שתף קטע נבחר

חוסר הביטחון של החילוני הקיצוני

יו"ר הפורום החילוני, שמייצג במקרה הטוב פרומיל מזערי מהציבור, הכריז על "מרד" ו"מהפכה". נו, ניחא. הוא כנראה ממש לא בטוח בדרכו אם כל חב"דניק עם תפילין ברחוב מהווה עליו איום. טור תגובה לד"ר רם פרומן

 

מהומה בנתב
מתוך סרטון התפילין בנתב"ג(מתוך הפייסבוק של גד קאופמן)

תגובה לטור "דתיים, שימו לב: המרד החילוני החל" מ-31 במאי:

 

יו"ר הפורום החילוני, ד"ר רם פרומן, הכריז כאן על "מרד חילוני" חדש. העיתוי לא מקרי: כמה ימים אחרי פרסום "סרטון התפילין" המבהיל של הרוזה פארקס של המהפכה, פרופ' פנינה פרי. מה שאתם ראיתם כמחזה אוטו-אנטישמי שספק אם נראה כדוגמתו במחוזותינו, אנשי הפורום החילוני הקיצוניים יכולים לראות כסימן למהפכה כוללת נגד תהליך ה"הדתה" שבא לידי ביטוי בכך שחב"דניק מעז להסתובב באופן חופשי בשדה התעופה ולהציע לאנשים בוגרים להניח תפילין.

 

 

ראשית ראוי להתעכב על השם "הפורום החילוני", שהוא מעשה רמייה כשלעצמו. הרי הפורום מייצג פרומיל מזערי של הציבור החילוני, שברובו אוהב ומעריך את המסורת היהודית, ורואה בה את המכנה המשותף הבסיסי ביותר שבלעדיו מתייתרת המשמעות לקיומה של מדינת ישראל. בלי השבת כיום מנוחה משותף, השפה העברית, החגים ועוד אינספור פרטים קטנים וגדולים, היה עדיף לנו לחיות בארה"ב או בכל מקום אחר.

 

מדובר במיעוט קולני - "פלג קיצוני" אם להשתמש בהשאלה מהמקבילה החרדית שלו - שמכתים את הרוב החילוני המתון, ובטח ובטח את הציבור המסורתי, המהווה כ-40% מהישראלים.

 

הפורום אמור לכאורה לייצג את ערכי הליברליזם ואת הכלל הפשוט שלפיו כל עוד אדם לא מזיק לאחר - מותר לו לעשות כרצונו. האם הצעה להניח תפילין היא פעולה מזיקה? האם כל פנייה של אדם אל זולתו במרחב הציבורי דינה להיאסר בחוק? על פי תפיסת העולם הליברלית התשובה לכך היא "לא" רבתי. לא מעוניין להניח תפילין? אתה יכול לסרב בנימוס והחב"דניק יעבור הלאה. בדיוק כמו שפעילים של הפורום החילוני עצמו יכולים להציע את מרכולתם בציבור.

 

מי שרואה פנייה אליו במרחב הציבורי כ"פלישה למרחב הפרטי", מוטב לו שיישאר בבית. המסקנה ברורה: פרומן והפורום החילוני לא מעוניינים ב"חיה ותן לחיות" אלא בכפייה של אורח חייהם על כולם.

 

האם הם עד כדי כך חסרי ביטחון עצמי בדרכם ובאמונתם? כנראה שכן. החילונים הקיצוניים רואים בעצם ההצעה להניח תפילין איום על הזהות שלהם. זוהי עוד דוגמה שמראה כמה הם קרובים ברוחם לציבור החרדי הקיצוני: בדיוק כמו שחרדים קיצוניים נמנעים מלצאת למרחב הציבורי הכללי, שמא יצאו מיד בשאלה, כך הקיצוניים החילונים חוששים שאם חב"דניק בשדה התעופה יציע להם להניח תפילין, הם מייד יחזרו בתשובה. כאדם שמגדיר את עצמו כמסורתי, אני בטוח בדרכי ולא חושש בכל רגע שמישהו יחזיר אותי בתשובה או בשאלה. זה מאפשר לי לחיות בשלום עם כולם.

 

אך לא זה לבו של העניין. המלחמה היא על הנראות במרחב הציבורי. הקיצוניים החילוניים מעוניינים ליצור מרחב סטרילי לחלוטין ולהחזיר את הדתיים למיניהם לגטו שלהם. זהו עוד מכנה משותף שלהם עם הפלגים הקיצוניים בחרדיות: אלה ואלה רוצים לכפות עלינו את אורח החיים שלהם. החרדים רוצים לכפות אורח חיים הלכתי, והחילונים הקיצוניים רוצים לכפות אורח חיים אתאיסטי.

 

רוב רובו של הציבור הישראלי סולד מהתנהגות גסה כמו של פרופ' פרי ומקריאות למרד כמו של הפורום החילוני. רוב רובו של הציבור מוצא בחוכמה את האיזון הנכון ויודע לחיות גם וגם: גם מסורת וגם קידמה, גם מורשת יהודית גאה וגם ליברליות. הציבור השפוי, שיודע לעמוד היטב נגד ניסיונות הכפייה הדתית, צריך להבין שגם הצד הקיצוני השני מאיים על המרקם העדין של החיים שלנו כאן.

 

  • אופיר טובול הוא מייסד תנועת "תור הזהב"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים