שתף קטע נבחר

"בונז'ור מיאמי": גם הכריזמה של הכוכב לא מצילה את הסרט

סרטו החדש של עומר סיי, שסומן כשחקן מבטיח אחרי "מחוברים לחיים", הוא קומדיית פעולה שבמרכזה ניצב צמד: שוטר צרפתי ובלש אמריקני, שמנסים לפתור תעלומת רצח במיאמי. כמוהם, גם הסרט עצמו נתקל בשורת תקלות: הבדיחות לא מצחיקות, האקשן פושר והמפגש הבין-תרבותי לא עובד. עדיף שהסרט היה נשאר בגבולות הפסטיבלים


בתחילת העשור הפך עומר סיי לסופרסטאר בקולנוע הצרפתי ולשם מוכר ברחבי העולם. ב"מחוברים לחיים" (2011), סרטם של אוליביה נקש ואריק טולדנו, סיי גילם צעיר תוסס ומרושש ממוצא סנגלי, המטפל באריסטוקרט ממורמר בשם פיליפ (פרנסואה קלוזה) המשותק בארבעת גפיו. הסרט שבר שיאי הכנסות בצרפת ושיאים בינלאומיים לסרט שאינו דובר אנגלית. סיי זכה עליו בפרס הסזאר. שיתוף הפעולה הבא שלו עם טולדנו ונקש ("סמבה" מ-2014), לא דגדג את ההצלחה של "מחוברים לחיים". נדמה כי מאז לא היו לו תפקידים משמעותיים בקולנוע הצרפתי, למעט גילום דמותו המאתגרת של הליצן הצרפתי השחור הראשון, ב"מסייה שוקולד" (2016) של רושדי זם.

 

הטריילר של הסרט

 

בשנים האחרונות יוצרי קולנוע השתמשו בכריזמה הסימפטית של סיי כדי להעביר אותו למגרש המשחקים של הגדולים - הוליווד. הוא הגיח בתפקידי משנה בהפקות פנטזיה עשירות באפקטים כמו "אקס-מן: העתיד שהיה" (2014), "עולם היורה" (2015) ו"רובוטריקים: האביר האחרון" (2017). חרף הנוכחות העקבית שלו בהפקות אלו, הפריצה המיוחלת לשוק האמריקני טרם הגיעה. בהקשר זה ניתן להתייחס ל"בונז'ור מיאמי" (שנקרא באנגלית Belleville Cop) כניסיון לגשר בין שני צדיו של האוקיאנוס האטלנטי - לקחו דמות צרפתית, מיקמו אותה באתר התרחשות אמריקני מזוהה היטב והשתמשו במתכונת עלילתית מוכרת שיכולה להתחבב על הצופים האמריקנים. מקור ההשראה המרכזי של הסרט מובהר בשמו הצרפתי המקורי Le Flic de Belleville, "השוטר משכונת בלוויל" - על משקל "השוטר מבברלי הילס" (1984) קומדיית הפשע הקלאסית של אדי מרפי.

 

מתוך
העלילה היא רק תירוץ. מתוך הסרט

 

"בונז'ור מיאמי" מהדהד סרטי פעולה נוספים שבמרכזם ניצב צמד: הוא מרפרר גם ל"48 שעות" - עוד סרט של מרפי, ול"בחורים רעים" של ויל סמית' ומרטין לורנס. בקיצור, לפנינו ניסיון להחליף גיבור קומדיית פעולה ממוצא אפרו-אמריקני באפרו-צרפתי. אך אם משתמשים באדי מרפי בשיאו כאובייקט השוואה, ולו רק בגלל שהסרט מזמין זאת, בינוניותו הסתמית של הסרט רק מודגשת: סיי אמנם סימפטי אבל לא הרבה יותר מכך. הפרטנר המקומי שלו - השחקן החביב לואיז גוזמן - מופיע בתפקיד לא מרשים בעליל, אין בדיחות יוצאות דופן, אין סצנות גדולות של אקשן מקורי וסוחף, והעלילה יוצאת מפוקוס ומובילה לאיבוד עניין. זהו מוצר זניח שלא הייתה הצדקה מיוחדת להקרינו מחוץ לגבולות הפסטיבלים המוקדשים לקולנוע צרפתי.

 

העלילה מתחילה בבלוויל, במופע ציבורי של תרגול אמנויות לחימה. השוטר סבסטיאן "באבא" בושאר (סיי) מדגים לוחמה במוט יחד עם חברתו לין (דיאם נגוין), חוקרת אינטרפול ממוצא אסייתי. לפתע מזדעקת זהרה, אימו של באבא הצופה במופע (השחקנית האלג'יראית באיה בוזאר, המכונה "ביונה"). מתברר כי כייס הסתנן בין האזרחים, וכעת, בפקודת אמו, באבא נוטש את חברתו הזועמת ויוצא למרדף רגלי. הבעיות שילוו את הסרט ניכרות כבר מהרגע הראשון - פיתוחי העלילה המאולצים, האקשן הפושר והבדיחה הנחלבת לאורך כל הסרט על הקשר הקרוב מדי בין הגיבור ואימו.

 

מתוך
הפריצה המיוחלת עוד לא הגיעה. עומר סיי, מתוך הסרט

 

בהתאם למתכונת של "השוטר מבברלי הילס", באבא מוצא עצמו במצב של "דג מחוץ למים" במיאמי, לאחר שחבר שלו נרצח והוא מחליט לברר מה קרה. בדרך חובר אליו שוטר מקומי בשם גרסיה (גוזמן). כנהוג בסרטים מסוג זה, התקשורת בין הדמויות לקויה באופן שאמור - ולא ממש מצליח - להיות קומי ולהתפתח לשיתוף פעולה מלהיב. בעלילה משתלב גם אלמנט מוזר: הגעתה של אם הגיבור למיאמי, והקשר שנרקם בינה ובין גרסיה. בסרטים מסוג זה, בדרך כלל משתלבת לפחות דמות נשית אחת, אבל זה יוצא דופן שלא מדובר בצעירה מלבבת אלא באימא שתלטנית. גם אם זה לא צפוי, זה ממצה את עצמו די מהר.

 

ביקורות קולנוע נוספות:

"החיים האלה"

"הנערה ברשת העכביש"

"סוספיריה"

 

בסרטי צמד מן הסוג הזה ("באדיז מובי") העלילה היא מעין תירוץ כדי להניע התפתחות הדרגתית של קשר בין שני גברים, אך אין זה אומר שהיא פרט זניח - מתפקידה לייצר את ההזדמנויות לשלבים של ההתפתחות הזו. ב"בונז'ור מיאמי" העימות בין נציגי שתי התרבויות השונות אינו משורטט היטב. העלילה הדלה למדי, שעוסקת גם ברשת הברחת סמים שבה מעורב דיפלומט אפריקאי ואשתו, מסתיימת במהלך תלוש שמוביל לאפריקה.

  

מתוך
תקשורת לקויה שלא מצליחה להצחיק

 

את "בונז'ור מיאמי" ביים ראשיד בושארב, במאי צרפתי ממוצא אלג'יראי שהגיע לשיאו בעשור שעבר ב"ימי תהילה" (2006) ו"מחוץ לחוק" (2010) - שני החלקים הראשונים בטרילוגיה שטרם הושלמה ושעוסקת ביחסים בין האלג'יראים והצרפתים. בסרטים האלה בושארוב ניסה לשלב ממדים אפיים ודיון בפרספקטיבה של "האחר" הקולוניאליסטי. במבט ראשון נדמה כי השאיפות מאחורי "בונז'ור מיאמי" מסתכמות בפוטנציאל המסחרי ותו לא, אולם בושארב הודיע כי הוא מתכוון שזה יהיה החלק הראשון בטרילוגיה שתפגיש בין העולם המוסלמי וארצות-הברית. הכוונה אולי רצינית, אבל בפועל קשה לאתר בסרט אמירה רלוונטית ובעלת ערך ראוי לציון בנושא.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים