שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    טבעול, פנטן ואריאל: מבול של הקטנות מוצרים - כך מסתירים העלאות מחירים
    מוצרי פנטן יוקטנו באוקטובר הקרוב מ-600 מ"ל ל-500 מ"ל, הקטנה שנייה בשנים האחרונות. עוד התכווצו לאחרונה: תחליב רחצה הוואי, ג'ל כביסה של פרסיל וחטיפי אנרג'י. יש גם פחות קפסולות לכביסה בחלק מאריזות אריאל, רבים ממוצרי טבעול הוקטנו השנה בעד 150 גרם, סימילאק התכווץ והתייקר, ובקרוב יוקטנו גם נייר טואלט וחיתולי ומגבוני האגיס. כך עובדת השיטה

    ב-2014 הקטינה פרוקטר אנד גמבל את שמפו ומרכך פנטן, ומחירו ברשתות עלה. באוקטובר הקרוב, בדיוק 4 שנים לאחר מכן, שוב תקטין החברה את המוצרים שלה מ-600 מ"ל ל-500 מ"ל, הקטנה של קרוב ל-17% ברוב הרשתות. מה יקרה למחיר לצרכן? נחשו. בעוד שבחברה מדגישים שהמחיר דווקא יירד אף מעבר להקטנה, לא בטוח שזה מה שהצרכנים יראו על המדף.

     

    ב-2014, רוב הקמעונאים ייקרו את מוצרי פנטן שהוקטנו אז מ-750 מ"ל ל-600 מ"ל, כי הצרכנים פשוט לא שמו לב. בג'ונגל קמעונאות מוצרי הצריכה, שינויי הגדלים זו טקטיקה לבלבול צרכנים, שחושבים לעיתים שהמוצר הוזל, בעוד שהוא בסך הכל הוקטן - ולמעשה התייקר. בשופרסל ובסופר-פארם, אגב, ימכרו בקרוב פנטן בנפח מוגדל של 660 מ"ל. מדוע ימכר מוצר בגודל שונה דווקא בשתי רשתות אלה, שגם מוכרות הד אנד שולדרס בגודל שונה? זו עוד דרך לבלבל צרכנים, עליה כבר כתבנו: ברשתות שונות מוכרים את אותם מוצרים בגדלים שונים באופן שמקשה על השוואות מחירים. עם זאת, בחברה אומרים שההגדלה תביא להורדת מחירים בשתי הרשתות. עוד חזון למועד.

     

    ההקטנה של פנטן ברוב הרשתות צפויה לאחר שבשבוע שעבר נתבשרנו שקימברלי קלארק (לשעבר חוגלה קימברלי) מקצצת את אורך נייר הטואלט שלה (שמורת טבע ומולט), מכווצת את אריזות חיתולי האגיס וטיטולים ומפחיתה מספר מגבונים באריזות אותם מותגים.

    פנטן. ב-2014 המוצרים הוקטנו מ-750 מ"ל ל-600 מ"ל. כעת, המוצר יוקטן ל-500 מ"ל ברשתות כמו יינות ביתן, רמי לוי, ויקטורי, חצי חינם, מחסני השוק ואחרות. בסופר-פארם ובשופרסל יוגדל ל-660 מ"ל, אך לא ישוב לגודלו המקורי (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    פנטן. ב-2014 המוצרים הוקטנו מ-750 מ"ל ל-600 מ"ל. כעת, המוצר יוקטן ל-500 מ"ל ברשתות כמו יינות ביתן, רמי לוי, ויקטורי, חצי חינם, מחסני השוק ואחרות. בסופר-פארם ובשופרסל יוגדל ל-660 מ"ל, אך לא ישוב לגודלו המקורי(צילום: מירב קריסטל)

    משחקים עם המוח שלנו: מבול של הקטנות

    בדקנו אילו עוד מוצרים הוקטנו השנה, וגילינו מבול של הקטנות ברשתות השיווק שאירעו לאחרונה, או מוקדם יותר השנה. כך, פרוקטר אנד גמבל הקטינה גם את מארזי קפסולות 3 ב-1 של אריאל; סימילאק הקטינה את אריזות אדוואנס פלוס, ולמרות שהחברה המשווקת הוזילה את המוצר בהתאם להקטנה, ברשתות השיווק המחירים עלו.

     

    עוד חברות שהקטינו: טבעול (של אסם), שהפחיתה את משקלם של מספר רב של מוצרים (אך יש אריזות שדווקא הגדילה); פרסיל, שהקטינה את שני גדלי ג'ל הכביסה שלה בפעם השנייה בשנתיים האחרונות, בלי בושה, ואת תחליב רחצה הוואי של אותה חברה (הנקל סוד); גם חטיפי הדגנים אנרג'י הוקטנו (אך מחירם הורד, כך לפי שטראוס).

     

    ויש עוד דרך להקטין מוצרים: המוצר החדש ב"סדרה" יהיה במשקל קטן יותר, אך יימכר במחיר דומה לחבריו הגדולים יותר. כך עושים בחטיף קליק, כך עשו בעבר בפסטה וכך עשו גם בתלמה עם אחד ממוצרי הברנפלקס של החברה, ברנפלקס אקסטרה פייבר, שהושק במשקל 410 גרם בעוד ששאר מוצרי המותג משווקים במשקל 500 גרם.

    הקטנת מוצרים נייר טואלט מולט שמורת טבע (צילום: מירב קריסטל)
    בקרוב יקוצצו ב-50-30 ס"מ לגליל, אחרי שכבר התייקרו. מותגי נייר הטואלט מולט ושמורת טבע של קימברלי קלארק(צילום: מירב קריסטל)

    הקטנת מוצרים מגבונים האגיס (צילום: מירב קריסטל)
    פחות מגבונים במארז האגיס. החברה מיישרת קו עם המתחרות ומקטינה גם את מספר החיתולים באריזותיה, כפי שעשו לפניה פמפרס ובייביסיטר(צילום: מירב קריסטל)

     

    משחקי חתול ועכבר: מי יקטין ראשון ומי ייקר אחרון

    הקמעונאים מנצלים לעיתים את ההקטנות הללו לעליות מחירים, גם כאשר החברות מורידות את המחיר בהתאם להקטנה. בקימברלי קלארק לא הורידו את מחיר אריזות נייר הטואלט והאגיס בהתאם להקטנה ועוד קודם להקטנה החברה כבר העלתה את מחירי נייר הטואלט. בנוסף, אין לה שליטה על הקמעונאים, שעשויים לנצל את ההקטנה בכדי לייקר עוד יותר את המוצרים.

     

    המתחרות של קימברלי קלארק העלו אף הן את מחירי נייר הטואלט, ומתחרותיה בחיתולים הקטינו עוד לפניה את האריזות (פמפרס לפני מספר שנים ובייביסיטר השנה), כך שנראה שלפעמים התחרות בין החברות עוסקת במי יישר קו הכי מהר עם החברה הראשונה שמכווצת, מקטינה ומייקרת.

     

    הקטנת מוצרים נעשית מסיבה אחת פשוטה: לגרום לצרכן להאמין שהמוצר זול יותר. אם הוא הוקטן והוא נמכר באותו מחיר כמו המוצר הקודם, אזי הצרכן יחשוב שהמחיר נותר על כנו, כשלמעשה ליחידת מידה (100 גרם, מ"ל או ס"מ) הוא דווקא התייקר. לעיתים החברות מקטינות את המוצר בכדי לבלום עליית מחירים במוצר שלהן ומורידות את המחיר בהתאמה, אבל הקמעונאים מנצלים את המצב על מנת לשחק עם המחירים ולמכור את המוצרים שהוקטנו במחיר הישן או במחיר גבוה יותר. הצרכן במילא לא זוכר.

    הקטנת אריזות ברנפלקס אקסטרה פייבר (צילום: מירב קריסטל)
    דוגמא למוצר חדש במשקל שונה משאר מוצרי הסדרה. בניגוד לחברות אחרות, לפחות כאן החברה (יוניליוור) מצהירה על כך בגילוי נאות(צילום: מירב קריסטל)

     

    מספר הקפסולות באריזת אריאל הופחת – המחירים עלו

    בעוד שפרוקטר אנד גמבל מתכננת את הקטנת פנטן, היא כבר הקטינה את טבליות כביסה אריאל קפסולות ג'ל 3 ב-1, מ-28 ל-27 יחידות ומ-42 ל-40 יחידות באריזה הגדולה יותר, הפחתה של 5%-3.5%. משקל קפסולה הוא 27 גרם, כך שמשקל אריזת 40 יחידות למשל, הוא כעת 1.08 ק"ג, לעומת 1.134 ק"ג לפני כן. מה קרה למחירים על המדף? מהשוואה בין המחירים היום לבין המחירים ב-18 ביוני עולה כי לרוב – חלה התייקרות.

    מוצרים שהוקטנו אריזות שהוקטנו אריאל קפסולות (צילום: מירב קריסטל)
    המוצר הוקטן - המחיר עלה(צילום: מירב קריסטל)

     

    רשת יינות ביתן מכרה את המוצר בגודלו הקודם, 28 קפסולות, ביוני ב-25.90 שקל (92.5 אגורות לקפסולה). את הגודל החדש והמוקטן, 27 קפסולות, היא מוכרת בדיוק באותו מחיר: 25.90 שקל (96 אג' לקפסולה). כלומר, התייקרות של 3.8%. בשופרסל דיל מכרו אריזת 28 טבליות ב-35.9 שקל ביוני (1.28 שקלים לקפסולה), וכעת ב-34.90 שקל (1.29 שקלים לקפסולה) - התייקרות של 0.78%.

      

    ביינות ביתן מכרו אריזת 42 יחידות ב-39.90 שקל ביוני (95 אג' לקפסולה), וב-49.90 שקל בתת הרשת יינות ביתן בסיטי (1.18 שקלים לקפסולה). המחיר נשאר זהה לאריזת 40 יחידות המוקטנת (99.7 אג', או 1.24 שקלים לקפסולה), כך שמדובר בעליית מחיר של עד כ-6%. ביוחננוף מחיר המדף לקפסולה באריזת 42 קפסולות שהוקטנה ל-40 קפסולות עלה בכ-5%, אך מחיר המבצע כעת נמוך ממחיר המדף דאז.

     

    רק במחסני השוק יצאו צדיקים מבין הרשתות שבדקנו: ביוני מכרו שם אריזת 42 יחידות ב-49.90 שקל (1.19 שקלים לקפסולה), או ב-29.90 שקל - מבצע שמוגבל ל-2 מימושים (71 אג' לקפסולה). כעת מוכרים את אריזת ה-40 קפסולות המוקטנת ב-39.90 שקל (99.7 אג'), ירידת מחיר של כ-16% למחיר המדף (אך אין כרגע מבצע).

     

    מפרוקטר אנד גמבל נמסר: "אריזת הטבליות של אריאל עברה שינוי במדינות האזור. לא חל שינוי באריזות 50 ו-12 טבליות של אריאל. כנדרש בחוק, השינוי בגודל מתוקשר על גבי האריזה, למשך מספר חודשים. המחיר הסופי נקבע על ידי הקמעונאים".


    מוצרים שהוקטנו אריזות שהוקטנו אריאל קפסולות (צילום: מירב קריסטל)
    עוד אריזת קפסולות שהתכווצה: מ-42 ל-40 קפסולות אריאל ג'ל כביסה(צילום: מירב קריסטל)

      

    טבעול: האריזות הוקטנו והתייקרו, אך יש אריזות שהוגדלו

    בתחילת 2018 יצאה טבעול במהלך הקטנה גורף של רוב אריזות המוצרים שלה. כך למשל, שניצל ברוקולי טבעול נמכר כעת באריזת 664 גרם, אך משקל האריזה הקודם עמד על 750 גרם, כלומר האריזה החדשה מכילה 86 גרם פחות מהאריזה הקודמת, הפחתה של 11.5%. גם שניצל ברוקולי 99 קלוריות הוקטן, מ-630 גרם ל-560 גרם, גם אריזת שניצל תרד הוקטנה באופן דומה, והוקטנו גם אריזות נקניקיות וינר קוקטייל וחזה בגריל צמחוני.

     

    שניצל דק צמחוני בטעם צ'ילי של טבעול נמכר בעבר באריזת 700 גרם. השנה משקלו הצטמק ב-136 גרם ל-564 גרם, הפחתה של כ-19%. מהמבורגר צמחוני קוצצו 150 גרם מהאריזה, שהוקטנה מ-750 גרם ל-600 גרם, הפחתה של 13% במשקל. משקל אריזת שניצל צמחוני ירד ל-650 גרם במקום 750 גרם, כלומר האריזה מכילה 100 גרם פחות – הפחתה של כ-15%.

      

    עם זאת, יש מוצרים שהוגדלו. כך למשל, אריזת שניצל תירס 99 קלוריות הוגדלה מ-630 גרם ל-693 גרם, 63 גרם יותר. גם אריזת חטיפי תירס 600 גרם הוגדלה ל-657 גרם, ופלאפל מתכון חדש מכיל 90 גרם יותר מהמשקל הקודם, שעמד על 500 גרם.

    הקטנת אריזות טבעול  (צילום: מירב קריסטל)
    המוצר התכווץ ב-136 גרם. המחיר לצרכן? עלה(צילום: מירב קריסטל)

    הקטנת אריזות טבעול  (צילום: מירב קריסטל)
    (צילום: מירב קריסטל)

     

    מוצרי טבעול שהוקטנו התייקרו (למעט במבצעים)

    מהם המחירים לצרכן של המוצרים שהוקטנו? שניצל צמחוני 750 גרם נמכר באושר עד ב-29.90 שקל (3.98 שקלים ל-100 גרם), והגרסה החדשה של 650 גרם נמכרת באותו מחיר בדיוק לאריזה (4.6 שקלים ל-100 גרם), כלומר התייקרות של 15.5%.

     

    בוויקטורי גרסת ה-750 גרם נמכרה ב-34.60 שקל (4.65 שקלים ל-100 גרם) או ב-32.90 שקל (4.38 שקלים ל-100 גרם). הגרסה החדשה הקטנה ב-100 גרם נמכרת, ניחשתם נכון, באותו מחיר בדיוק: 34.60 שקל בחלק מהסניפים (5.32 שקלים ל-100 גרם) ו-32.90 שקל (5.06 שקלים ל-100 גרם) בסניפים אחרים, כלומר עליית מחיר של 14% עד 15.5%. במבצע, מחירה 25 שקל (בקניית שתי יחידות ב-50), כך שבמקרה זה מחיר המבצע נמוך ממחיר האריזה בגודלה הקודם. בטיב טעם מצאנו עליית מחיר של 12%, אך גם פה, כמו בוויקטורי, המחיר במבצע נמוך יותר מהמחיר של המוצר הקודם.

     

    המבורגר צמחוני 750 גרם נמכר ביוני בשופרסל דיל ב-35.60 שקל (4.75 שקלים ל-100 גרם), והגודל החדש - 650 גרם - נמכר כעת ב-31.90 שקל (4.90 שקלים ל-100 גרם), כלומר – עליית מחירים של 3%. בפרש מרקט מצאנו עליית מחיר במוצר זה של כ-4%.

     

    מטבעול נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה עשתה טבעול שינויים במשקלים של חלק ממוצריה. שינויים אלו כללו הקטנת אריזות, וגם - בחלק מהמקרים - את הגדלתן. המחיר לקמעונאים עודכן בהתאם. לגבי המחיר בחנויות: טבעול, על פי חוק, אינה יכולה להתערב בקביעת המחיר לצרכן".

    הקטנת אריזות טבעול  (צילום: מירב קריסטל)
    ההמבורגר הוקטן ב-13%, המחיר ל-100 גרם לא ירד ברשתות שבדקנו, אלא עלה ב-3%(צילום: מירב קריסטל)

    הקטנת אריזות טבעול  (צילום: מירב קריסטל)
    (צילום: מירב קריסטל)

     

    סימילאק התייקר - למרות שהחברה לא העלתה מחיר ל-100 גרם

    צרכני סימילאק שמו לב באמצע הקיץ הנוכחי שהמוצר הוקטן. פרומדיקו של נאופרם הפחיתה מאריזות סימילאק אדבאנס פלוס 200 גרם, כך שהאריזות הוקטנו מ-900 גרם ל-700 גרם (בדומה למשקל בו נמכרות אריזות מטרנה). יתכן שמהלך זה נעשה כדי שלצרכנים יהיה קל לראות שהמוצר הזה מעט "זול" יותר מהמוצר החדש של החברה, סימילאק GOLD.

     

    החברה הורידה את מחיר סימילאק לקמעונאים בהתאם להקטנה, אך ראו את התמונה שצילמנו בשופרסל: על המדף נותרו מספר פחיות בגודל 900 גרם שנמכרות ב-79.90 שקל, 8.88 שקלים ל-100 גרם. לצידן, הגודל החדש נמכר ב-68.90 שקל, 9.84 שקלים ל-100 גרם (כל ה"שלבים" של המוצר נמכרים באותו מחיר). כלומר, הצרכנים משלמים על המוצר החדש המוקטן 11% יותר. ההקטנה היתה מקפצה עבור שופרסל להעלאת מחירים, והיא לא היחידה.

     

    סופר-פארם מכרה ביוני את הגודל הישן של סימילאק אדבנס פלוס שלב 1 ב-89.90 שקל. את הגודל החדש הרשת מוכרת כעת ב-74.90 שקל לאריזה. מדובר בעליית מחיר של 7.2% בהשוואת מחיר ל-100 גרם.

     

    בוויקטורי מכרו באוגוסט אריזה בגודל הישן, 900 גרם, ב-75.90 שקל ליחידה, 8.43 שקלים ל-100 גרם. כעת, מוכרים את הגודל החדש, 700 גרם, ב-72.90 שקל וב-69.90 שקל, תלוי בסניף (10.41 שקלים או 9.98 שקלים ל-100 גרם). זו עליית מחיר של עד 23%.

     

    רמי לוי מכר ביוני אריזת סימילאק בגודל הישן ב-76.9 שקל (8.54 שקל ל-100 גרם), ובמחיר מבצע של 58.90 שקל בקנייה מעל 150 שקל ממוצרי החנות (6.54 שקלים ל-100 גרם). כעת המוצר הישן עדיין נמכר ברשת, ב-76.9 שקל ללא מבצע. במקביל, הרשת מוכרת את הגודל החדש, 700 גרם, ב-67.90 שקל, שהם 9.7 שקלים ל-100 גרם, כלומר עליית מחיר של 13.5%; ובמחיר מבצע של 50 שקל בקנייה מעל 150 שקל ממוצרי החנות, שהם 7.14 שקלים ל-100 גרם - כלומר עליית מחיר של 9% גם במבצע.

     

    מאבוט, יצרנית סימילאק, נמסר בתגובה: "אבוט, כיצרן, הקטינה את גודל האריזה מ-900 גר' ל-700 גר', אבל לא העלתה את המחיר ל-100 גר'. המחיר הסופי של המוצר נקבע ע"י הרשתות".

     

    מוצרים שהוקטנו אריזות שהוקטנו סימילאק (צילום: מירב קריסטל)
    המחיר על המדף בשופרסל של המוצר המוקטן והמוצר המקורי: אבוט טוענת שלא העלתה מחירים, אבל המחירים בשופרסל (וברשתות נוספות) עלו(צילום: מירב קריסטל)

     

    צילום: אלי סגל, אביהו שפירא

    צילום: אלי סגל, אביהו שפירא

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    הוואי דווקא הוזל, אבל יש מבצעים שמהווים עליית מחיר

    עוד מוצר שהוקטן ממש לאחרונה הוא קרם רחצה הוואי, שגודלו התכווץ מ-750 מ"ל ל-700 מ"ל, הקטנה של קרוב ל-7%. כל מוצרי הסדרה הוקטנו. בדקנו את המחיר של תחליב רחצה יוגורט שקדים הוואי 750 מ"ל ב-18 ביוני, לעומת המחיר כיום של אותו מוצר שהוקטן לאריזת 700 מ"ל.

     

    ברשת ויקטורי המוצר הישן עלה 10.10 שקלים או 9.90 שקלים (תלוי בסניף), ונמכר ב-8.25 שקלים במבצע כמות (4 יחידות ב-33 שקל). כעת המוצר המוקטן עולה 9.20 שקלים, ומחירו במבצע כמות קניית 4 יחידות ב-33 שקל: 8.25 שקלים. כלומר, מחיר המבצע של המוצר המוקטן נשאר זהה למוצר הקודם שהיה גדול ב-50 מ"ל – והמשמעות היא עליית מחירים. במחיר ללא מבצע יש דווקא ירידת מחירים בויקטורי.

     

    ברמי לוי שיווק השקמה, המוצר בגודל הישן, 750 מ"ל, נמכר ביוני ב-11.90 שקל וב-8 שקלים במבצע (עם התניית קניית 3 יחידות ב-24 שקל). עכשיו הגודל החדש, 700 מ"ל, נמכר ב-10.90 שקלים ובמבצע ב-6.90 שקלים. כמו ביינות ביתן, גם ברמי לוי נרשמה ירידת מחיר גם במחיר הקבוע וגם במבצע הנוכחי. גם בניו פארם ובשופרסל מצאנו שמחיר המדף ירד. בניו פארם יש מבצע שמהווה עליית מחיר, וגם ביינות ביתן יש מבצע על המוצר בגודלו החדש שהוא קצת פחות משתלם מהמבצע שהיה על הגודל הישן, כי הוא מצריך קנייה של 3 יחידות - אבל בגדול נרשמה ירידת מחירים ביינות ביתן. בשופרסל זיהינו ירידת מחיר גם על המדף וגם במבצע.

     

    מהנקל סוד נמסר בתגובה: "מותג הטיפוח הוואי רענן לאחרונה את סדרת תחליבי הרחצה הוואי המוצעים מעתה בבקבוק חדש של 700 מ"ל. אריזת ה-700 מ"ל החדשה מאפשרת נראות אחידה ויצירת זהות מותגית לכל סדרת מוצרי הוואי. המחיר הקטלוגי של התחליב עודכן בהתאם לגודלו וכעת, כחלק מהמהלך השיווקי, מוצע במחיר זהה לשמפו ולמרכך מהסדרה".

    מוצרים שהוקטנו אריזות שהוקטנו הוואי (צילום: מירב קריסטל)
    פחות הוואי בבקבוק. הפחתה של 50 מ"ל, אבל המחיר דווקא ירד(צילום: מירב קריסטל)

     

    פרסיל מתכווץ כל שנתיים, והמחירים עלו

    כמו פנטן, גם ג'ל הכביסה פרסיל רק הולך וקטן. כל סוגי ג'ל הכביסה של פרסיל הוקטנו ב-2016 מ-5 ליטר ל-4.5 ליטר ומ-3 ליטר ל-2.7 ליטר, הפחתה של 10%. המחיר על המדף לא ירד ב-10% לליטר בהתאם להורדת הכמות, ולכן גילם בדרך כלל התייקרות. לפני מספר חודשים, הנקל סוד שוב החליטה לכווץ את המוצר: הפעם ב-11%, מ-4.5 ליטר ל-4 ליטר, וב-7%, מ-2.7 ליטר ל-2.5 ליטר. מה קרה על המדפים? התייקרות.

     

    מגה בעיר (של יינות ביתן) מכרה ביוני את המוצר בגודלו הקודם של ג'ל כביסה פרסיל ירוק 4.5 ליטר, ב-47.90 שקל (10.64 שקלים לליטר), וכעת מוכרת את הגודל החדש, 4 ליטר, ב-44.90 שקל (11.22 שקל לליטר); כלומר, המחיר עלה ב-5.5%. גם אצל רמי לוי חלה עליית מחירים של 5%, ומחיר המבצע הנוכחי (37.90 שקל) פחות משתלם מהמבצע שהיה על הגודל הקודם. באושר עד יש דווקא ירידה במחיר המדף, אך אין כרגע מבצע על המוצר, בעוד שביוני המוצר הישן נמכר במבצע כמות.

     

    גם במוצר הקטן יותר מבין השניים שהוקטנו, נרשמה התייקרות. שופרסל שלי (הרשת העירונית של שופרסל) מכרה ביוני את הגודל הישן, 2.7 ליטר פרסיל ג'ל ירוק, ב-36.9 שקל לאריזה (13.66 שקל לליטר) ו-27.90 שקל לחברי מועדון (10.33 שקל לליטר). כעת היא מוכרת את הגודל החדש, 2.5 ליטר, ב-35.9 לאריזה (14.36 שקל לליטר) וב-27.90 שקל מחיר מבצע (11.16 שקל לליטר). מדובר בהתייקרות של 5% למחיר המדף, ושל 8% במחיר המבצע.

    מוצרים שהוקטנו אריזות שהוקטנו פרסיל ג'ל כביסה ()
    איך שפרסיל מתכווץ לו. מ-5 ל-4.5 ל-4 ליטר, ומ-3 ל-2.7 ל-2.5 ליטר

     

    מהנקל סוד נמסר בתגובה: "חברת הנקל השיקה לאחרונה ג'ל כביסה חדש של פרסיל, בעל פורמולה חדשנית ומשופרת. כחלק מהשקת המוצר החדש שונה גם גודל האריזה. בהתאם לכך, המחיר הקמעונאי לבקבוק החדש נמוך יותר ממחירו של הבקבוק הקודם. בפועל מחירי המוצרים לצרכן הוזלו, כך שהמחיר לליטר נשאר זהה למרות שינוי גודל הבקבוק ובחלק מהרשתות אף הוזל, זאת למרות השיפור המשמעותי באיכות המוצר ועליית מחירי הייצור וחומרי הגלם.

     

    "חברת הנקל אחראית על פיתוח המוצר, אולם המחיר הסופי לצרכן נקבע על ידי רשתות השיווק והפארם. בנוסף, חברת הנקל פועלת בשקיפות מול הצרכנים ומציינת בצורה מפורשת את שינוי הגודל על חזית המוצר, כמתחייב".

     

    חטיפי אנרג'י שטראוס: המחיר ירד ברשתות, אבל פחות

    גם מגוון חטיפי בטר אנרג'י של שטראוס הוקטנו. בחברה טוענים שמחירם ירד ב-15% על אף ההקטנה. בדקנו את מחיר חטיף דגנים בטר אנרג'י עם חמוציות מצופה שוקולד מריר של שטראוס, 6 חטיפים של 30 גרם (180 גרם), לעומת המוצר החדש שמכיל 6 חטיפים במשקל 28 גרם. התוצאה: יש ירידת מחירים ברשתות, אבל לא בגובה 15%.

     

    בחודש יוני, המחיר של המוצר במשקל הישן 180 גרם, עמד על 15 שקל בשופרסל דיל (8.33 שקלים ל-100 גרם) או 12 שקל לחברי מועדון (6.66 שקלים ל-100 גרם). כעת הוא עומד על 12.80 שקל ל-168 גרם, שהם 7.6 שקלים ל-100 גרם, כלומר ירידת מחיר של קרוב ל-9%, אבל כבר אין מבצע לחברי המועדון.

     

    ברשת קינג סטור מכרו ביוני את אריזת 180 גרם ב-17.90 שקל (9.94 שקלים ל-100 גרם), וכעת מוכרים את אריזת 168 גרם ב-15.90 שקל (9.46 שקלים ל-100 גרם), כלומר, ירידת מחיר של 4.8%.

     

    משטראוס נמסר: "חטיפי אנרג'י של שטראוס ביצעו ביולי מהלך רחב של 'מתיחת פנים תזונתית' כוללת. במסגרת המהלך הופחת המחיר הקמעונאי של אנרג'י ב-15%. בחלק מהמוצרים נעשתה הפחתה קלה במשקל כחלק משינוי המתכון, ועל מנת לשמור על מנת קלוריות מדודה לחטיף ולא לעבור את ה-100 קלוריות. חשוב להדגיש בנוסף, שהורדת המחיר היתה גדולה משמעותית מהפחתת המשקל של המוצר, וכל המהלך נעשה בשקיפות מוחלטת לצרכנים שלנו".

    הקטנת מוצרים חטיף דגנים אנרג'י שטראוס (צילום: מירב קריסטל)
    חטיף דגנים אנרג'י שטראוס: החברה הורידה מחירים אף מעבר להפחתת הכמות, אך ברשתות שבדקנו, המחירים לא ירדו בשיעור דומה(צילום: מירב קריסטל)

     

     

    פילטונה: מארז שישייה מכיל רק 140 גרם

    תחום נוסף בו נרשמת הורדת משקל זוחלת הוא טונה. לפני מספר שנים, כתגובה לעליית מחירי הטונה בעולם, נטו, הבעלים של טונה ויליגר הפחיתה את המשקל של טונה מ-160 גרם ל-140 גרם בפחית. בעקבותיה נהגו כך יבואנים נוספים, אך היצרניות פילטונה וסטארקיסט שמרו על המשקל הקודם: 160 גרם. השנה, שתי החברות הפחיתו משקל באריזות שישייה, שנמכרות באושר עד. באריזות אלה, גם סטארקיסט ופילטונה מוכרות טונה בפחיות של 140 גרם.

    הקטנת אריזות טונה פילטונה (צילום: מירב קריסטל)
    החברה הגיבה לתחרות והקטינה את גודל הפחית מ-160 גרם ל-140 גרם, אבל רק במוצר זה(צילום: מירב קריסטל)

     

    קובי כהן, הבעלים של פילטונה, מסר ל-ynet שהמחיר בשישיות אלה ל-100 גרם נמוך יותר, משום שהמוצר נמכר באריזה כוללת מוגדלת. "לא היתה לי ברירה", הוא טוען. "סטארקיסט יצאה בסדרה של שישיות של 140 גרם והוא לקח לנו את השוק באושר עד, אז היינו חייבים להגיב. לפני כחצי שנה יצאנו גם אנחנו במארז שישייה של 140 גרם. עם זאת, מדובר ב-5% מהסחורה שלנו בלבד. 95% מהסחורות שלנו הן באריזות 160 גרם, וכל מארזי הרביעיות נותרו במשקל 160 גרם".

     

    במקביל מחירי הטונה עלו שוב. צפויה עוד התייקרות?

    "מחירי הטונה בעלייה כי מחירי חומר הגלם עלו ב-20%. אבל אנחנו בפילטונה מתחייבים בשנה הקרובה לא להעלות את המחירים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים