שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מומחית מאונ' הרווארד: "שמן קוקוס הוא כמו רעל"

    בהרצאה שהועלתה ליוטיוב טוענת מומחית מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד כי בניגוד למה שאולי חשבתם, שמן קוקוס, בגלל חומצות השומן הרווי שהוא מכיל, הוא "אחד המאכלים הגרועים ביותר שאתם מכניסים לגוף". הסרטון הפך לוויראלי וגרף כמעט מיליון צפיות

    חשבתם ששמן קוקוס בריא? יש מומחית שחושבת אחרת: פרופ' קרין מייקלס, ראש המחלקה לאפידמיולוגיית גידולים באוניברסיטת פרייבורג ופרופסורית בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד טוענת כי מדובר ברכיב רעיל ביותר לגוף. הרצאתה בגרמנית, שהועלתה לפני כחודש וחצי ליוטיוב, הפכה ויראלית עם קרוב למיליון צפיות.

     

    בהרצאתה, שכותרתה הייתה "שמן קוקוס וטעויות תזונה אחרות", הצהירה פרופ' מייקלס כי "שמן הקוקוס הוא רעל טהור" וכי זהו "אחד המאכלים הגרועים ביותר שאתם מכניסים לגוף מאחר שהוא עשיר בחומצות שומן רוויות, שתורמות משמעותית לחסימת עורקים". הרצאתה הפכה ויראלית וזכתה למעל 930 אלף צפיות ביוטיוב.

     

    רעל? שמן קוקוס (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    רעל? שמן קוקוס(צילום: shutterstock)
     

    המעמד שצבר שמן הקוקוס כ"סופר-פוד" עמד כבר לביקורת נוקבת אשתקד, כשאיגוד הלב האמריקני עדכן את הנחיותיו והמליץ להימנע מחומצות שומן רוויות המצויות בשמן קוקוס.

     

    עוד כתבות בנושא:

    ממצק פנים, מלבין שיניים: למה כדאי לצרוך שמן קוקוס

    שמן קוקוס ובוטנים: התזונה שתעכב הופעת אלצהיימר

    מי גרם לנו להאמין ששמן קוקוס בריא?

     

    הפופולריות של שמן הקוקוס צברה תאוצה בתחילת שנות האלפיים, בעקבות מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת קליפורניה ובחן את חומצות השומן מסוג "בינוניות שרשרת" המצויות בשמן הקוקוס. המשתתפים, שצרכו תזונה עשירה בחומצות השומן הללו, שרפו שומן מהר יותר מקבוצת הבקרה.

     

    מאז פרסום הממצאים, עלו מכירות שמן הקוקוס. עם זאת, עולם הרפואה נותר זהיר, וגם ראשת צוות החוקרים הסבירה כי המשתתפים במחקר צרכו 100% מחומצות השומן הללו, בעוד ששמן הקוקוס המקורי מכיל רק 14% חומצות שומן בינוניות-שרשרת.   

     

    דיאטנית ממליצה: "להימנע ככל האפשר או להפחית צריכה"

    "שמן קוקוס מופק מפרי הקוקוס ומכיל ברובו שומן רווי", מסבירה הדיאטנית הקלינית קרלי מירנדה. זו הסיבה שבטמפטורת החדר מצב הצבירה שלו מוצק ולא נוזלי. רבים מאמינים ששמן הקוקוס בריא ואף מחשיבים אותו ל'מזון-על' (סופר פוד) מכיוון שהוא מופק ממקור צמחי ואינו מכיל כולסטרול.

     

    "ואכן, שמן הקוקוס אינו מכיל כולסטרול, אך הוא מורכב מכ-85% חומצות שומן רוויות. צריכת שומן רווי מעלה את הרמות של כולסטרול LDL (הכולסטרול ה'רע'), וכתוצאה מכך מגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם".

     

    פרופ' קרין מייקלס (צילום: מתוך יוטיוב)
    פרופ' קרין מייקלס בהרצאה שעלתה ליוטיוב(צילום: מתוך יוטיוב)
     

    מירנדה מוסיפה כי מחקרים הראו עלייה ברמות השומנים בדם בעקבות צריכת שמן הקוקוס: "כשנבדקה ההשפעה של צריכת שמן קוקוס לעומת שמן זית, הקוקוס הביא לעלייה בכולסטרול הרע LDL בהשוואה לשמן זית. מחקרים אף מצאו קשר בין צריכה מוגברת של שומן רווי למחלות כמו סוכרת ואף אלצהיימר.

     

    "לכן מומלץ ככל האפשר להימנע משמן קוקוס או להפחית צריכה שלו. יש מספיק אפשרויות לשמנים חלופיים, שיניבו מאכל עם אותו הטעם והמרקם".

     

    שומן הוא טוב או רע? אין תשובה חד משמעית

    עולם המדע עדיין אינו תמים דעים לגבי ההשפעות המזיקות של שומן על בריאות האדם. מחקר שפורסם בכתב העת האמריקני לתזונה קלינית הראה שאנשים שצרכו באופן קבוע גבינות, חלב מלא ומוצרי חלב אחרים עתירי שומן, לא נמצאו בסיכון גבוה יותר למות מהתקפי לב, שבץ מוחי או מחלות אחרות, בהשוואה לאלה שנמנעו ממזונות אלה.

     

    מחקר אחר, שפורסם בכתב העת Lancet וכלל 135 אלף איש מ-18 ארצות, מצא כי צריכה של מזונות עתירי שומן ודלי פחמימות הביאה להפחתה של 23% בסיכון התמותה.

     

    ובינתיים, השנה, פרסם ארגון הבריאות העולמי הנחיות חדשות שקוראות לצמצם את צריכת השומנים היומית. על פי ההנחיות, כמות צריכת הקלוריות הממוצעת של מבוגר עומדת על 2,500 קלוריות ביום. ההנחיות קובעות שמתוך הכמות הזו, כמות השומנים הכוללת צריכה להיות עד 30%, כמות השומנים הרוויים עד 10% וכמות שומני הטראנס לא תעלה על 1%.

     

    ומה לעשות לאחר שהעורק נחסם? כך מטפלים בהתקף לב:

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: שאטרסטוק
    הוגדר כמזון על. שמן קוקוס
    צילום: שאטרסטוק
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים