שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    זהירות: אור נכנס לחדר השינה? אתם בסיכון לדיכאון
    חוקרים ביפן מצאו כי גם כמות מינימלית של אור שחודר לחדר השינה, מגבירה את הסיכון ללקות בדיכאון. מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין תאורה בחדר שינה לעלייה בסיכון לסרטן שד בקרב נשים

    אם אתם סובלים מירידה במצב הרוח או מדיכאון, כדאי שתבדקו כמה אור נכנס לחדר השינה שלכם: מחקר חדש מגלה כי גם כמות מינימלית של אור החודרת בזמן השינה שלכם, מגבירה את הסיכון ללקות בדיכאון. הממצאים החדשים מגבירים את ההערכה ששינה בחשיכה מוחלטת חשובה לא רק לשינה איכותית אלא גם למצב הנפשי.

     

    קיראו עוד:

    המדריך לשינה בריאה

     

    "שמירה על חדר חשוך לחלוטין בלילה היא דרך שעשויה למנוע דיכאון", אמר ראש צוות החוקרים, פרופ' קנג'י אוביאשי מהמחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה נארא שביפן.

     

    החוקרים בדקו את כמות האור בחדרי השינה של 863 מבוגרים ביפן, באמצעות מודדי אור שהוצבו מעל מיטות הנבדקים למשך שני לילות. בתוך כך מילאו המשתתפים יומני שינה בהם תיעדו את משך השינה ואיכותה, ובנוסף עברו בדיקות מעקב המתחקות אחר תסמיני דיכאון במהלך שנתיים בהם נמשך המחקר.

     

    החוקרים מצאו קשר בין החשיפה לאור במהלך השינה לבין הסיכון לדיכאון: אלה שלחדריהם חדר אור בעוצמה של יותר מ-5 לוקס (יחידת מידה למדידת שטף אור נראה) במהלך הלילה, היו בסיכון גבוה יותר ללקות בדיכאון, בהשוואה לאלה שישנו בחשיכה מוחלטת. לצורך ההשוואה, עוצמה של 10 לוקס זהה למבט אל עבר נר דולק ממרחק של מטר וחצי.

     

    המחקר לא קבע מה משך הזמן בו אור שחודר לחדר השינה פוגע במהלך השינה, אולם מחקר קודם שבוצע בבעלי חיים כבר הראה שדי בארבעה שבועות של חדירת אור כדי לגרום לפגיעה אפשרית.

     

    שינה בריאה. עדיף בחושך מוחלט (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    שינה בריאה. עדיף בחושך מוחלט(צילום: shutterstock)
     

    עדיין לא ברור לחלוטין הקשר בין התאורה לבין הדיכאון, אולם מחקרים קודמים כבר הראו כי פגיעה במהלך השינה מגבירה את הסיכון להפרעות דיכאוניות. בתוך כך, חדירה של אור במהלך הלילה עשויה לפגוע בהפרשת ההורמון מלטונין המהווה את השעון הביולוגי בגוף. ידוע כי פגיעה בפעילות ההורמון קשורה להפרעות נפשיות.

     

    אף שהמחקר בוצע על נבדקים קשישים, החוקרים הזהירו כי ההשפעה של חדירת אור עשויה להיות משמעותית יותר אצל צעירים, שעיניהם רגישות יותר לאור מאשר אצל קשישים: "כמות האור שנקלטת בעיניהם של בני 70 היא חמישית מזו שנקלטת אצל בני נוער", אמרו החוקרים, "יהיה הגיל אשר יהיה, חשוב להפחית ככל הניתן את מקורות האור בזמן השינה".

     

     

    אין זו הפעם הראשונה בה נמצא קשר בין תאורה בחדר השינה לבין פגיעה בבריאות: בשנת 2011 פורסם מחקר חדש של מדעני אוניברסיטת חיפה, שמצא שכיחות גבוהה יותר של סרטן שד בקרב נשים שבחדר השינה שלהן דלקו מנורות, או שחדר מקור אור אחר בשעות הלילה.

     

    הממצאים הראו כי ככל שהאור בחדר השינה היה חזק יותר, כך הסבירות לחלות בסרטן השד עלה. נשים שהיו חשופות לכמות התאורה הגבוהה ביותר במשך הלילה, בין אם הגיעה ממנורת לילה או תאורת רחוב בשל תריס פתוח, היו בסיכון גבוה ב-40% ללקות בסרטן שד, בהשוואה לנשים שישנו בחושך מוחלט.

     

    כדי לחזק את הממצאים ביצעו החוקרים את אותן בדיקות רק על הנשים היהודיות שהשתתפו במחקר, ומצאו שוב את הקשר החזק והמובהק בין רמת התאורה בחדר השינה לבין סרטן השד.

     

    בעבר הזהירה כבר הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן כי עבודה במשמרות היא גורם סיכון לסרטן שד, בשל החשיפה של עובדות לתאורה מלאכותית בלילה. מחקרים נוספים הצביעו גם כן על קשר בין חשיפה לאור מלאכותי בלילה לבין סרטן שד אצל נשים.

     

    ועל שיטת השנ"צ קפה לשינה חפוזה והתעוררות - שמעתם? צפו:


    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "זהירות: אור נכנס לחדר השינה? אתם בסיכון לדיכאון"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים