המפקח גורדון, בעל הברית של באטמן ברשויות החוק. יחס שאינו שונה לחלוטין ממה שמתגלה בסרט זה.

 

הסרט מבוים היטב ואינו משעמם, אך העלילה בלתי סבירה עד מטורללת. התרחשויות שלא מתחברות, גישות חדשניות יתר על המידה (שלא לומר שערורייתיות) להצגת אוטיזם וכמות יוצאת דופן של כשלים שאולי נובעת מכך שמישהו מעלה על דעתו שזה יהיה חלק ראשון בסדרה בכיכובו של האביר המחשבן.

 

"רואה החשבון" (ארצות הברית) - במאי: גאווין או'קונור. שחקנים ראשיים: בן אפלק, אנה קנדריק, ג'יי.קיי. סימונס, ג'ון לית'גו וג'פרי טמבור. אורך הסרט: 128 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים