שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מפחית סוכר ותורם לירידה במשקל: מה שלא ידעתם על לימון

    ירידה במשקל, הפחתה בכולסטרול וברמות הסוכר ואפילו עזרה בהגנה מפני סרטן: תכונות בריאותיות רבות נקשרו אל פרי ההדר החמוץ. איזו מהן מבוססת מחקרית ולמה לא כדאי להאמין? הדיאטנית נעמה ליאון עם התשובות

    הוא עשיר בוויטמין C, סיבים ותרכובות צמחיות שמסייעות לבריאות, משמש לתיבול של מאכלים שונים ואחד הפירות הפופולריים ביותר במטבח הישראלי. הרבה אמונות וסגולות רפואיות מקושרות ללימון, חלקן הוכחו במחקרים וחלקן נותרו בגדר מיתוסים בלבד. האם שתיית מים חמים עם לימון תעזור לכם לרדת במשקל ואיך שתיית מיץ לימון יכולה דווקא להזיק לבריאות?

     

    1. עוזר לירידה במשקל

    אחת התיאוריות הפופולריות גורסת ששתיית מים פושרים עם לימון בבוקר מגבירה את קצב חילוף החומרים בגוף ועוזרת בכך לירידה במשקל. התיאוריה הזו לא הוכחה במחקרים קליניים ואין לה בסיס מדעי, אך לעומת זאת שתיית מים נמצאה במחקרים כמגבירה את מספר הקלוריות שאנו שורפים בטווח הקצר, ולכן כנראה ששתיית המים עוזרת לירידה במשקל, ולא תוספת הלימון.

     

    אישה שותה מים עם לימון (צילום: shutterstock)
    מה שעוזר לירידה במשקל הם כנראה המים(צילום: shutterstock)

    שתיית מים עם לימון גם לא נמצאה כמזיקה, ואנשים מדווחים שהוספת הלימון למים משאירה טעם מרענן בפה וגורמת להם לשתות יותר מים, שזה כשלעצמו הרגל תזונתי מעולה. יחד עם זאת, מבחינת בריאות השיניים שתיית מים עם לימון עלולה לעשות נזק: מהתייעצות עם רופא שיניים עולה שחומצת הלימון עלולה לשחוק את אמייל השן ובכך לפגוע בצבע השיניים ולהכהות אותו, ולכן הרגל זה פחות מומלץ. ניתן לצמצם את הנזק על ידי שתייה דרך קשית ושטיפת הפה עם מים לאחר מכן.

     

    עוד כתבות:

    נטול קפאין פחות בריא: 5 עובדות מפתיעות על קפה

    אגוזים ביחד עם פירות ובלי קפה אחרי האוכל: שידוכים במטבח

    בגלל הוויטמינים: 4 הירקות שאסור לכם לוותר עליהם

     

    על פי תיאוריה פופולרית נוספת, הסיבים המסיסים מסוג פקטין שיש בלימון מתרחבים בקיבה ועוזרים לחוש תחושת שובע לזמן ארוך יותר. אך האמת היא שהסיבים המסיסים נמצאים בציפת הפרי, ועל כן צריכת המיץ לא תורמת לתחושת השובע. עם זאת, מחקרים שנעשו על בעלי חיים מצאו שחומרים שנמצאים בקליפת הלימון עוזרים במניעת עליה במשקל.

     

    2. מגן מפני סרטן

    תזונה בריאה ומאוזנת שעשירה בירקות ופירות עוזרת במניעת חלק מסוגי הסרטן. מספר מחקרים תצפיתיים מצאו שאנשים שצורכים פירות הדר הם בעלי סיכון מופחת לפתח סרטן, בעוד מחקרים אחרים הפריכו את הטענה הזו.

     

    חלקי הלימון (צילום: shutterstock)
     

    בניסויי מעבדה נמצא שתרכובות מלימון הרגו תאים סרטניים, אך טענה זו לא הוכחה בבני אדם. מחקר נוסף השתמש בתרכובות צמחיות ממנדרינה שקיימות גם בלימון, המחקר גילה שהתרכובות הללו מנעו מהתפתחות גרורות סרטניות בלשון, בריאות ובמעי בגופם של מכרסמים. חשוב לציין שצוות המחקר השתמש בכמויות מאוד גבוהות של התרכובות, שאין אפשרות להגיע אליהן על ידי אכילה של פירות הדר. בכל מקרה, דרושים מחקרים נוספים בבני אדם כדי לגבש המלצות מבוססות.

     

    3. מוריד רמות כולסטרול

    מחקרים מראים שאכילת פירות וירקות שעשירים בוויטמין C מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, אך זה לא רק ויטמין C שחשוב לבריאות הלב. הסיבים התזונתיים שמכיל הלימון והתרכובות הצמחיות שבו נמצאו כתורמים להורדת גורמי סיכון לבביים: מחקר אחד מצא שצריכת 24 גרם של סיבים שמגיעים מפירות הדר במשך חודש הוריד את רמות הכולסטרול הכללי. או במילים אחרות: הלימון עשיר ברכיבים שתורמים לבריאות הלב וכלי הדם.

     

    4. מוריד רמות סוכר

    שילוב מאכלים שעשירים בסיבים תזונתיים עוזרים לשמירה על רמות סוכר תקינות. הפקטין, שהלימון עשיר בו, הוא סיב מסיס שמקושר לתועלות בריאותיות רבות. סיבים מסיסים נמצאו במחקרים כמאטים את עיכול הסוכר והעמילן, פעולה שנמצאה במספר מחקרים כתורמת להפחתת רמות הסוכר לאחר ארוחה.

     

    לימון סחוט (צילום: shutterstock)
    לימון סחוט לא מכיל סיבים ולכן אינו אפקטיבי(צילום: shutterstock)
     

    חשוב לזכור שכדי לקבל את האפקט צריך לאכול את הציפה של הפרי. מיץ לימון או מים עם לימון סחוט אינם מכילים סיבים, ולכן לא יגרמו לאפקט זה.

     

    5. מונע אנמיה

    אנמיה שנובעת מחוסר ברזל היא מצב נפוץ מאוד. אחת הסיבות להופעתה היא אכילה מועטה של מאכלים עשירים בברזל. הספיגה הטובה ביותר של ברזל מהמזון היא ממאכלים שמגיעים מהחי ועשירים בברזל: בשר בקר, הודו, ודג מסוג מקרל, לדוגמא. לעומתם, ספיגה של ברזל ממאכלים שמקורם מהצומח יעילה פחות, אך היא עשויה להשתפר אם תשלבו מאכלים שעשירים בוויטמין C לצידם. שלבו לימון בארוחה עם ברזל ממקור צמחי כמו קטניות (עדשים, שעועית, אפונה), ותוכלו לשפר את ספיגת הברזל בגופכם ולסייע במניעת אנמיה.

     

    נעמה ליאון  היא דיאטנית קלינית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים