שתף קטע נבחר

כשלים ביחידה 9900 והמתנה מייאשת לבנק הדואר: עיקרי דו"ח המבקר

יחידת המודיעין הסודית שמייצרת בנק מטרות לא מוכנה לחירום, ההמתנה הממוצעת לבנק הדואר בטלפון היא 29 דקות - ובסניפים זה אף יכול להתארך. וגם: המיליארדים שהפסדנו בגלל אי אספקת חשמל והדו"ח החמור על רשות המים. כל הכותרות מדו"ח מבקר המדינה

מים, חשמל, דואר - וגם קניות באינטרנט ויחידת מודיעין סודית. בדו"ח המבקר השנתי שהתפרסם היום (ג') הקיף מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שורת תחומים. הנה עיקרי הדו"ח.

עיקרי דו
 

בדו"ח חמור על רשות המים פירט המבקר שורה של ליקויים. הוא כתב כי רשות המים פעלה בניגוד לצו ואפשרה למפלס הכינרת לרדת מתחת לקו האדום, דבר שעלול לגרום לנזק הידרולוגי חמור וייתכן שאף בלתי הפיך. הוא כתב כי אף שמשנת 2015 שבה מגמת העלייה בצריכת המים לנפש, רשות המים לא נקטה עד שנת 2018 צעדים לעידוד החיסכון במים, ומנגד נחפזה להגדיל את מכסות המים לחקלאות לפני שהביאה את כל מקורות המים בישראל למצב ההידרולוגי הנדרש.

 

גם בתחום ההתפלה מצא המבקר ליקויים. בביקורת נמצא כי רשות המים שינתה בפועל את יעד היקף ההתפלה שקבעה הממשלה ללא קבלת אישור הממשלה. הוא כתב כי שינוי היעד באופן זה הביא לאי פיתוחם של מתקני התפלה במועד ובהתאם לצורכי משק המים.

 

 

תרגיל צה
טנק מרכבה. הייצור נשאר במשרד הביטחון(צילום: AFP)

בפרק הצבאי של הדו"ח מתח המבקר ביקורת על ההחלטה להשאיר את ייצור טנקי המרכבה וכלי הרכב המשוריינים, ובהם נגמ"שי נמ"ר, בתוך מערכת הביטחון. לדבריו, העברת הייצור לתעשיות הביטחוניות עשוי לתרום להתמקדות מערכת הביטחון בתחומי ליבה, לרבות מוכנותו של צה"ל למלחמה.

 

ליקויים נמצאו גם ביחידת המודיעין 9900 (עוצבת מודיעין חזותי). המבקר כתב כי בין היתר נמצאו ליקויים במוכנות לחירום של היחידה ושל יחידות המשנה שלה, בכתיבת תורות ופקודות וגם בפיקוח ובבקרה על תהליכי הכשרה והסמכה. כמה מהיחידות הכפופות ליחידה 9900 הן סודיות, אך אחרות נחשפו בעבר ובהן יחידת אגו"ז (אנליסט גיאו-ויזואלי) שלפי פרסומים שונים בין תפקידיה - ייצור "בנק מטרות".

יחידה 9900 חיל האוויר צה
לוחמי יחידת 9900(צילום: אתר צה"ל)

לפי המבקר, ל-9900 שלוש יחידות משנה - יחידת פענוח מרכזית, מרכז הפקות מלוויינים, ויחידת המיפוי. ביחידה הרישומית של 9900 יש גוף נוסף - שלף - העוסק בתצפיות מוטסות. לצורך ביצוע תפקידיה בתחום האיסוף החזותי משתמשת 9900 באמצעי איסוף שונים, ובהם לוויינים, מטוסי קרב, מטוסים קלים וכלי טיס מאוישים מרחוק.

 

המבקר קבע כי הפוטנציאל הרב הטמון בבנק הדואר להגברת התחרות במערכת הבנקאית לא מתממש בגלל עיכוב ההפרדה המבנית מחברת הדואר. ביקורת שערכו אנשיו העלתה כי זמן ההמתנה הממוצע בטלפון לשירותי הבנק עמד לא פחות מ-29 דקות. גם בסניפים עצמם המצב אינו מזהיר, בלשון המעטה, במיוחד בתאריכים קריטיים מדי חודש - ה-15 בחודש בתקופת התשלומים לרשויות המס ובסוף כל חודש, בעת תשלומי קצבאות הביטוח הלאומי.

 

נציגי משרד המבקר ביקרו בסניפים באזור ירושלים והמרכז, והתרשמו כי רמת השירות גם בסניפים אלה לוקה בחסר בזמנים האמורים וזמן ההמתנה בהם עדיין ארוך. כך למשל בביקורת האחרונה זמן ההמתנה הממוצע בסניף ברהט עמד על 53 דקות ובכפר חב"ד על 45 דקות. בביקורת שלפני ההמתנה בכפר חב"ד עמדה עד 72 דקות בממוצע.

על חבילות רבות לא נגבים מסים ()
על חבילות רבות לא נגבים מסים

המבקר בדק את נושא הקניות ברשת ומצא כי חבילות רבות עוברות מתחת לרדאר של הדואר, ולא נגבים עליהן מסים. בכך, המדינה מפסידה. לצד זאת, הוא קרא לפשט את הייבוא האישי על ידי קיצור הליכים והמליץ להוזיל משלוחים מחו"ל, בין היתר באמצעות "הכנסת" ישראל לקטגוריית אירופה.

 

השופט בדימוס שפירא כתב בדו"ח שלו על האוצר כי ישנם ליקויים בהיערכות נציגויות האוצר ובנק ישראל בניו יורק לשעת חירום. אותן יתרות מט"ח המופקדות בבנק המרכזי של ארצות הברית אמורות לשמש את המדינה במקרה של מלחמה או אסון טבע, אך לפי המבקר הנציגויות אינן מתואמות מספיק ואין נהלים ברורים לפעילותן ברגע האמת.

 

בפרק על חברת החשמל מצא המבקר כי מאז 2010 הפסיד הציבור 3.5 מיליארד שקל מאי אספקת חשמל. הסכום העצום הזה אינו כולל אירועי מזג אוויר קיצוניים דוגמת סופת השלגים ב-2013 בירושלים או הסערה באזור השרון ב-2015, והוא נכון רק עד שנת 2016 - כך שכנראה המספר אף גדול בהרבה.

חברת החשמל. עלייה באי אספקת החשמל בעשור האחרון (צילום: זהר שחר) (צילום: זהר שחר)
חברת החשמל. עלייה באי אספקת החשמל בעשור האחרון(צילום: זהר שחר)

שפירא כותב כי "מתחילת העשור נבלמה מגמת השיפור במספר דקות אי-אספקה שנרשמה בשני העשורים הקודמים, ואף חלה הרעה מסוימת". לפי הדו"ח, במשך שנים רשות החשמל לא פעלה להגדלת אמינות אספקת החשמל וחברת החשמל השקיעה ברשת ההולכה הרבה פחות מהנדרש.

 

אך עיתוי הפרסום תמוה - דו"ח זה מתפרסם כשלושה חודשים לאחר אישור הרפורמה בחברת החשמל בכנסת ושנה לאחר שבחברת החשמל אושרה תוכנית השקעות בהולכה - כחלק מהיערכות לאותה רפורמה. בנוסף, המבקר מתייחס בחלק מהתקופה שבדק לשוק שחברת החשמל שלטה בו ביד רמה. מאז, קמו תחנות כוח פרטיות שנכון להיום כבר מחזיקות שליש מייצור החשמל בישראל, תוך שיפור השירות והורדת התעריפים.

 

מבדיקת המבקר עולה כי משרדי הממשלה כותבים מכרזים ללא ידיעת מינהל הרכש הממשלתי, ומבלי שהוא יכול לאתר הפרות. לצד זאת, נמצאו ליקויים שונים במינהל הרכש - למנהלים אין הכשרה מתאימה, תפקידים בכירים אינם מאוישים והמכרזים נמשכים שנים. הליכי המכרזים נמצאו בביקורת כמסורבלים מאוד. פרק הזמן לביצוע מכרז נע לכל הפחות שנה, ולעתים שנתיים ויותר – פרק זמן שאינו סביר, מסרבל את העבודה וגורם להארכת חוזים בנסיבות חריגות.

 

המבקר שפירא מצא גם ליקויים בתוכנית החלל הלאומית של מדינת ישראל. לדבריו, הזמנת לוויין מחברה זרה עלולה לפגוע בישראל ולהוביל לכך שהמדינה תאבד יכולות אסטרטגיות. הוא כתב זאת בעקבות החלטת חברת חלל לרכוש את לוויין התקשורת עמוס מחברה אמריקנית ולא מהתעשייה האווירית. בחודש שעבר הוחלט כי לוויין התקשורת הבא, עמוס 8, אכן ייבנה בישראל.

 

מצה"ל נמסר בתגובה לדו"ח: "צה"ל מברך על הביקורת ועוסק במימוש הלקחים שעלו בה. יחידה 9900 היא יחידה מצטיינת , בעלת תרומה משמעותית ויומיומית לביטחון המדינה האחראית על פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך. לחלק ניכר מהמלצות הביקורת ניתן מענה עוד במהלך השנה כפי שציין המבקר בעצמו בדו״ח, דוגמא לכך הוא נושא פערי האיוש והכשירות של חבירי המערך. בימים אלה מתבצע עדכון פק"א 9900 והשלמתו תיתן מענה לחלק ניכר מהליקויים שעלו בביקורת כדוגמת נושא המעבר משגרה לחירום. למרבית ההמלצות יינתן מענה עד סוף שנת העבודה 2018".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר צה"ל
ליקויים ביחידה 9900
צילום: אתר צה"ל
מומלצים