שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    חייבים משהו מתוק? כך תמתנו את הכמיהה

    לתחושת ההזדקקות שלנו למזון שמכיל כמויות גבוהות של סוכר יש מגוון הסברים - אבל אף אחד מהם לא כולל רעב. מה גורם לנו לכמוה למתוק ואיך אפשר למתן את ההתמכרות? ד"ר שון פורטל מספק הסבר קצר וגם טיפים שימושיים לגמילה


     
    זה קורה לנו אחר הצהריים, לפעמים גם בלילה אחרי ארוחת הערב ובעצם בכל רגע שבו אנחנו מרגישים מחוסרי אנרגיה. ההזדקקות ל"משהו מתוק, ועכשיו" - גורמת לרבים מאיתנו לקחת עוד ביס מהקינוח, לשבור שורה נוספת מהשוקולד או סתם לשבת מול הטלוויזיה עם קופסה של עוגיות ולגלות שהיא חוסלה בלי שממש שמנו לב.
     
    כמו שלמדנו בכתבה הקודמת בסדרה, הסוכר הוא אחד החומרים שעונים לנו על צרכים רגשיים, גם בלי קשר לרעב. יתרה מכך, כאמור, הזנחת הצרכים הבסיסיים שמזינים את הגוף והמוח שלנו ושומרים עלינו פעילים - כמו שתיית מים, שינה מספקת ואכילה מאוזנת - עלולה להוביל לכמיהה ליותר ויותר אוכל מתוק.
     
    אתם לא באמת חייבים את זה. סוכר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אתם לא באמת חייבים את זה. סוכר(צילום: shutterstock)
     
    הסוכר גורם לשחרור דופמין במוח - מוליך עצבי שעם שחרורו מעלה את האנרגיה ומשרה תחושות מעולות של ריכוז, דריכות ויצירתיות. המוח, שרוצה עוד מהתחושה הנעימה הזאת, ידחוף אותנו לשלוח שוב את היד אל קופסת העוגיות, אך כמו בכל התמכרות - גם סף הגירוי הזה עולה ככל שהצריכה של הסוכר גדלה, והכמיהה רק עולה ועולה.

     

    הכתבות הקודמות בסדרה:

    אוכלים גם כשלא רעבים: כך תמנעו אכילה רגשית
    המשקל נתקע? 5 טעויות שאתם עושים בחישוב הקלוריות

     

    טיפים לאיזון הצורך במשהו מתוק

    1. שמרו את מצבורי האנרגיה שלכם. הקפידו על שינה, שתייה ואכילת חלבונים מספקות. חוסר באחת מהן יגביר את הצורך לנשנש כדי להעלות את רמת האנרגיה.
    2. חלבונים על הבוקר. ארוחת בוקר שעיקרה חלבון תורמת לתחושת שובע לאורך זמן רב יותר.
    3. תפריט מאוזן. אכלו מזון מלא, מאוזן ולא מעובד - לתחושת שובע מוקדמת יותר.
    4. הקשר בין הראש לבטן. הקפידו על אכילה מודעת לפי רמזים פנימיים והפחיתו נשנושים בין הארוחות.
    5. התאפקו. למניעת התמכרויות - הקטינו את תדירות צריכה מתוקים. העדיפו מנה מתוקה גדולה בכל כמה ימים על הרבה מנות קטנות של מתוק.  
    6. גוונו. הפרשת דופמין יורדת בתגובה לאותו סוג מזון, לכן מומלץ לאכול ארוחות מגוונות באופן יזום ותכוף.
    7. אל תהיו כל כך קשוחים. התמידו בדיאטה גמישה ולא קיצונית. פרגנו לעצמכם עם קצת מזונות "ג'אנק". כל עוד רוב התזונה שלכם בריאה - הרוב קובע.
     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shuttrstock
    מחסור באנרגיה. אחת הסיבות לצורך במתוק
    צילום: shuttrstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים