שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יום השוקולד המריר: כמה בריא לאכול ולמה לוותר על שוקולד לבן
    מונע יתר לחץ דם, מסייע במניעת שבץ מוחי ומאט הזדקנות. לרגל יום השוקולד המריר הבינלאומי, כמה עובדות על הממתק הכל כך פופולרי, הדרך בה הוא מיוצר ועל יתרונותיו הבריאותיים

    היום (ה') מציינים בעולם את "יום השוקולד המריר הבינלאומי" (כן, כן יש יום כזה!). אבל מה אנחנו באמת יודעים על השוקולד המריר שמקורו בזרע עץ הקקאו מדרום אמריקה?

     

    פרי הקקאו גדל על עצים גבוהים באקלים חם ולח ודורשים הרבה גשם. בכל פרי קקאו יש כ-5 פולי קקאו. את הפולים מתסיסים ואחר כך קולים. את הפולים המיובשים מרסקים ומפרידים את הליבה מהקליפה.

     

    הליבה מורכבת משני מרכיבים עיקריים המוכרים כמוצקי השוקולד: חמאת קקאו שמכילה כ-96-97% שומן, ומסה יבשה שכאשר טוחנים אותה מקבלים את אבקת הקקאו. אחוז השוקולד המריר נקבע בהתאם לאחוז שני מרכיבים אלו במוצר. שאר המרכיבים הם סוכר ולציטין.

     

    פולי השוקולד הם בעלי טעם מריר ולכן ככל שאחוזי מוצקי השוקולד במוצר גבוהים יהיה טעמו של מוצר מריר יותר. שוקולד חלב מכיל פחות מוצקי קקאו ויותר חלב וסוכר ולכן טעמו מתוק יותר. שוקולד לבן אינו מכיל מוצקי קקאו כלל אלא רק את חמאת הקקאו חלב וסוכר.

     

     

    שוקולד (צילום: shutterstock)
    מוצקי קקאו ומסה יבשה. שוקולד מריר(צילום: shutterstock)

     

    שוקולד מריר הוא בעל יתרונות תזונתיים ועדיף ברמה הבריאותית משוקולד חלב ולבן. צמח הקקאו מכיל פלבנואידים שהם נוגדי חמצון. פלבנואידים ניתן למצוא גם בפירות, ירקות, יין אדום, תה, קפה וקקאו.

     

    אולם הפלבנואידים אינם מקשה אחידה. מדובר במשפחת חומרים שחמשת החשובים בה הם מיריצטין, קמפפרול, קוורצטין, לוטאולין ואפיגנין.

     

    השימוש בקקאו לצרכים רפואיים ידוע מזה כ-2,000 שנה, בייחוד אצל האצטקים ובני המאיה ומאז ימי הביניים באירופה. התועלות הבריאותיות של הקקאו הם כנראה בגלל הפלבנואידים שבפולי הקקאו.

     

    נוגדי חמצון הינם חומרים כימיים המצויים במגוון פירות וירקות המונעים חמצון של חומרים רעילים הנמצאים בגופנו. מניעת חמצון החומרים הרעילים מונעת מגוון רב של מחלות כמו מחלות לב וכלי דם ומחלות סרטן למיניהם, מאטים הזדקנות תאים, פגיעה בראייה ובזיכרון ועוד.

     

    ישנם מחקרים רבים שנעשו לבדיקת השפעת פלבנואידים מהקקאו והשפעתם, שיפור ומניעה של מחלות לב וכלי דם, הורדה בלחץ הדם ועוד. כך למשל, מחקר מצא כי פלבנואידים בקקאו הם בעל אפקט של מדלל דם המונע יצירת קרישי דם, העשויים לגרום להתקפי לב ושבץ מוחי. הם מונעים הצטברות של "כולסטרול רע" ומסייעים במניעת טרשת עורקים.

     

    מוריד לחץ דם ונוגד דלקת. קקאו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מוריד לחץ דם ונוגד דלקת. קקאו(צילום: shutterstock)

     

    ומה יש בקקאו?

    אחד המרכיבים בקקאו הוא ה-NO – ניטריט אוקסיד. חומר זה גורם להרפיה של השרירים בכלי הדם גורם להרחבה של כלי דם ובכך משפיע על הורדת לחץ דם ומפעיל מנגנונים אנטי דלקתיים. ייתכן כמובן שהורדה של הלחץ דם מושפעת גם מנוכחות האשלגן בקקאו.

     

    הפלבנואידים משפיעים על הפרשת חומר במוח המעלה ייצור תאי עצב באזורים במוח המשפיעים על למידה. בנוסף הרחבת כלי הדם כתוצאה מה-NO משפרים את זרימת הסוכר והחמצן למוח, מגרים את תאי העצב בהיפוקמפוס המוח הקדמי האחראי בין היתר על זיכרון לטווח ארוך.

     

    הפלבנואידים שמקורם בקקאו מגבירים שפעול הקולטן PPAR השייך למשפחת קולטני "חיישני שומנים" המשפיעים על חילוף החומרים של שומנים בגוף. עלייה בשפעול הקולטן משפרת את רגישות התאים לאינסולין – משפרת את משק הסוכר בדם, ומונעת ייצור של תאי שומן.

     

    הפלבנואידים שיפרו את מדדי הדלקת במערכת העיכול על ידי שמירה על חיידקי המעי "הטובים" תוך הגברה של נוגדי דלקת בגוף.

     

    מאוד קשה לדעת מהי כמות הפלבנואידים בסוגי השוקולד המריר השונים. הפלבנואידים הנמצאים בפולי הקקאו נהרסים בתהליך ייצור השוקולד ולא ברור כמה נשאר בסופו של דבר בשוקולד עצמו.

     

    המחקרים שהוכיחו יעילות של פלבנואידים בצורה סטטיסטית על הבריאות היא בכמות של 750-600 מ"ג פלבנואידים ליום. כמות כזו נמצאת ב-100 גרם שוקולד מריר השווה לחפיסת שוקולד.

     

    כמובן שכמות זו אינה מומלצת לצריכה יומית בשל אחוזי השומן הגבוהים וכמות הקלוריות הגבוהה שתוביל לעלייה במשקל ולאותן מחלות, אותן מנסים להקטין בצריכת הפלבנואידים. אם נצרוך אותו בכמויות קטנות של 4-5 קוביות שוקולד קטנות ביום ובאחוזי קקאו גבוהים (מעל 70%) הוא עוד עשוי לשפר את הבריאות וגם לשמור על משקל תקין,

     

    חשוב לדעת כי ניתן לקבל פלבנואידים גם מאכילת פטל, שזיפים, ענבים אדומים, יין אדום, תפוזים, אשכוליות אדומות, קיווי, תפוחים, עגבניות, ברוקולי, בצל ותה ירוק.

       

    טופז דרזנר היא הדיאטנית הראשית של שומרי משקל 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים