שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מלאך המוות עטוף במגן דוד: אנטישמיות במרכז לוס-אנג'לס

    הכול יש שם: מלאך המוות ששומט תינוק מת, גלימה כחולה עם מגיני דוד לבנים וכמובן קערה של כסף. על קיר שלם במרכז האמנויות של הוורטקס התנוסס במשך כחמש שנים גרפיטי בעל סממנים אנטישמיים קלאסיים, מבלי שאיש פצה פה. עד לשבוע האחרון

    חופש הביטוי או אנטישמיות באל.איי.?    (צילום: ירון ברנר)

    חופש הביטוי או אנטישמיות באל.איי.?    (צילום: ירון ברנר)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    במשך חמש ואולי אף שש שנים התנוסס גרפיטי אנטישמי למהדרין במרכז לוס-אנג'לס באין מפריע. תשומת לב של יהודייה מקומית שהגיעה לפסטיבל במקום שמה קץ לעניין, אך עוררה על הפרק את האווירה האנטישמית שנדמה כי הולכת וגוברת גם במעוזים הליברליים ביותר של החברה הליברלית ביותר – לוס-אנג'לס, ארה"ב, וחוסה תחת "חופש הביטוי".

     

    << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >> 

     

    דווקא שם משגשג השמאל הקיצוני בשם הליברליזם, ומדשן את קרקע "האנטישמיות החדשה", זו ששוללת את קיומה של מדינת ישראל. וזה בדיוק מהותו של הגרפיטי המשתרע על קיר שלם בקומפלקס האמנות של הוורטקס (The Vortex): דמות אייקונית של מלאך המוות, עטופה בגלימה כחולה ועליה מגיני דוד לבנים. הדמות שומטת מה שנראה כתינוק מת, וסביבה טילים, נחשים ואיך לא – קערה של כסף.

     

    קראו עוד בערוץ היהדות : 

     

    טל סגל, שליח ההסתדרות הציונית העולמית בקליפורניה, רואה בהתרחשות חלק ממגמת האנטישמיות העולמית הפושה גם בארה"ב. "לפני כמה ימים התקיים פסטיבל מוזיקה בדאונטאון בלוס-אנג'לס", הוא מספר בראיון לאולפן ynet. "במהלך הפסטיבל התקשרה אלי ידידה שלי ודיווחה על גרפיטי מזעזע, אנטישמי שנמצא על אחד הקירות. היא התקשרה אפילו די בלחץ, ושאלה מה עושים הלאה, מה קורה".

     

    ראש עיריית לוס-אנג'לס גינה

    סגל וחבריו החליטו להפיץ את התמונה ברשתות החברתיות. התגובות לא איחרו לבוא – מזעזוע וגינויים ועד לאקטיביזם: מישהו דאג להגיע למקום ולרסס את הציור בספריי לבן וצבע, עם הכיתוב "אין מקום לשום שנאה".

     

    גרפיטי (צילום: טל סגל)
    הגרפיטי האנטישמי(צילום: טל סגל)

     

    "התחלנו לעבוד עם כל הגופים הפרו-ישראליים בלוס-אנג'לס, כמו ה-AJC, ההסתדרות הציונית, הביטחון של ההסתדרות הציונית וכמובן המשרד שלי, המחלקה לעידוד עלייה. הגענו עד לראש העיר שכבר גינה את הגרפיטי הזה".

     

    עד כמה זה הפתיע אותך הסיפור הזה דווקא אצלכם?

    "האמת שהייתי מאוד מופתע. אל.איי. זו אחת מקהילות היהודים הכי גדולה בעולם, חוץ מישראל, כמובן, והפתיע אותי מאוד לראות את זה במתחם מפורסם של אמנות, ולגלות שהציור הזה נמצא שם כבר כמה שנים טובות על הקיר, ואף אחד לא פנה עד היום ולא עשה עם זה שום דבר".

     

    על מה זה מעיד?

    "אולי על ערנות אולי של אנשים. ברגע שהתחלנו לעשות רעש באינטרנט ולשלוח מיילים לוועדות האמנות בלוס-אנג'לס, כבר יום אחרי אנשים הבינו מה קורה".

     

    "זכותו של האמן לחופש ביטוי"

    הבחירה דווקא בקיר של הוורטקס, גם היא איננה מקרית. הקומפלקס הפילנטרופי מארח אמנים, קבוצות וארגונים המעוניינים – כך על פי האתר הרשמי – "להעלות מודעות לסוגיות שהם מאמינים כי יסייעו לכינונה של קהילה טובה יותר".

     

    ב"וורטקס" הבהירו כי הם שומרים על זכותו של האמן לחופש הביטוי. לשאלת הג'ואיש ג'ורנל, הגיבו כי "האמן שציור הקיר שלו כולל מגן דוד" (נוצר עבור מופע זיכרון ל-9/11 לפני כ-5-6 שנים, לדבריהם) "לא התכוון להעביר מסר אנטישמי. אנחנו מאמינים שכוונתו ראויה למשקל רב. אנחנו מזמינם את מי שחש אחרת לצייר גרפיטי אחר לצד זה. אנו גם פתוחים לקיים דיון על המחלוקת הזו בוורטקס".

     

    בחשבון האיסטגרם שלו הסביר האמן, Vyal , כי יצר את הגרפיטי בהשראת "טיול שעשה בפלסטין לפני כמה שנים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים