שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    סובלים ממחלת הגאוט? מה צריך לאכול כדי להימנע מכאבים

    מחלת הגאוט (שיגדון) היא דלקת מפרקים המלווה בהתקפי כאבים עזים ונפוצה בעיקר בקרב גברים מבוגרים. מה לא מומלץ לאכול למי שסובל ומה כדאי כדי להקל על הכאבים ועל הסיכון לחלות? דיאטנית מסבירה

    כאבים מפתיעים במפרקים עשויים לעיתים להעיד על מחלת הגאוט - שיגדון. הכאבים עשויים לנבוע מריכוז גבוה של חומצה אורית בדם והיווצרות קריסטלים במפרקים, זאת עקב חוסר איזון בין רמות הייצור של החומצה וקצב פינויה מהגוף.

     

    זוהי למעשה דלקת במפרקים המלווה בהתקפי כאב עזים בעיקר בבהונות הרגליים, קרסוליים, עקבים, בירכיים וכפות הידיים. התופעה, כפי שהתפרסם במאמר מטעם אוקספורד בשנת 2009 קשורה הן להיבטים גנטיים והן להיבטים סביבתיים, ושכיחותה בעיקר בקרב גברים ובקרב מבוגרים. כ-80% ממקרי הגאוט הינם בקרב גברים.

      

    מהם גורמי הסיכון?

    עודף משקל ומדד מסת הגוף הם גורמי הסיכון כיום למחלה. במאמר שפורסם בשנת 2010 על ידי צ'ואי וחבריו, נמצא שכאשר מדד ה-BMI עולה, כך גם ריכוז החומצה האורית בדם עולה וכי ירידה במשקל מסייעת לירידה בריכוז החומצה.

     

    עם זאת, נמצא שגם ירידה מהירה ובלתי מבוקרת עשויה להעלות את הסיכון לריכוז החומצה בדם. כך לדוגמה כשעושים דיאטת כסאח או במצב של הרעבה או לאחר ניתוחים בריאטריים (ניתוח לקיצור הקיבה) המלווים בירידה חדה במשקל.

     

    בנוסף, ריכוז גבוה של חומצה יכול לנבוע גם מהתייבשות, היעדר שתייה או עקב נטילת תרופות מסוימות שעשויות להוביל לכך.

     

    גורמי סיכון נוספים הינם גיל מבוגר, לחץ דם, צריכת אלכוהול, שימוש במשתנים וכשל כלייתי כרוני הפוגע למעשה בסינון הכלייתי ובהפרשת האוריאה החוצה מן הגוף.

     

    סלמון אבוקדו אגוזים (צילום: suhtterstock)
    בשר אדום. מעלה הסיכון ללקות במחלה(צילום: suhtterstock)

     

    מה הקשר בין תזונה לגאוט?

    במחקר גדול שכלל 47,150 גברים ללא היסטוריה של המחלה ונמשך 12 שנים, נמצא שצריכה מוגברת של בשר אדום מעלה את הסיכון לגאוט.

     

    הסיכון עלה ב-90% בקרב קבוצה שצרכה כשתי מנות בשר בשבוע לעומת אלו שצרכו פחות ממנה בחודש (מנה = 100 גרם). עוד נמצא שצריכת מאכלי ים בכמות של כמנה בשבוע מעלה את הסיכון ב-30% לעומת צריכת מנה אחת בחודש.

     

    במחקר אחר שכלל 46,393 משתתפים ללא היסטוריה של גאוט, נמצא גם שצריכת פרוקטוז (סוכר הפירות) ומשקאות מתוקים בכמות של 5-6 מנות שבועיות (מנה =200 מ"ל) מעלים את הסיכון ללקות במחלה בכ-30% לעומת צריכה של מנה אחת בשבוע.

     

    מוצרי חלב דל שומן יכולים לעזור להתמודד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מוצרי חלב דל שומן יכולים לעזור להתמודד(צילום: shutterstock)

      

    האם יש מזונות שמפחיתים הסיכון?

    חוקר בשם היון וחבריו מצאו קשר הפוך בין צריכת מוצרי חלב, בעיקר מוצרי חלב בעלי אחוז שומן נמוך דוגמת יוגורט דל שומן להיארעות מחלת הגאוט. כמו גם צריכה של קפאין, וויטמין C קשורים בהפחתת הסיכון.

     

    כך שאם אתם גברים בגילאי 45 ומעלה הסובלים מעודף משקל ומכאבי פרקים לא מוסברים, נראה כי אתם עשויים ללקות בגאוט. ניתן לזהות את נוכחות החומצה האורית וריכוזה באמצעות בדיקת דם פשוטה.

     

    חשוב מאוד להיוועץ עם הרופא ועם הדיאטן. הטיפול כיום בנוסף לטיפול התרופתי הינו ירידה במשקל של כ-15% ממשקל גופכם ותזונה מאוזנת מופחתת בשר, אלכוהול ומאכלי ים ועשירה בצריכת מוצרי חלב דלי שומן, קפאין וויטמין C.

      

    הכותבת היא דיאטנית קלינית וספורט


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    כאבים במפרקים. למה זה קורה?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים