שתף קטע נבחר

מתקשה להמריא: נמל התעופה חיפה – תמונת מצב

לעיר הגדולה בצפון יש נמל תעופה משלה, אך רק חברה אחת פועלת ממנו. על המדף ישנן כמה תוכניות לפיתוחו, וכולן כוללת את הארכת מסלול ההמראה, אך הקשיים רבים ומסובכים. מה צריך לקרות כדי שנטוס מחיפה ישירות לשלל יעדים באירופה

נמל התעופה חיפה (צילום: אלעד גרשגורן)
נמל התעופה חיפה(צילום: אלעד גרשגורן)

שדה התעופה של חיפה הוא שדה די שולי בעשרות השנים האחרונות. בעבר הרחוק, בשנות ה-50, עוד התקיימה בו פעילות בינלאומית לקפריסין ופעילות פנים ארצית לתל אביב. במשך שנים רבות רוב הפעילות המסחרית בשדה הייתה של ארקיע וישראייר, לרוב לאילת ולתל אביב, אך גם לראש פינה ולקריית שמונה.

 

נתב"ג במקום ה-307 בעולם בדיוק מבצעי בהמראות 

 

בשנת 2016 חלה תפנית כאשר חברת התעופה הקפריסאית טוס איירווייס החלה לטוס מחיפה ללרנקה עם מטוסי טורבו-פרופ ובהמשך גם לאתונה, בירת יוון. בסוף 2017 המצב בשדה הידרדר ושתי החברות המרכזיות שפעלו בו, טוס וארקיע הישראלית, הפסיקו לטוס לחיפה, כל אחת מסיבותיה שלה. כך נשאר השדה עם ישראייר, חברה אחת בלבד שמפעילה ממנו טיסות מסחריות בעיקר לאילת, אך גם לקפריסין בקיץ.

 

המדינה מקדמת כיום כמה תכניות במפרץ חיפה, מתוכן שלוש נוגעות לנמל התעופה חיפה: תכנית אחת שמטרתה להסדיר את נמל התעופה חיפה ואת תכניות הפיתוח שלו; תוכנית שנייה שנוגעת לנמל המפרץ שהולך ונבנה בימים אלו, ותכנית שלישית שנוגעת, בין היתר, לשטחי הלוגיסטיקה של חברת נמלי ישראל באזור המפרץ. כל התוכניות האלו קשורות בצורה כזאת או אחרת לפינוי בסיס הטכני, וכולן יוצאות מנקודת הנחה שהפינוי אכן ייצא לפועל.

מטוס ה"סאאב-2000", טורבו-פרופ סילון  (צילום: TUS Airways) (צילום: TUS Airways)
מטוס ה"סאאב-2000", טורבו-פרופ סילון (צילום: TUS Airways)
  

כל התוכניות מדברות על כך שמסלול ההמראה בשדה (שאורכו היום הוא כ-1,300 מטרים) יוארך בעוד 300 מטרים לאורך כולל של כ-1,600 מטרים. לא רק שהן לא מדברות על הארכה מעבר ל-1,600 מטרים, לאחרונה אושרה תוכנית נמל המפרץ, שמגדירה את השטחים שמעבר לגבול ה-1,600 מטרים כשטחים של נמל המפרץ החדש. המשמעות היא שלא תהיה שום אפשרות להאריך את המסלול לאחר שתיבנה תשתית הנמל מעבר לאורך של כ-1,600 מטרים.

 

עיריית חיפה, בראשות ראש העיר החדשה עינת קליש-רותם, שמה לעצמה את קידום נמל התעופה כמטרת על. חזון העירייה הוא להפוך את שדה התעופה חיפה לשדה תעופה אזורי, ולא שדה משלים לנתב"ג (שזה נושא אחר לגמרי). לכן העירייה רוצה, לפחות בשלב התחלתי, מסלול באורך של כ-1,800 מטרים, כלומר מסלול שיגיע עד קו החוף כך שיאפשר לטוס למזרח אירופה, מערב יוון, ויאפשר טיסות למגוון יעדי נופש. אבל, כאמור, הדרך לא קלה. התוכנית של נמל המפרץ שאושרה בשבוע שעבר מערימה קושי על החזון של העירייה.

נמל התעופה חיפה (google earth)
(google earth)
 

אבל כאן לא מסתיימות הבעיות. לאחרונה רשות התעופה האזרחית פנתה לעיריית חיפה על מנת להוציא לפועל תוכנית לחיזוק טרמינל הנוסעים בחיפה על מנת שיהיה עמיד ברעידות אדמה. עקב המחיר של התוכנית, העירייה הציעה שאם כבר מוציאים סכום כסף גדול על הטרמינל, למה לא למקם אותו מחדש ליד תחנת הרכבת חוצות המפרץ? התחנה המדוברת נמצאת כ-400 מטרים ממזרח לשדה, וחיבורה לטרמינל יאפשר דרך הגעה נוחה לשדה התעופה בחיפה, ללא צורך במונית, אוטובוס, או רכב פרטי.

 

אז מה בעצם הבעיה לשנות את מיקום הטרמינל? חברת נמלי ישראל. השטח שבו העירייה מציעה למקם את הטרמינל מיועד על פי תוכנית מתאר ארצית (שטרם אושרה) להיות שטח לוגיסטי של חברת נמלי ישראל. שינוי תוכניות כאלו, אם בכלל, טומן בחובו הליך מאוד ארוך ומייגע, שספק רב אם יצליח בכלל.

 

בינתיים בדרום: כך נראית קבלת הפנים לתיירים שנוחתים בעובדה 

 

בעיה נוספת היא שטח שמוקצה לחיל הים, על מנת שיעבור אליו בעתיד אולי הנמל הצבאי של חיפה. השטח הנ"ל צמוד לנמל התעופה של חיפה, ולמעשה יהיה קשה לפתח שדה תעופה אזורי בחיפה ללא שינוי השטח שמיועד לנמל הצבאי. גורמים בעיריית חיפה אומרים שאין לחיל הים שום כוונה לעבור לנמל במיקומו החדש, ובחיל הים מתייחסים לדבר הזה בביטול. למעשה, חיל הים נמצא בהליכי פיתוח משמעותיים של הבסיס הקיים – ולכן, ככל הנראה, לא נראה שיש כוונה לעבור למיקום אחר.

 

בהתייחס לכל הדברים האלו, נראה שארוכה הדרך לשינוי כלשהו בנמל התעופה של חיפה, שהולך וקטן משנה לשנה. עם זאת, נראה שהנושא מאוד חשוב לעיריית חיפה, והיא תילחם בו כל עוד היא יכולה להשפיעה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
נמל התעופה חיפה
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים