שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רשות המיסים דורשת 100 מיליון שקל מאפריקה - או שהיא תתנגד להסדר החוב
    הרשות הכריזה כי היא רוצה את החוב כלפיה מיידית - עוד לפני ההסדר שיעביר את הבעלות על החברה למוטי בן־משה. מחזיקי האג"ח צפויים להצביע על ההסדר ביום שלישי הבא. בן־משה: "הדרישה שונה מכל מה שידענו עד כה"

    רשות המיסים מעמידה מכשול מהותי בפני ביצוע רכישת אפריקה ישראל בידי מוטי בן־משה . ל"כלכליסט" נודע כי הרשות דורשת מיידית החזר חוב של כ־100 מיליון שקל מאפריקה השקעות, ואם היא לא תקבל אותו, היא צפויה להתנגד בבית המשפט להסדר החוב שאמור להעביר את השליטה בחברה לבן־משה.

     

    הדרישה של הפשמ"ג, פקיד שומה מפעלים גדולים, הועברה לחברה שוב בימים האחרונים, כאשר רשות המיסים דורשת לפרוע את החוב עוד לפני ביצוע הסדר החוב והעברת הבעלות.

      

    הסיבה לדחיפות נובעת מהעובדה שאפריקה השקעות תישאר ללא נכסים לאחר ההסדר, מאחר שכל חברה־בת נמכרת לגוף אחר. אפריקה נכסים נמכרת לאלון רבוע כחול, האחזקות בכביש 6 נמכרות לדור אלון, ואילו דניה סיבוס איננה במצב שבו תוכל להעלות דיבידנדים לחברה־האם. כך, רשות המיסים חוששת שלאחר הרכישה וחלוקת כספי המזומן בחברה למחזיקי האג"ח לא יהיה ביכולתה לפרוע את התשלום.

      

    הנהלת אפריקה ורשות המיסים מקיימים מגעים בימים אלה להסדרת התשלום. אנשי מקצוע מצד אפריקה ובן־משה סבורים כי התשלום צפוי להיות נמוך בהרבה. בכל מקרה, מי שישא בו אמור להיות בן־משה, שרכש את החברה במצבה הנוכחי וללא תנאים נוספים (As Is). הדרישה באה לאור מכירת נכסים על ידי חברה־בת של אפריקה במסגרת הסדר החוב הקודם, שרשות המיסים רואה בהם "עסקה מלאכותית".

     

    מוטי בן-משה (צילום: אוראל כהן) (צילום: אוראל כהן)
    מוטי בן-משה(צילום: אוראל כהן)
     

    הרשות דורשת מהחברה־הבת אפריקה נכסים חוב גדול בהרבה של 280 מיליון שקל, אך דרישה זו ידועה ונלקחה בחשבון בעסקה של בן־משה. כך או כך, נאמני סדרות האג"ח של אפריקה זימנו אסיפות מחזיקי אג"ח לאישור ההסדר ל־23 בינואר.

      

    כאמור, בן־משה צפוי לרכוש את השליטה באפריקה באמצעות שלוש חברות. אלון רבוע כחול תרכוש 56% מאפריקה נכסים ב־1.27 מיליארד שקל במזומן ושתי סדרות אופציות בשווי 127 מיליון שקל. בחלק השני של הרכישה, דור אלון אמורה לשלם 165 מיליון שקל במזומן כדי לקבל את חלקה של אפריקה בחברת המפעיל, המחזיקה בכביש 6 .

     

    אלון שומרת על זכויותיה במניות הניהול של כביש 6

    כדי שרכישה זו תוכל להתבצע, שיכון ובינוי תידרש לוותר על זכות הראשונים שלה לרכוש זכויות בפרויקט. באשר ליתרת הנכסים - חברת הקבלן דניה סיבוס, החברה־הבת אפריקה מגורים, שבה מחזיקה דניה 74% מהמניות, כמה קרקעות בישראל וחברת אפריקה תעשיות - אמורה לרכוש אקסטרה, החברה הפרטית שדרכה בן־משה מבצע את מרבית רכישותיו בישראל.

    כביש 6  (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע) (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
    כביש 6 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
     

    אקסטרה הציעה שתי חלופות: לשלם 450 מיליון שקל במזומן באופן מיידי או לשלם 125 מיליון שקל במזומן ולהנפיק סדרת אג"ח בסך של 325 מיליון שקל שתישא ריבית של 5.5%.

      

    אתמול קיבלה אפריקה מכתב מחברת אלון ישראל, שבבעלות המוסדיים, שבו מזהירה אלון כי היא שומרת על זכויותיה במניות הניהול של כביש 6. אלון היא השותפה של אפריקה בחברה, יחד עם שיכון ובינוי, ונראה כי היא מבקשת לשמר לעצמה את זכות הסירוב לרכישת המניות.

      

    בעל השליטה הנוכחי באפריקה, לב לבייב, מקבל פטור מלא מתביעות במסגרת ההסדר של בן־משה.

      

    מטעם בן־משה נמסר כי "אנו לומדים את הנושא. דרישת רשות המיסים שונה מכל מה שאנחנו, הגופים המוסדיים ונציגות האג"ח ידענו עד כה, ואנו לומדים את המשמעויות".

     

    מרשות המיסים נמסר כי הרשות לא מתייחסת למגעים מול הנישומים.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים