הרשות להגנת הצרכן תבדוק חשד להטעיה בפרסום ברשת רמי לוי
הרשות הודיעה על כך למשרד הכלכלה, בעקבות בדיקת ynet ופניית המועצה לצרכנות. עובדי המועצה בדקו ומצאו כי מחיריהם של מוצרים בסניפים, כפי שהם מופיעים במאגרי המחירים באינטרנט, לא מוצגים בשלטי הפרסום בסניפים
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מבצעת בדיקה מקדמית של חשד להטעיה בפרסום מבצעים, שבוצעה על ידי רמי לוי שיווק השקמה. זאת, בעקבות פנייה של המועצה הישראלית לצרכנות.
המועצה פנתה במכתב לרשות, בו חשפה כי סיירת המועצה הישראלית ערכה ב-26 באוגוסט בדיקות מדגמיות של מוצרים שהוצגו באתר פרייסז במבצע ברשת רמי לוי. הבדיקה נעשתה בעקבות כתבה שפורסמה באתר ynet ב-23 באוגוסט, לפיה מבצעים שרשת רמי לוי מפרסמת באתר השוואת המחירים פרייסז לא מוצגים בשלטי הפרסום במדפים ומתגלים לצרכנים רק בעת התשלום בקופה.
רגע לפני החגים: איפה מוחבאים המבצעים של רמי לוי?
שר הכלכלה: המבצעים הנעלמים - הטעיה שדורשת חקירה
סיירי המועצה בדקו את המחירים בשלושה סניפים של רמי לוי, בכרמיאל, באשדוד ובאשקלון, בעקבות הבדיקה שערכנו ב-ynet בסניפי הרשת בראשל"צ, בבת ים ובבני ברק. ב-ynet נחשף כי המבצעים העמוקים שהוצגו באתרי השוואות המחירים וכללו מחירים נמוכים ביותר, עליהם היתה התניית קנייה (מותנה בקנייה של למעלה מ-75 או 100 שקל), לא הופיעו על המדפים בסניפים.
עובדת באחד הסניפים אמרה ל-ynet שנאמר לעובדים "לא לשלט את המבצעים", אך הם כן יופיעו לצרכנים בקופה. עם זאת, כיוון שאין שילוט על המדפים, צרכנים לא יכולים היו לדעת שהמבצעים הללו קיימים, ולכן היה סיכוי שיבחרו מותג אחר ולא יקנו במחיר המבצע.
"שלילת זכות הצרכנים להשוות מחירים"
"בבדיקה המדגמית שערכה המועצה, נבחן אופן הצגת המבצעים בסניפים של מוצרים ספציפיים שהוצגו באתר פרייסז במבצע המותנה בקנייה של מעל סכום קנייה מסוים, וכן נבדק האם קיים פער בין הפרסומים באתר פרייסז למחירים המוצגים על גבי המוצרים בחנות, והאם המבצעים אכן מוצגים בסניפים כנדרש בחוק הגנת הצרכן", כתבה המועצה במכתבה.
"בהתאם לנתונים בבדיקות המדגמיות שנערכו, עלה כי אכן קיימים פערים במחירים והמחיר שנצפה על המדף גבוה מהמחיר שפורסם באתר פרייסז, אך המחיר הנמוך היה מעודכן בקופה. כך למשל, אורז פרסי קלאסי סוגת שפורסם באתר פרייסז במחיר 3.5 שקלים הוצג בסניף באשקלון במחיר 9.10 שקלים - פער של למעלה מ – 280%.
"לעמדת המועצה לצרכנות, הנתונים הנחשפים בבדיקות סמ"ל מעלים חשש להטעיית צרכנים בהצגת מבצעים בניגוד לחוק הגנת הצרכן, תוך שלילת זכות הצרכנים להשוות מחירים ולערוך קנייה מחושבת וזולה יותר, ויש לפעול לאכיפת הדין לפי הצורך. בהתאם, נודה לכם על בדיקתכם ופעולתכם בנדון ויידוע המועצה בנושא".
רמי לוי מסר ל-ynet בתגובה לכתבת המבצעים הנעלמים, כי "ההוראה לכל הרשת בכל הוזלת מחיר היא שיש קודם כל להוריד את המחיר בקופה ולאחר מכן לדאוג לשילוט בשביל למנוע בעיה שהלקוח ראה שילוט ולא קיבל את המחיר. כשהמחיר עולה זה מתבצע הפוך - קודם משלטים ולאחר מכן מעדכנים את המחיר בקופה.
"רשת רמי לוי חרטה על דגלה להיות עם המחירים הזולים ביותר. 92% מהמחירים הם מחירים זהים ברשת והם יותר זולים מהמתחרים, ו-8% הם מבצעים מעמיקים יותר בהתאם לתחרות ולצרכים של הצרכן באזור. אנחנו 40 שנה מבטיחים לתת את הסל הזול ביותר, והצרכן סומך עלינו שאנחנו עושים את העבודה נאמנה בשבילו".
הרשות להגנת הצרכן: "הנושא נמצא בבדיקה מקדמית, ועדיין לא בחקירה. כאשר תתקבל החלטה, הרשות תעדכן את הגורמים הרלוונטיים".
שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "כל הרשתות מחויבות לשיפוץ והוגנות במסחר, כל חשש להטייה צרכנית ייבדק על ידינו וככל שיימצאו הטיות נפעל בחומרה כנגד המפרים, זאת במטרה שהצרכנים יוכלו לבצע את הקנייה המשתלמת ביותר עבורם, ללא הטיות".