שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ראו, הוזהרתם: 10 סימנים לכך שאתם בסיכון למות מוקדם

    הרשימה הבאה עשויה להציל את חייכם: הנה כמה מהסימנים השכיחים שעלולים להעיד שאתם או גופכם נמצא בסכנה שתגביר את הסיכוי שלכם למוות פתאומי

    תוחלת החיים נמצאת בעלייה מתמדת, אבל ללא ספק צריך להיות מודעים לסימנים הקטנים שעלולים להצביע על סכנה שאורבת לנו. הנה עשרה מהגורמים השכיחים לתמותה פתאומית מוקדמת, שלעתים ניתן למנוע - אם מודעים אליהם:

     

    1. מוות פתאומי במשפחה

    הגורם הזה הוא לא בידיכם, אבל עצם הידיעה תוכל לסייע לכם להגביר את הצעדים למען אורח חיים בריא. אם הוריכם, סבתא או סבא מתו בפתאומיות, ייתכן שהגנטיקה עברה גם אליכם ואתם נמצאים בסיכון מוקדם לסיים את חייכם בגיל צעיר.

     

    מחקרים בתאומים בעלי אורח חיים שונה, הראו שלגנטיקה שלנו יש 25% השפעה על תוחלת חיים. הצד הטוב הוא, שב-75% אורח החיים משפיע גם הוא על תוחלת החיים. כך שגם אם הגנים במשפחה אינם מצביעים על הארכת חיים, במקרה של מוות פתאומי במשפחה – תוכלו לעשות הכל כדי לשפר את איכות החיים, מה שאולי יביא לפחות אצלכם לתוחלת חיים ארוכה יותר.

     

    קראו עוד

    ישראל לעומת העולם: חיים יותר, יולדים יותר ומוציאים יותר על בריאות

    חיים יותר: גברים ישראלים במקום ה-4 בעולם

    דו"ח: ממה מתו בישראל בעשור האחרון?

     

    2. אתם לא מתייחסים ברצינות לעבודה

    וורקוהוליקים אמנם סובלים מלחץ גבוה, המהווה בעצמו גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, אבל אם אתם לא מסופקים בעבודה, לא גאים בה או משתעממים – גם אתם בסיכון.

     

    חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מצאו כי אנשים שחשים מחויבים לעבודה במהלך חייהם, נוטים לחיות יותר שנים מאלה שפורשים בגיל צעיר. אם אתם לא רוצים שמחוגי השעון שלכם ייעצרו מוקדם מהצפוי, מצאו קריירה שתעניק לכם משמעות ותרצו לעסוק בה לכל חייכם.

     

    3. אתם יושבים כל היום

    בין אם זה במשרד או מול הטלוויזיה, הישיבה הממושכת לא טובה לבריאותכם. יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שאורח חיים יושבני, כמו גם אלה שפשוט יושבים שעות ארוכות ביממה, מקצר את תוחלת החיים.

     

    מחקר נוסף שפורסם לאחרונה מצא שנשים שיושבות 10 שעות או יותר ביום, הן בעלי מקטעי DNA, החומר התורשתי בכל תא בגופנו – קצרים יותר. החוקרים הסבירו שזוהי הוכחה לכך שנשים אלה הן "מבוגרות ביולוגית" בשמונה שנים ויותר, מגילן האמיתי. לכן, עמדו ככל האפשר, ופנו זמן לאימונים.

     

    ישיבה מרובה. גם כאבי גב וגם קיצור תוחלת החיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ישיבה מרובה. גם כאבי גב וגם קיצור תוחלת החיים(צילום: shutterstock)

     

    4. אתם משתרכים מאחור

    אם ההליכה שלכם איטית משל אנשים אחרים בני גילכם, ולא בגלל שנחבלתם, אתם בסיכון תמותה מוגבר. מחקרים הראו שקצב הליכה איטי, קשור לסיכון גבוה לתמותה.

     

    קצב ההליכה האיטי עשוי להעיד על כך שהלב, הריאות, מערכת הדם ומערכות השרירים והשלד אינם פועלים בצורה איתנה. לכן, אם שמתם לב שקצב ההליכה שלכם איטי – גשו לבדיקות רפואיות, היוועצו בפיזיותרפיסט והתחילו בפעילות גופנית שתשפר את הכושר שלכם, ואולי תאריך את חייכם.

     

    5. קשה לכם להרים מצרכים מהסופר

    אתם לא חייבים לנפח שרירים ולהרים משקולות, אבל אם השקיות שאתם סוחבים מהמכולת או מהסופר כבדות לכם, אתם בסיכון.

     

    חולשה בגפיים תחתונות ובליבת הגוף, כלומר בשרירי הבטן והחזה, עלולה להעיד על כך שצברתם יותר מדי שומן, שמסת השריר שלכם מדולדלת, וגם שהיציבה שלכם אינה תקינה ואתם בסיכוי לנפילות המגבירות כשלעצמן את סיכון התמותה. אם אתם מתקשים להרים את המצרכים שלא כבעבר – גשו לבדיקות, היוועצו במומחה והתחילו לבצע כושר גופני.

      

    6. אין לכם תואר אקדמאי

    לא, לא כולם חייבים להיות בוגרי אוניברסיטה או מכללה. זה ממש לא מה שאנחנו אומרים. אבל נתונים מהמרכז לבקרת מחלות האמריקני, מראים שאלה בעלי תואר אקדמי חיים תשע שנים בממוצע יותר מאלה שלא סיימו את בית הספר.

     

    מדוע? המחקרים הראו כי חינוך טוב מתורגם ליותר ידע על אורח חיים בריא ונכון, ובמקביל לאפשרויות תעסוקה רבות יותר – שני אלה כבר מוכרים כפרמטרים חשובים ובדוקים לאורח חיים בריא ולאריכות חיים.

     

    7. המאכלים שאתם אוכלים ארוזים בקופסא או עטיפה יוקרתית

    אלא אם אתם שייכים לעשירון העליון, ומהמזון שאתם רוכשים אפשר לממן סלילת קו תחתית נוספת, הרי שמחקרים הראו שאם אתם אוכלים יותר מזון מעובד, מזון לדרך או ממתקים, התזונה שלכם אינה בריאה ומגבירה את הסיכון לתמותה.

     

    מחקרים הראו שאכילה בריאה מפחיתה את הסיכון ב-25 אחוזים ויותר לתמותה מוקדמת. המאכלים הבסיסיים ביותר והפשוטים, ובהם כמובן ירקות ופירות, בשר עוף ודגים שמכינים אותם בבית, בריאים בדרך כלל הרבה יותר ממזון מעובד ומוכן העשיר בשומני טרנס, תכולת מלח גבוהה כימיקלים וחומרי שימור.

     

    8. התגרשתם או התאלמנתם

    בסיכון המוגבר הפעם נמצאים הגברים: אוניברסיטת קליפורניה מצאה שגברים שנותרו בנישואים ארוכי טווח, חיו יותר מאשר גברים שעברו גירושין. הסיבה ככל הנראה היא דווקא בזכות הנשים המודעות יותר לאורח חיים בריא, ומונעות מהנשואים תזונה לא בריאה. התוצאה: תוחלת חיים ארוכה יותר, בהשוואה לגברים גרושים.

     

    9. אתם מעשנים

    אין צורך להכביר במילים על סכנות העישון – מכמעט כל מחלות הסרטן, דרך מחלות ריאה, התקפי לב, שבץ מוחי ועוד. העישון הורג, נקודה.

     

    10. אתם בודדים

    מחקרים רבים כבר הצביעו על הקשר הישיר בין תוחלת החיים לבין הפעילות החברתית. עדיין לא ברור איך בדיוק מסייעים החברים להארכת תוחלת החיים, אבל ההגיון מורה שכמה סיבות הגיוניות למדי.

     

    אנשים חברותיים מקבלים תמיכה טובה יותר בעתות מצוקה, סיוע בהגעה למרפאות או בתי חולים, פעילות חברתית או ספורטיבית המגבירים את זרימת הדם לעורקים, ואולי החשוב מכל – הרגשה טובה, שידועה כערובה להארכת חיים.

     

    צפו: סודות החיים הארוכים והבריאים

     

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    עישון יכול לקצר את החיים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים