שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    איפה לשבת בטיסה כדי לא להידבק בשפעת?

    חברת בואינג ערכה מחקר שביקש לאתר את המושבים שבהם הסיכוי הנמוך ביותר להידבק בשפעת. התוצאות מפתיעות

    המטוסים הם חממה להדבקה בחיידקים ונגיפים, ואם חזרתם מטיסה חולים – זה לא ממש מפתיע. אבל מחקר חדש מגלה באילו אזורים במטוס הסיכון שלכם להידבק הוא הגבוה ביותר. המחקר פורסם בכתב העת המדעי PNAS.

      

    כבר שנים שנפוצה השמועה שמושב החלון אינו רק נוח יותר מהמעבר, אלא בטוח יותר ויגן עליכם מפני הדבקה. אבל עכשיו המסקנה הזו הפכה למדעית: חברת בואינג ערכה מחקר שאישר כי המושבים ליד החלונות אכן בטוחים יותר, לפחות מפני וירוסים.

     

     

    ליד החלון (צילום: shutterstock)
    ליד החלון. פחות מגע עם וירוסים פוטנציאליים(צילום: shutterstock)

     

    המחקר נערך באונינברסיטת אמורי בארה"ב וחברת בואינג בשנים 2012 ו-2013, וכלל 10 טיסות מסחריות שהמושבים בהן מוקמו בטור אחד, 4 מושבים בכל שורה, מ-A עד D. צוותי עובדי בואינג מוקמו בטיסות הללו בכל 5 שורות במחלקת התיירים.

     

    הטיסות נמשכו בין 3 שעות ו-31 דקות עד ל-5 שעות ו-13 דקות. מהממצאים עלה באופן לא מפתיע, כי נוסעים שישבו לאורך מושבי המעבר, קמו יותר פעמים מאשר אנשים שמוקמו במושבי החלון: 57% מאלה שישבו במושב החלון נותרו במקומם במהלך כל הטיסה, בהשוואה ל-48% מאלה שישבו במושב האמצע ו-20% מאלה שישבו במעברים.

     

    קמים פחות מהמקום - נדבקים פחות

    לנוסעים היו שתי סיבות עיקריות לקימה מהמושב במהלך הטיסה: הגעה לשירותים או גישה לתא שמעל המושבים בו מאוחסנים תיקי היד והמזוודות.

     

    בקרב כל 1,296 הנוסעים בכל 10 הטיסות, 84% היו במגע קרוב עם נוסע אחר שנמצא במרחק של מעל 1 מטר. מספר המגעים האלה עמד על 44, והם נמשכו 24 שניות. עבור רוב הנוסעים, "רגעי המגע" הללו הסתכמו לסך של 18 עד 98 דקות, עם זמן ממוצע של 47 דקות מגע.

     

    החוקרים השתמשו בכל המידע הזה כדי לחשב מה יקרה אם נוסע שימוקם במושב 14C (מושב מעבר) יהיה חולה. החוקרים מצאו כי סיכון ההדבקה הגבוה ביותר יהיה לנוסעים הקרובים – בשורות 13, 14 או 15, במושבים A עד D. עם זאת, לכל שאר הנוסעים במטוס, סיכון ההדבקה מנוסע כזה נמצא נמוך מאוד. החוקרים עוד מצאו כי אדם חולה אחד במטוס, עשוי להדביק בממוצע 4.6 נוסעים.

     

    החוקרים הסיקו כי העובדה שהנוסעים במושב החלון קמים פחות במהלך הטיסה, מובילה אותם להיות פחות במגע עם וירוסים פוטנציאליים המשוחררים מנוסעים חולים, ובכך הם נמצאים בסיכון נמוך יותר להדבקה.

     

    אף שממצאי המחקר מעניינים, יש לו לא מעט חסרונות: מדובר במחקר קטן היקף, שכלל טיסות קצרות יחסית. בנוסף מדובר בממצאים היפותטיים שנערכו באמצעות מודלים ממוחשבים, שלא כללו בדיקות מעבדה של הנוסעים.

     

    ואם אתם מתלהבים עכשיו עוד יותר ממושב החלון, כדאי לזכור שהתוצאות יכולות להיות מסוכנות מאוד לנוסעים מסוימים: ישיבה ממושכת, כפי שנצפתה אצל הנוסעים שממוקמים במושבי החלון, מגבירה את הסיכון להתפתחות קרישי דם קטלניים (פקקת ורידים עמוקה – DVT), במיוחד אצל קשישים ונשים בהריון. לפיכך ההמלצה הגורפת, בפרט בטיסות טרנס אטלנטיות, היא לנוע במטוס לפחות אחת לשעתיים-שלוש.

     

    צפו: הזיהומים במטוס – ואיך להימנע מהם

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    המקום הכי טוב בטיסה כדי לא לחלות
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים